• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Anonym (Blodpropp)

Min dotter (då 21) upptäckte att hon var gravid veckan efter de separerat efter 3 år och hon var på väg att flytta hem till Sverige. Hon gjorde omedelbart abort och berättade för mig i fjol, 6 år senare. Det högg till i mig som mamma och längtande mormor men är helt bakom hennes beslut. 
    Hon gjorde helt rätt. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Leandra) skrev 2022-07-01 11:18:35 följande:
    Visst är det så. Principen om handling och  konsekvens är dessutom vedertagen i alla andra sammanhang förutom när det kommer till graviditeter. För när någon blir med barn så är det helt plötsligt som om allt ansvar från de själva plötsligt försvinner.  
    Visst är det jättekonstigt? Tänk om man skulle frånta vuxna människor deras ansvar för allt annat - brottsliga gärningar, dumma handlingar, ingångna avtal... 
  • Anonym (Wtf)
    Gullvivor skrev 2022-07-01 11:13:39 följande:
    Jag förstår inte heller varför många argumenterar som om kvinnor och män inte skulle ha någon fri vilja eller ett konsekvenstänk. Det handlar ju om vuxna människor som självmant sett till så att en graviditet skett. 

Samma sak när man tar upp illegala aborter som ett argument. Utsätter man sig själv för fara bara för att bli av med barnet man själv varit med och skapat så är det inte synd om en.
    Och de som inte är vuxna?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Wtf) skrev 2022-07-01 12:40:39 följande:
    I alla fall om vi talar om Sverige, så får barn massor av sexualundervisning i skolan tidigt. Alldeles för ingående alldeles för tidigt enligt mig, men det är en annan diskussion. När de blir könsmogna vet de var de ska få tag på preventivmedel. 

Men jag tycker även att vi bör försöka ändra attityderna, så att tonåringar inte har sex så tidigt. 

Rör det sig om övergrepp så är det något annat, och nästan ingen skulle motsätta sig att en tonåring som blivit pressad till sex av en vuxen man, får abort. Bara den görs hyfsat tidigt. Men detta är också en fråga om attitydförändringar, för i de allra flesta fallen då sådant sker, rör det sig om mammans nye älskare. Mödrar måste ta mer ansvar, för vilka män de lämnar ensamma med sina barn, tillåter att de flyttar in i huset, och sover över medan barnen också gör det. 
  • Guldnovan
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-01 12:50:45 följande:
    I alla fall om vi talar om Sverige, så får barn massor av sexualundervisning i skolan tidigt. Alldeles för ingående alldeles för tidigt enligt mig, men det är en annan diskussion. När de blir könsmogna vet de var de ska få tag på preventivmedel. 

Men jag tycker även att vi bör försöka ändra attityderna, så att tonåringar inte har sex så tidigt. 

Rör det sig om övergrepp så är det något annat, och nästan ingen skulle motsätta sig att en tonåring som blivit pressad till sex av en vuxen man, får abort. Bara den görs hyfsat tidigt. Men detta är också en fråga om attitydförändringar, för i de allra flesta fallen då sådant sker, rör det sig om mammans nye älskare. Mödrar måste ta mer ansvar, för vilka män de lämnar ensamma med sina barn, tillåter att de flyttar in i huset, och sover över medan barnen också gör det. 
    "Bara det görs hyfsat tidigt" Så en ung  tonåring ska föda barnet ändå i de fall hon inte förstått eller vågat berätta?
    Varför tror du att det är mammas partner som står för de flesta övergrepp?  De sker ju även av främlingar eller andra som inte är tillsammans med mamman men finns i flickans krets. 
    Även fäder gör sina döttrar gravida. Inte så vanligt men tillräckligt ofta för att det inte kan bortses ifrån. 
  • Anonym (***)
    Guldnovan skrev 2022-07-01 12:13:21 följande:
    Om ett par månader....så tror jag inte folk gör och resonerar. 
    Det finns att läsa i flera trådar här på fl o jag har även hört det ute i arbetslivet.
  • Glinda från Oz
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-01 08:56:53 följande:
    Det är stor skillnad mellan att stjäla en individs organ, även om de skulle kunna rädda en annan individ, och att aktivt döda en (frisk) individ. Det måste du väl se?

Och angående att man tar hänsyn till en hjärndöds (helt död kan han inte vara, för då skulle organen har börjat brytas ner och inte kunna användas mera) sista vilja, angående om hans organ ska användas till transplantation  eller inte, så är det för att vi i Västerlandet alltid har satt en ära i att hedra en persons sista vilja.

Om man inte skulle behöva bry sig om vad han har meddelat till transplantationsregistret medan han var kapabel att fatta beslut, så skulle man lika gärna kunna säga att man bara kan strunta i hans testamente också, och ta hans pengar och ge dom till någon helt annan person eller organisation, än de som står i testamentet. Det handlar om heder. 

Nu är vi lite OT, men jag fick lust att berätta det här i alla fall, när du nu drog upp ämnet! Min kusin, numera pensionär sedan några år, är läkare och arbetade i många år med transplantationsmedicin. Hon har faktiskt själv svarat "nej" till transplantationsregistret. Inget får tas från hennes kropp, hon vill brännas hel.

Orsaken till detta är att hon - om någon - vet hur det går till när organen "skördas". Det måste gå så fort innan organen börjar brytas ned, de anhöriga hinner inte ta något riktigt farväl, alla läkare är där och ska plocka ut "sina" organ som gamar. Det måste gå på bara några minuter. Och kommer sedan de anhöriga på att de inte fick något riktigt farväl, de vill se den döda igen - så ser det fruktansvärt ut, med insjunken bukhåla, insjunkna ögon när man tagit ögonen (det går att transplantera hornhinnorna, ev. näthinnorna också) o.s.v.. Hon har själv varit med om att det blivit en fruktansvärd chock för de anhöriga. Detta vill hon inte ska drabba hennes barn och barnbarn. 
    Ett foster är ingen individ. Du har missuppfattat hur donation går till, organen ska mycket riktigt tas på några minuter men innan dess ligger personen i respirator och måste ligga så ett visst antal timmar innan man får ta några organ. Detta är av säkerhetsskäl så läkarna verkligen att försäkra sig om att personen är hjärndöd. Det finns alltså gott om tid att ta farväl innan organen skördas. 
  • Gullvivor
    Anonym (Wtf) skrev 2022-07-01 12:40:39 följande:
    Då saknar många såklart konsekvenstänk och frågan är ju om man då är tillräckligt mogen för sex, men det är en annan fråga. Faktum kvarstår att man bär på ett liv oavsett mammans ålder och man får göra det bästa av situationen.
  • Glinda från Oz
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-01 12:40:16 följande:
    Visst är det jättekonstigt? Tänk om man skulle frånta vuxna människor deras ansvar för allt annat - brottsliga gärningar, dumma handlingar, ingångna avtal... 

Barnet ska alltså ses som ett 19 år långt straff (de flesta går ut gymnasiet när de är 19) Det är nästan samma straff som får mord. Hur tror du barnet mår av att vara hatad av sina föräldrar? Att barnet vet att föräldrarna önskade att barnet inte fanns och att de önskade att barnet dog. 

Jag hade en kompis som blev till genom en våldtäkt (inte i Sverige) mamman fick inte göra abort. Han fick ingen rolig uppväxt för att uttrycka det milt. Mamman var mycket tydlig med att hon helst skulle se honom död. Han fick mat, rena kläder och all partisk omvårdnad men aldrig en kram eller snällt ord. 

• Anonym (sådär)
    Anonym (Snart åker rösträtten) skrev 2022-06-25 20:36:24 följande:
    Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

Tja, vad kan man förvänta sig av ett land som röstade fram en härlig sociopat som Trump till president?

Det är inte första gången den amerikanska högern visa sitt fula tryne. Ett tag förbjöd man darwinism från att undervisas i skolor i vissa delstater Tomte
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA