Inlägg från: AnnaSturesson |Visa alla inlägg
  • AnnaSturesson

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (XXX) skrev 2022-07-20 17:36:36 följande:
    Ja, fast jag tycker inte att 15-åringar ska ha sex alls. Det är mycket bättre om de får mogna ett par, tre år till. Varje år gör stor skillnad i den åldern. Och om det blir en graviditet, så klarar de av det mycket bättre om de är 18 när barnet föds än om de är 16. Det är så vi måste börja tänka, igen, som folk fick göra innan aborterna fanns. Styr in de sexuella förhållandena under sådana omständigheter, att en graviditet inte behöver upplevas som en katastrof. Och använd skydd samtidigt naturligtvis, helst dubbla. 
    Är ju svårt att hålla dem ifrån varandra, går ju att ha sex lite överallt:)

Graviditet behöver inte vara katastrof eftersom man kan göra abort, varför ändra på det överhuvudtage?
  • AnnaSturesson
    Gullvivor skrev 2022-07-20 17:41:14 följande:
    Och då får de leva med konsekvenserna av det eller lära sig att antingen inte ha sex i den åldern eller ha två preventivmedel.
    Varför skulle tjejen inte kunna få göra abort för då?
  • AnnaSturesson
    Tow2Mater skrev 2022-07-20 17:53:39 följande:
    Läs de tidigare 68 sidorna i tråden så får du del av olika perspektiv på den frågan.
    Har läst det mesta, tycker det bara är män som varit emot abort i tråden. Detta ser ut att vara en kvinna. 
  • AnnaSturesson
    Gullvivor skrev 2022-07-20 23:24:53 följande:
    Det handlar inte om ett straff för sex utan att sexet ibland kan leda till oönskade graviditeter och då får man stå för konsekvenserna av det, genom att låta barnet födas. Det är inte ett straff utan en rimlig konsekvens. 

10 åriga, eller ännu värre, 5 åriga våldäktsoffer som blir gravida är inte vanligt och det är inte heller det som är den vanliga anledningen till abort idag. Varför fortsätter ni alltid dra upp våldtäkt? Är det för att ni själva innerst inne anser att andra anledningar inte går att försvara moraliskt? 

Sedan vet du inte ett dugg om vad jag gör för andra barn, och jag anser inte heller att man skryter om hur man hjälper andra människor som har det sämre. Det är dock ett mycket konstigt argument. Jag antar att man inte får vara emot kvinnomisshandel heller såvida inte man är villig att ta emot alla misshandlade kvinnor hemma och försörja dem?
    Vi tar upp våldtäkt för det visar tydligt vilka svin abortmotståndare är. Inte ens en våldtagen ficka får göra abort utan ska behöva föda ett barn som hon knappast vill ha då pappan är samma gubbe som våldtog henne.
  • AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 21:51:39 följande:
    Fast att man "äger sin kropp" handlar om att ingen ska ha rätt att ta en njure ifrån en, eller utnyttja ens kropp för sexuellt syfte. Det handlar INTE om (och har aldrig gjort) att man ska kunna tilltvinga sig medicinska procedurer. Sådant måste avgöras av lagstiftning, sjukhusledning, samt av enskilda läkare - om de vill tillhandahålla proceduren eller inte.

I Sverige är gynekologer tvingade att tillhandahålla abort om de arbetar i den offentliga vården, men det anser jag är fel. I de allra flesta länder har läkare (och även annan vårdpersonal) rätt att vägra delta i vissa procedurer, som man kan tycka olika om beroende på etik, moral eller religiös tro. Som t.ex. abort, tortyr, dödsstraff, dödshjälp och konstgjord befruktning.  
    Nej det är givitvis rätt, Är ju samma som en som är jehovas vittne och jobbar på blodcentralen och inte vill hantera blod.

Vill man inte göra de uppgifter som ingår i arbetet så får man byta jobb.
    Jag har också en massa uppgifter som jag inte vill göra men det går inte att bara skita i vissa arbetsuppgifter.
  • AnnaSturesson
    Hotelliggaren skrev 2022-08-05 22:26:36 följande:
    Hur vet du att en majoritet är emot ett abortförbud? Var har du läst det? Jag tänker att om majoriteten är det kommer denna majoritet i nästa val tillsätta en regering som ändrar på det. Och nåt säger mig att så inte kommer ske. Amerikaner är generellt väldigt religiösa, och i den kristna traditionen ingår att låta vissa värden och principer gå före individen. En sån sak kan vara det ofödda barnets rätt att leva, då det är guds skapelse. Och det livet startar i befruktningsögonblicket. Jag kan inte se att det är en sämre etisk ståndpunkt än att folk får knulla fritt och ta bort foster om man tabbar sig. Lägger ingen egen värdering i det, är för abortmöjlighet även om jag tänker att den i sverige missbrukas lite, precis som det mesta som man är för hemmablind för att uppskatta. andra såna saker är fred, rent vatten och nästan obegränsad billig energi.
    About six-in-ten Americans say abortion should be legal in all or most cases

www.pewresearch.org/fact-tank/2022/06/13/about-six-in-ten-americans-say-abortion-should-be-legal-in-all-or-most-cases-2/

Problemet är nog att många amerikaner tycker att andra frågor än abort är viktigast.

Behövs ju i så fall en folkomröstning i just abortfrågan om det ska slå igenom

• AnnaSturesson
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 22:44:35 följande:
    De flesta ligger någonstans mittemellan ytterligheterna;

Only 8 percent of adults say abortion should be against the law in all cases, without exception, while just 19 percent say abortion should be legal in all cases, without exception according to data from Pew Research Center.
    www.vox.com/policy-and-politics/23167397/abortion-public-opinion-polls-americans

Kollade på ett klipp på Youtube där man pratade om detta. Att förbjuda abort och sen ha undantag vid incest och våldtäkt mm kommer inte att fungera. När utredningen är klar som visar att det var incest eller våldtäkt är det troligtvis för sent att göra abort och abort ska göras så tidigt som möjligt.

Sen är ju frågan vad som menas med ?all cases? Är det fram till dagen före planerad förlossning eller är det att pappan varit otrogen eller vad?

• AnnaSturesson
    Hotelliggaren skrev 2022-08-05 22:43:58 följande:
    Ok, där ser man. Ja, naturligtvis kan en regering inte alltid stå för allt man vill och den som är för abort kan ju rösta republikanskt ändå för andra sakers skull. Hur som helst är det ett demokratiskt land, och ansåg de att frågan var viktigare än annat skulle folket driva igenom det. Nu är det som sagt inte nåt abortförbud i USA, det är bara inte längre förbjudet för delstaterna att ha ett förbud. Det är således fortfarande fullt möjligt för en delstat att fortfarande tillåta abort.

Problemet är ju att det är så många religiösa tomtar inom politiken så man får den här typen av lagstiftning.  

• AnnaSturesson
    Anonym (Rättvist) skrev 2022-08-05 22:53:26 följande:
    Även de som är för fria aborter tycker oftast att fostret i magen är en människa någon gång.

Ja ungefär som i Sverige dvs v18 då har man god marginal för att barnet inte ska kunna leva utanför livmodern.

• AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 22:59:37 följande:
    ...fast samvetsklausul handlar ju om  vissa bestämda arbetsuppgifter, som är erkänt etiskt eller religiöst kontroversiella. Det är inte så att man kan hitta på sina egna undantag, utan det är just vissa bestämda saker som de jag räknade upp. Det måste väl du också se skillnad på, t.ex. att en läkare vägrar att delta i tortyr av en fånge, och att han vägrar att dra ner byxorna på en patient för att han tycker att det är en sköterskeuppgift..?

Men varför ska religion alltid trumfa över ALLT? Varför ska man dalta med vidskepliga människor?

Är helt obegripligt att hålla på med det år 2022.

Själv tror jag på tomten och kan därför bara jobba på julafton men jag får ta mig i kragen och lägga min tro åt sidan och gå och jobba som alla andra. Detta väldigt känsligt för mig men jag gör det ändå, religiösa får göra samma sak.

• AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:09:56 följande:
    Alltså, jag är inte troende, och jag anser själv att det är väldigt viktigt, att inte enbart troende får utnyttja samvetsklausueln. Man kan få dåligt samvete även om man inte tror att man ska straffas i något Helvete efter döden, och det ska respekteras på samma sätt. Det kallas "empati". 
    Innebär ju att någon annan får göra arbetsuppgifter som du inte vill göra. Bättre att man byter jobb om man är lättkränkt.
  • AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:10:54 följande:
    Förlåt jag läste för snabbt. Stod inget om "teens". Skäms
    Nä fattade inte riktigt vad du svarade på :)
  • AnnaSturesson
    Anonym (Rättvist) skrev 2022-08-05 23:16:02 följande:
    Aborter är inte som andra vanliga saker som man får bestämma över sin kropp. Kvinnor borde förstå det. 
    En graviditet handlar om en människa som tillverkas i en annans människas kropp. 
    Även sexet fungerar på ett annat sätt än vad de flesta andra sakerna gör. 

Det ska inte bara för att kvinnornas nu missgynnas som det blir ett problem med aborter. 
    Hur menar du att sex fungear?
  • AnnaSturesson
    Vattumankillen skrev 2022-08-05 23:28:14 följande:
    Om kvinnor lägger mer tid på att få en sexpartner så blir det färre oönskade graviditeter.

Du vet hur man blir gravid va?
    Är det inte planerat så beror det på att man slarvat med preventivmedel eller att man har otur, inget preventivmedel är 100%igt.

Har inte med hur mycket tid man lägger på att leta efter en partner.

• AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:20:10 följande:
    Själv tror jag faktiskt att vi skulle få bättre barnmorskor, om aborter överhuvudtaget inte ingick i barnmorskornas arbetsuppgifter. För en människa med normal empati kan inte göra något sådant, och har hon inte normal empati så kan hon inte känna sig in i hur en smärtpåverkad kvinna har det heller under sin förlossning. 

Jag känner för övrigt en före detta barnmorska (hon är pensionär sedan länge), som mår väldigt dåligt av att hon tvingades delta i aborter under senare delen av sitt arbetsliv. När hon gick utbildningen ingick det inte - tvärtom, en barnmorska som använde sina kunskaper till att hjälpa någon med fosterfördrivning (som det hette då), fick dels fängelse och blev dels av med sin legitimation. Men sedan plötsligt efter riksdagsbeslutet på 70-talet, så blev detta tvärtom på en natt. Och hon är inte den enda som har mått dåligt, och fortfarande gör det. 
    Alla arbeten förändras, jag gör också andra saker än vad jag gjorde för ett par år sen.
  • AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 00:55:19 följande:
    Den kanske inte måste ske? Paret kanske kan gifta sig i stället? Eller samarbeta om barnet, även om de inte bor tillsammans. Om de har valt varandra för annat än sex.
    Kan ju vara så att man redan har så många barn som man vill ha? Eller att man är 15är och långt från redo att skaffa barn även om man träffar rätt partner.
  • AnnaSturesson
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 00:30:07 följande:
    tillhör det allmänbildningen att veta hur många procent av USAs befolkning som ställer sig på ett visst sätt i en fråga? Jag vet inte heller hur många procent som är mot deras fria vapenlagar, dödsstraffet, kriget mot terrorismen... Jag är inte amerikan. Men nu blev jag upplyst om att ca 60% är för aborter. Bra bra. men det har inte direkt redovisats på nyheterna.
    Nej det gör det inte. Men han som skrev det trodde att ingen annan viste något för att han själv hade dålig koll.

Hut kan du veta det???? Ja det är ju bara en knapptryckning bort :)
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA