Anonym (XXX) skrev 2022-07-02 14:04:31 följande:
Ja, fast nu skäller du lite upp i fel träd, eftersom jag hör till dom som tycker att våldtäkt ÄR ett godtagbart skäl för abort.
Sedan kan man kanske skilja på "våldtäkt" och "våldtäkt" också. Våldtäkt inom äkenskapet och date rape är inte på långt när lika traumatiserande, som en överfallsvåldtäkt där vilt främmande män - kanske flera stycken - turas om att hålla fast och våldta. I det senare fallet ser jag det som nästan omöjligt, att kvinnan skulle kunna utveckla normala moderskänslor för bebisen. Oavsett hur bra barndom hon själv hade, och hur bra hon mådde innan våldtäkten.
Mitt resonemang kring att barn som blivit bra mammade, själva oftast växer upp till bra mammor, hade inget med våldtäktsfrågan att göra. Den handlade om de vanliga, triviala skälen till abort, d.v.s. där kvinnan "vill festa färdigt först", "vill göra klart sin utbildning först", "vill uppnå den-och-den positionen i näringslivet först", "vill ha hus först", "vill vara smal och fin i brudklänningen", etc. etc..
Mamma mamma mamma... Pappan då, är inte barnet hälften hans? Hur är det med pappandet därhemma?
Om en kvinna nu ska tvingas gå igenom en nio måndaders graviditet och förlossning, varför kan man då också inte lagstifta om ca 1 års bindande pappaledighet efteråt?
Men nej, då är det det där lilla livet inte längre så heligt och kul va? Just för att ni anser barnet endast vara kvinnans och höras ihop med hennes sk synd....
Sen kan vi även lagstifta om att mannen får en bekräftelse från kvinnan att hon kan tänka sig skaffa barn, innan han stoppar in den.
Och om han inte får det, tar han också fullt ansvar sen.
Vore rimligt.
Men inse att ni bara är kvinnoförtryckare, inte barns skyddsänglar.