• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • AnnaSturesson
    Vattumankillen skrev 2022-08-05 23:28:14 följande:
    Om kvinnor lägger mer tid på att få en sexpartner så blir det färre oönskade graviditeter.

Du vet hur man blir gravid va?
    Är det inte planerat så beror det på att man slarvat med preventivmedel eller att man har otur, inget preventivmedel är 100%igt.

Har inte med hur mycket tid man lägger på att leta efter en partner.

• AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:20:10 följande:
    Själv tror jag faktiskt att vi skulle få bättre barnmorskor, om aborter överhuvudtaget inte ingick i barnmorskornas arbetsuppgifter. För en människa med normal empati kan inte göra något sådant, och har hon inte normal empati så kan hon inte känna sig in i hur en smärtpåverkad kvinna har det heller under sin förlossning. 

Jag känner för övrigt en före detta barnmorska (hon är pensionär sedan länge), som mår väldigt dåligt av att hon tvingades delta i aborter under senare delen av sitt arbetsliv. När hon gick utbildningen ingick det inte - tvärtom, en barnmorska som använde sina kunskaper till att hjälpa någon med fosterfördrivning (som det hette då), fick dels fängelse och blev dels av med sin legitimation. Men sedan plötsligt efter riksdagsbeslutet på 70-talet, så blev detta tvärtom på en natt. Och hon är inte den enda som har mått dåligt, och fortfarande gör det. 
    Alla arbeten förändras, jag gör också andra saker än vad jag gjorde för ett par år sen.
  • Hotelliggaren
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:54:06 följande:

Problemet är ju att det är så många religiösa tomtar inom politiken så man får den här typen av lagstiftning.  

Fast befolkningen är ju lika religiös den...? I sverige är vi mindre religiösa och därför har vi på ett annat sätt. Amerikaner väljer hur de ska ha det, och vi väljer hur vi ska ha det. Eller tycker du att vi sekulära ska bestämma hur de religiösa amerikanerna ska leva? De har en väldig massa lagar och principer i det landet som vi inte ställer upp på, och vice versa. Inget mer med det.
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 23:37:43 följande:
    Alla arbeten förändras, jag gör också andra saker än vad jag gjorde för ett par år sen.
    Det gör du säkert, men jag är rätt säker på att förändringarna på din arbetsplats inte berör någon djupt känd religiös eller moralisk uppfattning, hos dig eller andra... Eller arbetar du kanske som "nattklubbsvärdinna", och har blivit tvungen att börja ha sex med kunderna på sistone..?
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 23:36:38 följande:

Du vet hur man blir gravid va?
    Är det inte planerat så beror det på att man slarvat med preventivmedel eller att man har otur, inget preventivmedel är 100%igt.

Har inte med hur mycket tid man lägger på att leta efter en partner.

Om man letar efter EN fast och vettig partner innan man börjar ha sex, så behöver inte en oönskad graviditet kännas som en katastrof.  
  • Hotelliggaren
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 00:04:03 följande:
    Om man letar efter EN fast och vettig partner innan man börjar ha sex, så behöver inte en oönskad graviditet kännas som en katastrof.  
    Vad gör det för skillnad? En abort är väl lika jobbig oavsett?
  • klyban
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 21:51:39 följande:
    Fast att man "äger sin kropp" handlar om att ingen ska ha rätt att ta en njure ifrån en, eller utnyttja ens kropp för sexuellt syfte. Det handlar INTE om (och har aldrig gjort) att man ska kunna tilltvinga sig medicinska procedurer. Sådant måste avgöras av lagstiftning, sjukhusledning, samt av enskilda läkare - om de vill tillhandahålla proceduren eller inte.

I Sverige är gynekologer tvingade att tillhandahålla abort om de arbetar i den offentliga vården, men det anser jag är fel. I de allra flesta länder har läkare (och även annan vårdpersonal) rätt att vägra delta i vissa procedurer, som man kan tycka olika om beroende på etik, moral eller religiös tro. Som t.ex. abort, tortyr, dödsstraff, dödshjälp och konstgjord befruktning.  

Sicka urusla exempel du kommer med.

Men visst är det intressant att du inte förstår äga sin kropp betyder, och där kan man skänka en njure med.

Hotelliggaren skrev 2022-08-05 22:26:36 följande:
    Hur vet du att en majoritet är emot ett abortförbud? Var har du läst det? Jag tänker att om majoriteten är det kommer denna majoritet i nästa val tillsätta en regering som ändrar på det. Och nåt säger mig att så inte kommer ske. Amerikaner är generellt väldigt religiösa, och i den kristna traditionen ingår att låta vissa värden och principer gå före individen. En sån sak kan vara det ofödda barnets rätt att leva, då det är guds skapelse. Och det livet startar i befruktningsögonblicket. Jag kan inte se att det är en sämre etisk ståndpunkt än att folk får knulla fritt och ta bort foster om man tabbar sig. Lägger ingen egen värdering i det, är för abortmöjlighet även om jag tänker att den i sverige missbrukas lite, precis som det mesta som man är för hemmablind för att uppskatta. andra såna saker är fred, rent vatten och nästan obegränsad billig energi.

Om du vet så lite om frågan och att du inte redan vet om denna baskunskap, så har du extremt mycket att läsa upp dig om.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Hotelliggaren
    klyban skrev 2022-08-06 00:22:32 följande:

Sicka urusla exempel du kommer med.

Men visst är det intressant att du inte förstår äga sin kropp betyder, och där kan man skänka en njure med.

Hotelliggaren skrev 2022-08-05 22:26:36 följande:
    Hur vet du att en majoritet är emot ett abortförbud? Var har du läst det? Jag tänker att om majoriteten är det kommer denna majoritet i nästa val tillsätta en regering som ändrar på det. Och nåt säger mig att så inte kommer ske. Amerikaner är generellt väldigt religiösa, och i den kristna traditionen ingår att låta vissa värden och principer gå före individen. En sån sak kan vara det ofödda barnets rätt att leva, då det är guds skapelse. Och det livet startar i befruktningsögonblicket. Jag kan inte se att det är en sämre etisk ståndpunkt än att folk får knulla fritt och ta bort foster om man tabbar sig. Lägger ingen egen värdering i det, är för abortmöjlighet även om jag tänker att den i sverige missbrukas lite, precis som det mesta som man är för hemmablind för att uppskatta. andra såna saker är fred, rent vatten och nästan obegränsad billig energi.

Om du vet så lite om frågan och att du inte redan vet om denna baskunskap, så har du extremt mycket att läsa upp dig om.

tillhör det allmänbildningen att veta hur många procent av USAs befolkning som ställer sig på ett visst sätt i en fråga? Jag vet inte heller hur många procent som är mot deras fria vapenlagar, dödsstraffet, kriget mot terrorismen... Jag är inte amerikan. Men nu blev jag upplyst om att ca 60% är för aborter. Bra bra. men det har inte direkt redovisats på nyheterna.
  • Anonym (XXX)
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 00:15:45 följande:
    Vad gör det för skillnad? En abort är väl lika jobbig oavsett?
    Den kanske inte måste ske? Paret kanske kan gifta sig i stället? Eller samarbeta om barnet, även om de inte bor tillsammans. Om de har valt varandra för annat än sex.
  • AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 00:55:19 följande:
    Den kanske inte måste ske? Paret kanske kan gifta sig i stället? Eller samarbeta om barnet, även om de inte bor tillsammans. Om de har valt varandra för annat än sex.
    Kan ju vara så att man redan har så många barn som man vill ha? Eller att man är 15är och långt från redo att skaffa barn även om man träffar rätt partner.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA