• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-06-30 13:41:14 följande:
    Håller med. 

Dessutom är det alltid så att i varje diskussion om abort så tas kvinnor som blivit våldtagna av en främmande man bakom en buske eller 12-åriga tjejer som blivit våldtagna av sina pappor upp som exempel. Majoriteten av aborterna sker knappast av dessa anledningar men ändå är det något som ständigt tas upp som argument.
    Kanske är det vad lagstiftaren har som anledning till att tillåta abort, oavsett hur många som gör det av andra skäl. Fundera över det du....
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-07-21 00:42:21 följande:
    Det är fruktansvärt med våldtäkt, men barnet har fortfarande rätt att leva även om pappan är ett svin. 
    Vilket barn?

Vilken typ av liv är en rättighet att få leva eller slippa leva?
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-07-01 14:53:17 följande:
    Du kan kalla det vad du vill men det är fortfarande ett liv som man avslutar.
    Vart drar du gränsen?

Sterilisering, preventivmedel eller avbrutet samlag, är det också att avsluta liv?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2022-07-21 00:51:26 följande:
    Vilket barn?

Vilken typ av liv är en rättighet att få leva eller slippa leva?
    Rättighet att slippa leva finns varken i USA eller Sverige. Det är dock en annan diskussion.
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-06-30 23:59:48 följande:
    Vem har talat om att glädjeskutta? Det är fruktansvärt att bli våldtagen och kan inte tänka mig den psykiska smärtan man som kvinna då känner.. men man får leva med konsekvenserna av det. Det är ju inte bara våldstäktsmannens barn utan ens eget barn också. 
    Jag tycker att abortmotståndare borde få leva med konsekvenserna av deras val och få ta hand om alla oönskade barn.

Nu förespråkar jag inte våldtäkt och anser inte det vore okej ens som straff, men är det någon som borde få uppleva det samt att av det bli gravida, föda och ta hand om barnet, så är det just abortmotståndare. 
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2022-07-21 01:01:28 följande:
    Rättighet att slippa leva finns varken i USA eller Sverige. Det är dock en annan diskussion.
    Det beror på vart man drar gränsen...

Varje gång det finns en potentiell chans till att graviditet uppstår, men man väljer att inte låta det ske, så är ju liv bortvalda.

Mig veterligen så finns inget juridiskt hinder att som vuxen och myndig ta sig själv av daga.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2022-07-21 01:08:02 följande:
    Det beror på vart man drar gränsen...

Varje gång det finns en potentiell chans till att graviditet uppstår, men man väljer att inte låta det ske, så är ju liv bortvalda.

Mig veterligen så finns inget juridiskt hinder att som vuxen och myndig ta sig själv av daga.
    Du pratar nu om självmord, det du insinuerade tidigare om rätt att slippa leva handlar om dödshjälp. Ganska stor skillnad, men en annan diskussion.
  • Anonym (Lisa)
    Tom Araya skrev 2022-07-21 00:56:30 följande:
    Vart drar du gränsen?

Sterilisering, preventivmedel eller avbrutet samlag, är det också att avsluta liv?

Vart drar du gränsen?

Efter vecka 10 ser det ut som en liten människa,och exakt så små har du och jag varit en gång.
  • AnnaSturesson
    Gullvivor skrev 2022-07-20 23:24:53 följande:
    Det handlar inte om ett straff för sex utan att sexet ibland kan leda till oönskade graviditeter och då får man stå för konsekvenserna av det, genom att låta barnet födas. Det är inte ett straff utan en rimlig konsekvens. 

10 åriga, eller ännu värre, 5 åriga våldäktsoffer som blir gravida är inte vanligt och det är inte heller det som är den vanliga anledningen till abort idag. Varför fortsätter ni alltid dra upp våldtäkt? Är det för att ni själva innerst inne anser att andra anledningar inte går att försvara moraliskt? 

Sedan vet du inte ett dugg om vad jag gör för andra barn, och jag anser inte heller att man skryter om hur man hjälper andra människor som har det sämre. Det är dock ett mycket konstigt argument. Jag antar att man inte får vara emot kvinnomisshandel heller såvida inte man är villig att ta emot alla misshandlade kvinnor hemma och försörja dem?
    Vi tar upp våldtäkt för det visar tydligt vilka svin abortmotståndare är. Inte ens en våldtagen ficka får göra abort utan ska behöva föda ett barn som hon knappast vill ha då pappan är samma gubbe som våldtog henne.
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-07-21 04:48:21 följande:

Vart drar du gränsen?

Efter vecka 10 ser det ut som en liten människa,och exakt så små har du och jag varit en gång.
    So? Bara för att det "ser ut som en liten människa" betyder ju inte att man ska behöva fullfölja graviditeten då. Att abort finns som alternativ är bäst för både kvinnor och barn. 
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA