Friger skrev 2022-06-30 11:47:47 följande:
Att skylla på sedan gammalt uppgjorda spelregler för att det för tillfället inte passar dig... Håller inte med dig där. Finns ju orsaker till varför man valde sådana spelregler också.
Nu är inte jag så insatt i flyttrörelserna men jag har förstått det som att Texas är en delstat som växer eftersom många vill flytta dit? Dvs trots all "galenskap" så gör de något rätt som lockar folk?
Själv skulle jag nog inte valt Texas om jag skulle flytta till USA. Men jag har respekt för deras demokratiska system.
Ja, det är många som är kritiska till att systemet inte speglar det folk röstar på. Så är det så klart.
Det är inte Texas-republikanerna som lockar folk, det är storföretagen. Den nya plattformen är dessutom för ny för att folk i allmänhet ska ha hunnit sätta sig in i den. De flesta är ju inte heller så intresserade av politik utöver "muh guns" och "muh religion". Överdrift naturligtvis..... Men ärligt, Smith är inte mer intresserade av att läsa parti-plattformar än Svensson och har förmodligen lika dålig koll på vad som står i det som Svensson har av vad som står i Moderaternas (eller vad de nu röstar på) partiprogram. Har du exempelvis läst någotdera? Det har du säkert. Jag har ingen aning om vad som står i de svenska riksdagspartiernas program, annat än vad jag hör/läser i nyheter och diskussioner. Som de flesta andra. Men jag har i alla fall läst Texas-republikanernas nya plattform, och det är stundvis ganska både skrämmande och konstig läsning med väldigt underliga, långtgående och ibland samhällsfarliga konsekvenser.