• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Gullvivor
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-07-01 08:12:44 följande:

Nej du har rätt - du kan inte tänka dig det. Varför vill du förstöra kvinnans liv? Förstår du inte hur många som kommer ta livet av sig på grund av det du förespråkar? Varför är de kvinnornas liv så obetydliga enligt dig?

Alla våldtäkter är inte fader okänd heller. Ska en kvinna som blir våldtagen av sin pojkvän och gravid sen tvingas ha en komtakt med den mannen resten av sitt liv? Förstår du ens konsekvenserna av det du förespråkar? Nej. 

Du vill förstöra livet för många kvinnor. Allt annat är sekundärt. Du tänker inte på kvinnorna. Du bryr dig inte om kvinnorna. Du är naiv och kortsiktig:

Men hur tänker du nu? En kvinna i ett förhållande/äktenskap där hon redan har ett barn kommer inte ge upp sitt barn om mannen en dag väljer att misshandla/våldta henne, eller hur? Det är ju inte barnets fel om man skulle separera av denna anledning och föräldrarna kommer ju ha kontakt efteråt också. Så varför skulle det inte vara samma sak gällande ett ofött barn där föräldrarna haft ett förhållande innan? 

Jodå jag tänker på kvinnorna, men i detta fall tänker jag på barnen också. Dessutom har jag full förståelse för att man kan vilja göra abort vid en våldtäkt även om jag själv inte tycker det är rätt, däremot är detta som sagt inte vanligt utan oftast sker aborter av andra anledningar. Som XXX påpekat kan man vid en eventuell våldtäkt se till så ingen graviditet sker.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Gullvivor skrev 2022-07-01 09:40:18 följande:
    Men hur tänker du nu? En kvinna i ett förhållande/äktenskap där hon redan har ett barn kommer inte ge upp sitt barn om mannen en dag väljer att misshandla/våldta henne, eller hur? Det är ju inte barnets fel om man skulle separera av denna anledning och föräldrarna kommer ju ha kontakt efteråt också. Så varför skulle det inte vara samma sak gällande ett ofött barn där föräldrarna haft ett förhållande innan? 

Jodå jag tänker på kvinnorna, men i detta fall tänker jag på barnen också. Dessutom har jag full förståelse för att man kan vilja göra abort vid en våldtäkt även om jag själv inte tycker det är rätt, däremot är detta som sagt inte vanligt utan oftast sker aborter av andra anledningar. Som XXX påpekat kan man vid en eventuell våldtäkt se till så ingen graviditet sker.

Nej, du hävdar att du är god. Jag är så in i norden less på alla abortförbudsförespråkare som skriker sig hesa över MEN DET LILLA LIVET DÅ. Och som totalt ignorerar kvinnans liv. Som är befintligt. Man skapar, vad ni anser, ett moraliskt orörbart argument. 

Att många kvinnors liv kommer förstöras av det är collateral damage. De lever, så då spelar det ingen roll om deras liv blir absolut förstörda eller om de tar livet av sig av sorg. Det är ett så vansinnigt cyniskt sätt att se på saken. 

Liv är inte till varje pris i vårt samhälle. Avvägningar görs hela tiden. Se bara covid nu senast där ventilatorerna kunde vara färre än behövande och vissa valdes bort. Vi stänger livsuppehållande maskiner. Vi räknar med ett visst antal döda i trafiken. När det gäller (andra) djur är vi ännu hårdare, där kan vi avliva för det mesta.

I fallet abort är däremot allt liv, även potentiellt sådant (du vet inte om embryot du tog bort i v 7 hade klarat sig) totalt okränkbart och viktigare än allt annat, enligt de som förespråkar ett totalt abortförbud. Spelar ingen roll om det får mamman att gå under. Spelar ingen roll om det sätter en familj i kras med flera barn som blir fattigare och får sämre liv. Spelar ingen roll om mamman tar livet av sig. Spelar ingen roll om mamman dör. 

Jag håller inte med om det perspektivet.Du får kalla mig kall, cynisk och en mördare om du vill, det rör mig inte i ryggen.

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-07-01 10:03:52 följande:

Nej, du hävdar att du är god. Jag är så in i norden less på alla abortförbudsförespråkare som skriker sig hesa över MEN DET LILLA LIVET DÅ. Och som totalt ignorerar kvinnans liv. Som är befintligt. Man skapar, vad ni anser, ett moraliskt orörbart argument. 

Att många kvinnors liv kommer förstöras av det är collateral damage. De lever, så då spelar det ingen roll om deras liv blir absolut förstörda eller om de tar livet av sig av sorg. Det är ett så vansinnigt cyniskt sätt att se på saken. 

Liv är inte till varje pris i vårt samhälle. Avvägningar görs hela tiden. Se bara covid nu senast där ventilatorerna kunde vara färre än behövande och vissa valdes bort. Vi stänger livsuppehållande maskiner. Vi räknar med ett visst antal döda i trafiken. När det gäller (andra) djur är vi ännu hårdare, där kan vi avliva för det mesta.

I fallet abort är däremot allt liv, även potentiellt sådant (du vet inte om embryot du tog bort i v 7 hade klarat sig) totalt okränkbart och viktigare än allt annat, enligt de som förespråkar ett totalt abortförbud. Spelar ingen roll om det får mamman att gå under. Spelar ingen roll om det sätter en familj i kras med flera barn som blir fattigare och får sämre liv. Spelar ingen roll om mamman tar livet av sig. Spelar ingen roll om mamman dör. 

Jag håller inte med om det perspektivet.Du får kalla mig kall, cynisk och en mördare om du vill, det rör mig inte i ryggen.

Nej, du är realist. Abortförespråkare tar ytterst sällan något ansvar då det oönskade barnet är fött. De flesta sitter på sina höga hästar och slår ifrån sig om de får frågan "Men då lämnar vi barnet till dig då?". 

The dreadful algebra of necessity kommer  vi aldrig ifrån. 

Jag vill gärna höra hur abortmotståndare tänker kring dagen efter piller och spiral vid våldtäkt i krigszoner. Hur ska våldtagna kvinnor i Ukraina direkt kunna gå och ta sitt ansvar när vården är sönderbombad och inte finns?
    Våldtäkter är allt annat än ovanliga i krig, tro inget annat. 
  • Gullvivor
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-07-01 10:03:52 följande:

Jag har inte kallat mig själv för god faktiskt, det är din uppfattning. 

Här handlar det inte om att barnet måste födas till varje pris bara för att, utan nu existerar barnet och då ska man leva med sina konsekvenser som man själv varit orsaken till (förutom vid våldtäkt då som inte är frivilligt) då det handlar om ett oskyldigt liv. 

Om en familj skulle bli fattig av ett till barn så var det kanske inte den smartaste idén att ha oskyddat sex? Även om preventivmedel inte är helt säkra så är de väldigt säkra ändå, såvida man inte slarvat. Dessutom kan man ha dubbla preventivmedel, dvs kondom och något annat. 

Det allra bästa hade egentligen varit om det var norm i samhället att sex hör till äktenskapet, då hade inte så många aborter behövt göras. Men den önskan är alldeles för långt bort idag, och då bör man som sagt se till så att man inte blir gravid om man inte vill ha barn. Och trots det så kommer många bli det ändå pga olika orsaker och då får man leva med konsekvenserna och göra det bästa av det.
  • Gullvivor
    Anonym (Leandra) skrev 2022-07-01 11:03:06 följande:
    Kvinnor är vuxna människor som får antas ha både en fri vilja och ett konsekvenstänk. Har man penetrerande samlag med en man så måste man vara införstådd med att det finns en risk att man blir gravid. Så enkelt är det. Det är inte svårare än så. Vi pratar om vuxna kvinnor här. Det samma gäller ju männen, de vet också med sig att ett samlag kan resultera i en graviditet. Är det så himla farligt att bli gravid som du vill göra det till, att det leder till att föräldrarna tar sina liv om de blir med barn, då kanske man i förväg ska tänka på det och inte ha den sortens samlag. Det går att ha sex på flera andra sätt som inte resulterar i graviditet

Argumentet att kvinnan ska ha rätt att göra vad hon vill med sin kropp när hon är gravid är helt bisarr. Inte nog med att hennes kropp är bunden till en annan individ/människa, utan den individen/människan är dessutom en följd av hennes egna handlingar. Självklart ska inte aborter tillåtas i den utsträckning de gör idag. Det ska tillåtas i undantagsfall, men inte i regel. Detta måste regleras bättre än idag.  
    Jag förstår inte heller varför många argumenterar som om kvinnor och män inte skulle ha någon fri vilja eller ett konsekvenstänk. Det handlar ju om vuxna människor som självmant sett till så att en graviditet skett. 

Samma sak när man tar upp illegala aborter som ett argument. Utsätter man sig själv för fara bara för att bli av med barnet man själv varit med och skapat så är det inte synd om en.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (U) skrev 2022-07-01 09:34:18 följande:
    Vid våldtäkt, är det inte ett liv då?
    Jo, för dom som anser att livet börjar vid befruktningen, så är det ju det. Jag hör inte till dem, för jag tycker att man måste vara realistisk också. Men jag skulle vilja se en rejäl sänkning av abortgränsen till 12 veckor, som i våra grannländer samt Tyskland, och en mycket grundligare utredning avseende om det verkligen finns allvarliga, synnerliga skäl, innan man får överträda den gränsen. Så sent som det är möjligt att göra abort i Sverige idag, borde bara vara tillåtet om barnet har ett tillstånd som ändå inte är förenligt med liv. Typ att det saknar storhjärna. Samt naturligtvis om moderns liv är i fara - då är det ju som det är. Barnet dör ändå, om hon dör. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Leandra) skrev 2022-07-01 11:15:04 följande:

Flera gjorda studiet visar att genomförda aborter ger en kraftigt ökad risk för psykisk ohälsa hos kvinnor. Leder till ökad risk för missbruksproblematik, depression och ångest. 

Ja, och man kan ju få andra värderingar med åren också. Jag vet många som har börjat må väldigt dåligt av sina tidigare aborter, när de varit gravida och fött ett barn senare i livet. De har sett på ultraljudet hur utvecklat barnet är, i samma vecka som den tidigare aborten gjordes. "Han eller hon kanske sög på tummen i godan ro, när läkaren satte in sugen", typ. De har fattat att det tidigare barnet också var en individ - det fattade inte 18-åringen.
  • Anonym (***)

Abort pga att det fel tillfälle i livet? Rutten anledning.
    Vill ha barn om något år men inte nu....alltså ta bort ett barn som är på väg nu, för att istället skaffa ett nytt om ett par månader....nej, då skulle det bli tvångssterilisering. 
    Det borde finnas en gräns för hur många aborter man får göra o inom en viss tidsram, för kvinnors rätt absolut, men någon gång måste även kvinnor lära sig att ta konsekvenser av sitt handlande. 

• Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-01 11:41:15 följande:
    Ja, och man kan ju få andra värderingar med åren också. Jag vet många som har börjat må väldigt dåligt av sina tidigare aborter, när de varit gravida och fött ett barn senare i livet. De har sett på ultraljudet hur utvecklat barnet är, i samma vecka som den tidigare aborten gjordes. "Han eller hon kanske sög på tummen i godan ro, när läkaren satte in sugen", typ. De har fattat att det tidigare barnet också var en individ - det fattade inte 18-åringen.

Fast det där är att förmänskliga något som inte är lika utvecklat som en själv. 

Slår du ihjäl en mygga kanske myggans barn undrar var mamma tog vägen. Avlivar du ett sjukt djur var djurets sista tanke varför matte svek mig.

• Guldnovan
    Anonym (***) skrev 2022-07-01 11:56:15 följande:

Abort pga att det fel tillfälle i livet? Rutten anledning.
    Vill ha barn om något år men inte nu....alltså ta bort ett barn som är på väg nu, för att istället skaffa ett nytt om ett par månader....nej, då skulle det bli tvångssterilisering. 
    Det borde finnas en gräns för hur många aborter man får göra o inom en viss tidsram, för kvinnors rätt absolut, men någon gång måste även kvinnor lära sig att ta konsekvenser av sitt handlande. 

Om ett par månader....så tror jag inte folk gör och resonerar. 
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA