• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Anonym (Såtrorjag)
    Friger skrev 2022-06-30 13:30:07 följande:
    Jo, det var någon som ansåg att det är okej att hindra spermie och ägg att mötas men inte avbryta när så är gjort.

Men svårt att säga hur förekommande det är... USA är ett stort land där alla har yttrandefrihet.

Du kan ju intervjua Naken-Janne och berätta att det är Sveriges position angående klädval.
    Naken-Janne är dock inte riksdagsledamot. Det var ju senatorer de pratat med där som önskat förbud.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Gullvivor skrev 2022-06-30 13:41:14 följande:
    Håller med. 

Dessutom är det alltid så att i varje diskussion om abort så tas kvinnor som blivit våldtagna av en främmande man bakom en buske eller 12-åriga tjejer som blivit våldtagna av sina pappor upp som exempel. Majoriteten av aborterna sker knappast av dessa anledningar men ändå är det något som ständigt tas upp som argument.

De förekommer dock också, eller hur. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Spiralbarn) skrev 2022-06-30 13:00:16 följande:

Det här får mig att tappa hakan. Får jag gissa? Du har din politiska hemvist höger om SD. Gissningsvis i AFS. Det är nämligen samma retorik som används i de leden. Kvinnor som inte jublar över att föda barn till fosterlandet har en psykisk störning. Det är en sådan idioti att det inte går med ord att beskriva.
    Stämmer nästan! :) Jag är medlem i Sd, men visst har jag börjat tycka att de blivit för mainstream. Och särskilt då i abortfrågan. 

Idioti och idioti... Det finns ju ändå en mening med att vi föds, växer upp, sätter nya barn till världen dör... Jag tycker absolut att man får ställa sig utanför den kretsgången om man vill, men då får man ju se till att man inte blir med barn. Det bästa är kanske att sterilisera sig tidigt? I London City (där man jobbar med bank, finans och It), är det ganska vanligt att kvinnor gör det. De steriliserar sig och skickar med läkarintyget när de söker jobb, så vet arbetsgivaren att det inte kommer att bli något problem på den fronten. Så kan de göra karriär i fred. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 13:43:17 följande:

De förekommer dock också, eller hur. 

Ja, men i alla fall i Sverige ser jag det som uteslutet, att abort vid våldtäkt (om det görs tidigt) någonsin kommer att bli förbjudet. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Astrid) skrev 2022-06-30 12:56:28 följande:
    Det är ju dock ganska uppenbart att det inte går att "bara adoptera" bort alla barn som skulle blivit aborterade? I Sverige utförs circa 30-38k aborter per år. Vem tänker du ska adoptera alla dom här 30 000-nånting bebisar per år? 
    Skulle abort förbjudas i Sverige skulle först fallen minska eftersom folk skulle vara försiktigare, och fler skulle faktist behålla istället för att som tidigare välja abort av rent bagatellartade skäl. Och sist jag hörde står många i köer för att få adoptera. Så du kan inte jämföra rakt av sådär det är fullständigt missbisande.
  • Friger
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 13:42:08 följande:
    Naken-Janne är dock inte riksdagsledamot. Det var ju senatorer de pratat med där som önskat förbud.
    Jo, finns ett underbart klipp på en riksdagsledarmot som ifrågasätter varför bilar inte drivs av vindkraftverk monterade på taket. Tyckte jag var roligt. Vilket parti det gäller kan göra det samma. Poängen är att alltid hittar något orginal.

I vart fall anser jag att vi ska vara försiktiga att rikta våra pekpinnar till andra länder och jag är stark anhängare av att minska antalet regler.

Inför regler om det utvecklas till ett praktiskt problem. Inte för att någon har fel åsikt.

Då är jag ändå själv inte emot varken preventivmedel eller fri abort fram till en rimlig vecka.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 13:45:15 följande:
    Stämmer nästan! :) Jag är medlem i Sd, men visst har jag börjat tycka att de blivit för mainstream. Och särskilt då i abortfrågan.  Idioti och idioti... Det finns ju ändå en mening med att vi föds, växer upp, sätter nya barn till världen dör... Jag tycker absolut att man får ställa sig utanför den kretsgången om man vill, men då får man ju se till att man inte blir med barn. Det bästa är kanske att sterilisera sig tidigt? I London City (där man jobbar med bank, finans och It), är det ganska vanligt att kvinnor gör det. De steriliserar sig och skickar med läkarintyget när de söker jobb, så vet arbetsgivaren att det inte kommer att bli något problem på den fronten. Så kan de göra karriär i fred. 

Tänk jag förstod det! Fast vad som är rimligt och tillhör kretsgången tycker jag är upp till var och en att bestämma. Nu gäller detta I och för sig USA men hemska tanke om det skulle komma att gälla svensk lagstiftning. Där är vi tack och lov inte idag utan här har kvinnor rätt att själv fatta beslut kring den egna kroppen och sin reproduktion. Jag har valt familj och karriär. Vad någon annan väljer är upp till dem : - )
  • Anonym (,)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 13:48:45 följande:
    Skulle abort förbjudas i Sverige skulle först fallen minska eftersom folk skulle vara försiktigare, och fler skulle faktist behålla istället för att som tidigare välja abort av rent bagatellartade skäl. Och sist jag hörde står många i köer för att få adoptera. Så du kan inte jämföra rakt av sådär det är fullständigt missbisande.
    Är det inte rimligare att förbjuda ejakulation?

Då slipper mödrar genomgå graviditet (slitsamt för kroppen), föda och få förlossningsskador (kostnad för sjukvården), adopterade slipper få psykiska trauman av att ha blivit bortlämnade, kvinnor kan skaffa sig rejäl inkomst och försörjning innan de får barn, kan få lov att välja en bra pappa till barnet etc etc.
  • Anonym (XXX)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 13:48:45 följande:
    Precis så. Idag är det många som kör ändå fast de inte fick med sig kondomerna, med tanken i bakhuvudet att "det finns alltid abort". Om det INTE finns, så skulle de allra mest risktagande kanske fortfarande chansa, men inte Medelsvensson. 

Och ja, många svenskar som adopterar från utlandet (eller INTE gör det, för att de faller för åldersstrecket innan de kommer fram i kön), skulle egentligen vilja ha ett litet, friskt, nyfött spädbarn, om de skulle få välja. Barnen som kommer från barnhemmen i tredje världen är ofta flera år gamla, och är skadade av barnhemsmiljön och kanske flera separationer redan. 
  • Tow2Mater
    Anonym (,) skrev 2022-06-30 14:04:19 följande:
    Är det inte rimligare att förbjuda ejakulation?

Då slipper mödrar genomgå graviditet (slitsamt för kroppen), föda och få förlossningsskador (kostnad för sjukvården), adopterade slipper få psykiska trauman av att ha blivit bortlämnade, kvinnor kan skaffa sig rejäl inkomst och försörjning innan de får barn, kan få lov att välja en bra pappa till barnet etc etc.
    Håll den ovanför naveln skulle va mitt förslag.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA