• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 23:04:35 följande:

Men varför ska religion alltid trumfa över ALLT? Varför ska man dalta med vidskepliga människor?

Är helt obegripligt att hålla på med det år 2022.

Själv tror jag på tomten och kan därför bara jobba på julafton men jag får ta mig i kragen och lägga min tro åt sidan och gå och jobba som alla andra. Detta väldigt känsligt för mig men jag gör det ändå, religiösa får göra samma sak.

Alltså, jag är inte troende, och jag anser själv att det är väldigt viktigt, att inte enbart troende får utnyttja samvetsklausueln. Man kan få dåligt samvete även om man inte tror att man ska straffas i något Helvete efter döden, och det ska respekteras på samma sätt. Det kallas "empati". 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:02:40 följande:
    Och just gruppen "tonåringar" är kända för att fatta långsiktigt hållbara beslut..?
    Här ska man kanske även påminna om,  att hjärnan inte är riktigt färdig förrän vid 23 (vissa läkare säger 25), och att det är just konsekvenstänkandet som kommer sist. Med den vetskapen, borde åldern för rösträtt snarare höjas. Åtminstone till 21 år.
    Förlåt jag läste för snabbt. Stod inget om "teens". Skäms
  • AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:09:56 följande:
    Alltså, jag är inte troende, och jag anser själv att det är väldigt viktigt, att inte enbart troende får utnyttja samvetsklausueln. Man kan få dåligt samvete även om man inte tror att man ska straffas i något Helvete efter döden, och det ska respekteras på samma sätt. Det kallas "empati". 
    Innebär ju att någon annan får göra arbetsuppgifter som du inte vill göra. Bättre att man byter jobb om man är lättkränkt.
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:55:32 följande:

Ja ungefär som i Sverige dvs v18 då har man god marginal för att barnet inte ska kunna leva utanför livmodern.

Fast detta är en konstig gräns. Den används var jag vet ingen annanstans på jorden än i Sverige.

De flesta länder som har fri abort överhuvudtaget - som Tyskland och våra grannländer - sätter gränsen vid 12 veckor. Den är medicinskt underbyggd på det sättet, att de första tolv veckorna är en provperiod, då alla organsystemen anläggs. De testkörs hela tiden, och det är mycket vanligt att kroppen själv under de veckorna konstaterar att "det här funkar inte, det har blivit fel, vi framkallar en spontan abort". Men när de tolv veckorna har gått, så är det mycket sällsynt med missfall, och då bör människan inte längre störa tillväxten av det av naturen  godkända fostret. 
  • AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 23:10:54 följande:
    Förlåt jag läste för snabbt. Stod inget om "teens". Skäms
    Nä fattade inte riktigt vad du svarade på :)
  • Anonym (Rättvist)
    Anonym (Snart åker rösträtten) skrev 2022-06-25 20:36:24 följande:

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

Aborter är inte som andra vanliga saker som man får bestämma över sin kropp. Kvinnor borde förstå det. 
    En graviditet handlar om en människa som tillverkas i en annans människas kropp. 
    Även sexet fungerar på ett annat sätt än vad de flesta andra sakerna gör. 

Det ska inte bara för att kvinnornas nu missgynnas som det blir ett problem med aborter. 
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 23:12:54 följande:
    Innebär ju att någon annan får göra arbetsuppgifter som du inte vill göra. Bättre att man byter jobb om man är lättkränkt.
    Själv tror jag faktiskt att vi skulle få bättre barnmorskor, om aborter överhuvudtaget inte ingick i barnmorskornas arbetsuppgifter. För en människa med normal empati kan inte göra något sådant, och har hon inte normal empati så kan hon inte känna sig in i hur en smärtpåverkad kvinna har det heller under sin förlossning. 

Jag känner för övrigt en före detta barnmorska (hon är pensionär sedan länge), som mår väldigt dåligt av att hon tvingades delta i aborter under senare delen av sitt arbetsliv. När hon gick utbildningen ingick det inte - tvärtom, en barnmorska som använde sina kunskaper till att hjälpa någon med fosterfördrivning (som det hette då), fick dels fängelse och blev dels av med sin legitimation. Men sedan plötsligt efter riksdagsbeslutet på 70-talet, så blev detta tvärtom på en natt. Och hon är inte den enda som har mått dåligt, och fortfarande gör det. 
  • Tow2Mater
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:52:37 följande:

Kollade på ett klipp på Youtube där man pratade om detta. Att förbjuda abort och sen ha undantag vid incest och våldtäkt mm kommer inte att fungera. När utredningen är klar som visar att det var incest eller våldtäkt är det troligtvis för sent att göra abort och abort ska göras så tidigt som möjligt.

Sen är ju frågan vad som menas med all cases Är det fram till dagen före planerad förlossning eller är det att pappan varit otrogen eller vad?

Man måste läsa det finstilta antar jag, det är ju det som är så luringt med dessa undersökningar. Det beror på hur frågorna ställs, och om det är uppföljningsfrågor eller inte, om det är intervjuer eller bara snabba pollningar med ja/nej svar. Alla kan ju ha olika definitioner av vad det betyder. Själv tolkar jag all cases att betyda upp till dagen förlossningen faktist sker, och bara för att kvinnan känner för det.
  • AnnaSturesson
    Anonym (Rättvist) skrev 2022-08-05 23:16:02 följande:
    Aborter är inte som andra vanliga saker som man får bestämma över sin kropp. Kvinnor borde förstå det. 
    En graviditet handlar om en människa som tillverkas i en annans människas kropp. 
    Även sexet fungerar på ett annat sätt än vad de flesta andra sakerna gör. 

Det ska inte bara för att kvinnornas nu missgynnas som det blir ett problem med aborter. 
    Hur menar du att sex fungear?
  • Vattumankillen
    Anonym (Snart åker rösträtten) skrev 2022-06-25 20:36:24 följande:

Härligt land!

Om kvinnor lägger mer tid på att få en sexpartner så blir det färre oönskade graviditeter.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA