Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 21:51:39 följande:
Fast att man "äger sin kropp" handlar om att ingen ska ha rätt att ta en njure ifrån en, eller utnyttja ens kropp för sexuellt syfte. Det handlar INTE om (och har aldrig gjort) att man ska kunna tilltvinga sig medicinska procedurer. Sådant måste avgöras av lagstiftning, sjukhusledning, samt av enskilda läkare - om de vill tillhandahålla proceduren eller inte.
I Sverige är gynekologer tvingade att tillhandahålla abort om de arbetar i den offentliga vården, men det anser jag är fel. I de allra flesta länder har läkare (och även annan vårdpersonal) rätt att vägra delta i vissa procedurer, som man kan tycka olika om beroende på etik, moral eller religiös tro. Som t.ex. abort, tortyr, dödsstraff, dödshjälp och konstgjord befruktning.
Sicka urusla exempel du kommer med.
Men visst är det intressant att du inte förstår äga sin kropp betyder, och där kan man skänka en njure med.
Hotelliggaren skrev 2022-08-05 22:26:36 följande:
Hur vet du att en majoritet är emot ett abortförbud? Var har du läst det? Jag tänker att om majoriteten är det kommer denna majoritet i nästa val tillsätta en regering som ändrar på det. Och nåt säger mig att så inte kommer ske. Amerikaner är generellt väldigt religiösa, och i den kristna traditionen ingår att låta vissa värden och principer gå före individen. En sån sak kan vara det ofödda barnets rätt att leva, då det är guds skapelse. Och det livet startar i befruktningsögonblicket. Jag kan inte se att det är en sämre etisk ståndpunkt än att folk får knulla fritt och ta bort foster om man tabbar sig. Lägger ingen egen värdering i det, är för abortmöjlighet även om jag tänker att den i sverige missbrukas lite, precis som det mesta som man är för hemmablind för att uppskatta. andra såna saker är fred, rent vatten och nästan obegränsad billig energi.
Om du vet så lite om frågan och att du inte redan vet om denna baskunskap, så har du extremt mycket att läsa upp dig om.