• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Anonym (,)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 14:12:33 följande:
    Precis så. Idag är det många som kör ändå fast de inte fick med sig kondomerna, med tanken i bakhuvudet att "det finns alltid abort". Om det INTE finns, så skulle de allra mest risktagande kanske fortfarande chansa, men inte Medelsvensson. 

Och ja, många svenskar som adopterar från utlandet (eller INTE gör det, för att de faller för åldersstrecket innan de kommer fram i kön), skulle egentligen vilja ha ett litet, friskt, nyfött spädbarn, om de skulle få välja. Barnen som kommer från barnhemmen i tredje världen är ofta flera år gamla, och är skadade av barnhemsmiljön och kanske flera separationer redan. 
    Adpotivbarn överlag har sämre psykisk hälsa. Det skulle även inhemska adoptivbarn ha. Det handlar om vetskapen om att man blivit bortlämnad av sina biologiska föräldrar.

Förbud mot ejakulation utom i barnalstrande syfte är vägen att gå. Alla barn skulle få födas önskade.
  • Anonym (,)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 14:24:05 följande:
    Håll den ovanför naveln skulle va mitt förslag.
    Kan behöva lagstiftas om. Annars kanske mannen inte har tillräckligt incitament att dra sig ur. Han kan ju ändå i stort smita undan allt ansvar, även om det skulle bli ett barn. 

Fängelsestraff skulle nog vara effektivt.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (,) skrev 2022-06-30 14:30:54 följande:
    Adpotivbarn överlag har sämre psykisk hälsa. Det skulle även inhemska adoptivbarn ha. Det handlar om vetskapen om att man blivit bortlämnad av sina biologiska föräldrar.

Förbud mot ejakulation utom i barnalstrande syfte är vägen att gå. Alla barn skulle få födas önskade.
    Fast så behöver det inte bli heller. Inte om föräldrarna umgås med frågan på rätt sätt ifrån början. Det får de vägledning med idag, på den obligatoriska föräldrautbildningen för personer som ansöker om medgivande. Jag tror att barnen kommer att vara glada över att de fått leva, när de blir gamla nog att förstå att alternativet hade varit att hamna i en rondskål.
  • Aniiee
    Friger skrev 2022-06-30 11:47:47 följande:
    Att skylla på sedan gammalt uppgjorda spelregler för att det för tillfället inte passar dig... Håller inte med dig där. Finns ju orsaker till varför man valde sådana spelregler också.

Nu är inte jag så insatt i flyttrörelserna men jag har förstått det som att Texas är en delstat som växer eftersom många vill flytta dit? Dvs trots all "galenskap" så gör de något rätt som lockar folk?

Själv skulle jag nog inte valt Texas om jag skulle flytta till USA. Men jag har respekt för deras demokratiska system.
    Ja, det är många som är kritiska till att systemet inte speglar det folk röstar på. Så är det så klart.

Det är inte Texas-republikanerna som lockar folk, det är storföretagen. Den nya plattformen är dessutom för ny för att folk i allmänhet ska ha hunnit sätta sig in i den. De flesta är ju inte heller så intresserade av politik utöver "muh guns" och "muh religion". Överdrift naturligtvis..... Men ärligt, Smith är inte mer intresserade av att läsa parti-plattformar än Svensson och har förmodligen lika dålig koll på vad som står i det som Svensson har av vad som står i Moderaternas (eller vad de nu röstar på) partiprogram. Har du exempelvis läst någotdera? Det har du säkert. Jag har ingen aning om vad som står i de svenska riksdagspartiernas program, annat än vad jag hör/läser i nyheter och diskussioner. Som de flesta andra. Men jag har i alla fall läst Texas-republikanernas nya plattform, och det är stundvis ganska både skrämmande och konstig läsning med väldigt underliga, långtgående och ibland samhällsfarliga konsekvenser.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 13:48:45 följande:
    Skulle abort förbjudas i Sverige skulle först fallen minska eftersom folk skulle vara försiktigare, och fler skulle faktist behålla istället för att som tidigare välja abort av rent bagatellartade skäl. Och sist jag hörde står många i köer för att få adoptera. Så du kan inte jämföra rakt av sådär det är fullständigt missbisande.
    Många står i kö för adoption. I Sverige och i US. I Sverige vet jag inte hur många barn som väntar på adoptivföräldrar. Förmodligen inte alltför många. I USA är det ungefär en tiondel så många som väntar på att bli adopterade som väntar på att få adoptera, så min fråga blir - varför är det inte 0 barn som väntar på att bli adopterade?

Svaret är förmodligen rätt enkelt om man skrapar lite på ytan....
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 14:12:33 följande:
    Precis så. Idag är det många som kör ändå fast de inte fick med sig kondomerna, med tanken i bakhuvudet att "det finns alltid abort". Om det INTE finns, så skulle de allra mest risktagande kanske fortfarande chansa, men inte Medelsvensson. 

Och ja, många svenskar som adopterar från utlandet (eller INTE gör det, för att de faller för åldersstrecket innan de kommer fram i kön), skulle egentligen vilja ha ett litet, friskt, nyfött spädbarn, om de skulle få välja. Barnen som kommer från barnhemmen i tredje världen är ofta flera år gamla, och är skadade av barnhemsmiljön och kanske flera separationer redan. 
    Källa på att folk har den tanken i bakhuvudet. Mer än dina egna fördomar om människor.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 15:42:57 följande:
    Källa på att folk har den tanken i bakhuvudet. Mer än dina egna fördomar om människor.

+1 på den.
  • Anonym (Källa)
    Anonym (,) skrev 2022-06-30 14:30:54 följande:

Vart läser du det nånstans om adoptivbarn? Att de skulle må sämre?
    Vad jämför du med? Vi har enhel del psykiskt ohälsa här. 
  • Anonym (,)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 14:50:54 följande:
    Fast så behöver det inte bli heller. Inte om föräldrarna umgås med frågan på rätt sätt ifrån början. Det får de vägledning med idag, på den obligatoriska föräldrautbildningen för personer som ansöker om medgivande. Jag tror att barnen kommer att vara glada över att de fått leva, när de blir gamla nog att förstå att alternativet hade varit att hamna i en rondskål.
    Det är skillnad på att vara glad att vara vid liv (överlevnadsinstinkt?) och att ha livskvalitet.

Det gäller såklart inte alla adopterade, men generellt verkar det göra något med många att veta att de blivit bortvalda av sina biologiska föräldrar. Även om de kan ha det bra i övrigt så är det en oerhört smärtsam insikt som kan prägla ens liv. 

Hade personligen föredragit att aldrig bli född, faktiskt, om jag hade haft ett val i frågan. Det är verkligen inte alltid bättre att födas.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA