• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Anonym (Högre dödlighet och sämre ekonomi)

Jag tror konsekvenserna kommer att vara högre dödlighet hos kvinnor och barn. För kvinnor kommer en del bero på olagliga aborter men också många fler som dör vid förlossning, under graviditet samt blir dödade av sina män (då kvinnor i dåliga förhållanden blir än mer beroende av sina män). För barn kommer det vara misskötsel samt att de blir ihjälslagna av sina pappor.

I allmänhet kommer de delstater som genomför detta bli fattigare eftersom andelen icke arbetsföra kommer att öka p g a fler år hemma med barn alternativt sjukdom p g a riskfyllda graviditeter och förlossningsskador. 

Skulle dessutom preventivmedel förbjudas då är vi tillbaka vid stora barnkullar igen där det normala är 5-12 barn. Kvinnor kommer att vara tvungna att välja mellan familj och jobb. Väljer de familj får de räkna med att vara gravida eller ammande de flesta åren mellan 20-48. Å andra sidan så tror jag att de kvinnor som faktiskt vill ha både väljer att flytta från dessa delstater så i slutändan är det delstaterna som infört lagarna som drabbas ekonomiskt.

• Anonym (A)
    Anonym (Högre dödlighet och sämre ekonomi) skrev 2022-06-29 18:04:39 följande:
    Jag tror konsekvenserna kommer att vara högre dödlighet hos kvinnor och barn. För kvinnor kommer en del bero på olagliga aborter men också många fler som dör vid förlossning, under graviditet samt blir dödade av sina män (då kvinnor i dåliga förhållanden blir än mer beroende av sina män). För barn kommer det vara misskötsel samt att de blir ihjälslagna av sina pappor.

I allmänhet kommer de delstater som genomför detta bli fattigare eftersom andelen icke arbetsföra kommer att öka p g a fler år hemma med barn alternativt sjukdom p g a riskfyllda graviditeter och förlossningsskador. 

Skulle dessutom preventivmedel förbjudas då är vi tillbaka vid stora barnkullar igen där det normala är 5-12 barn. Kvinnor kommer att vara tvungna att välja mellan familj och jobb. Väljer de familj får de räkna med att vara gravida eller ammande de flesta åren mellan 20-48. Å andra sidan så tror jag att de kvinnor som faktiskt vill ha både väljer att flytta från dessa delstater så i slutändan är det delstaterna som infört lagarna som drabbas ekonomiskt.
    Håller med
  • Anonym (Galgen)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 13:28:06 följande:
    Förbudet mot aborter genom världshistorien, har ALDRIG handlat om medicinska risker för kvinnan. 

Och det där att det skulle ske lika många illegala aborter om abort var förbjudet, stämmer inte i Västerlandet idag. Det har nog aldrig stämt, men visst har det blivit fler illegala aborter i ett land som helt saknar socialt skyddsnät, eller där det är en stor skam att vara ogift mor. I Sverige idag t.ex., är det nog inga andra än flickor från hederskultur som skulle försöka göra abort på sig själva, om de inte kunde få det lagligt. Och dom behöver hjälp att komma bort från sina familjer och få skyddad identitet, mer än dom behöver en abort. 

VARFÖR ta sådana risker, när det finns fri mödra- och förlossningsvård, barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag, underhållsstöd, socialbidrag, subventionerade daghem, möjlighet till extratid på dagis och/eller kontaktfamilj varannan helg av sociala skäl, mor-och-barn-hem, fosterfamiljer, adoption etc. etc.? Det är liksom inget man gör bara för att man tycker att det är mer praktiskt att vara klar med sin utbildning när första barnet kommer, eller för att man inte tycker att man har festat färdigt, eller för att man vill vara smal och fin i sin brudklänning, eller för att man redan har bokat en charterresa och inte skulle få flyga i den graviditetsveckan...

I USA är det väl lite mittemellan. Ensamma mödrar där får inte samma hjälp som i Sverige, men det är absolut inte OMÖJLIGT att klara sig som ensam mor där. Det finns ju massor av ensamma mödrar, som uppenbarligen gör det...
    Klart att det skulle ske olagliga aborter här med. Jag hade absolut föredragit att stoppa upp en galge än att föda barn när jag blev oplanerat gravid som 25- åring. Jag är etisk svensk och kommer inte från någon hederskultur. 
  • Anonym (Såtrorjag)

Har sett amerikanska tjejer som nu också funderar på att kräva att ta ut livförsäkring på sina embryon eftersom de uppenbarligen ses som individer av delstaten de bor i. Det pratas också om möjligheten att stämma embryot för kroppsskada av slitaget.

Det är lite intressant. Om delstaterna anser att det är en person från befruktningsögonblicket så får man se om det går igenom, eller om delstaterna i det fallet då vips INTE ser embryot som en person, när det kan kosta dem pengar....

• Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (Rättvist) skrev 2022-06-29 17:14:14 följande:
    Obligatorisk vasektomi, är det något som kommer naturligt av sig själv?
    Det går inte helt jämföra med abortförbud för abortförbud handlar om att man ska låta fostret vara kvar i magen och inte göra något medan vasektomi handlar om ett aktivt ingrepp i en mans kropp. 
    Du är rolig du.

Vi kan väl ta ejakulationsförbud i kvinna då. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 08:46:24 följande:

Har sett amerikanska tjejer som nu också funderar på att kräva att ta ut livförsäkring på sina embryon eftersom de uppenbarligen ses som individer av delstaten de bor i. Det pratas också om möjligheten att stämma embryot för kroppsskada av slitaget.

Det är lite intressant. Om delstaterna anser att det är en person från befruktningsögonblicket så får man se om det går igenom, eller om delstaterna i det fallet då vips INTE ser embryot som en person, när det kan kosta dem pengar....

Menar man att staten är ägare av embryona eller vem ska betala då embryon stäms?
  • Anonym (Såtrorjag)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 09:09:01 följande:
    Menar man att staten är ägare av embryona eller vem ska betala då embryon stäms?
    Det blir väl att man stämmer embryona helt enkelt. Eller att man stämmer dem när de har pengar att betala för allt de orsakat en från det ögonblick de blev en människa i statens ögon.
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 09:21:15 följande:
    Det blir väl att man stämmer embryona helt enkelt. Eller att man stämmer dem när de har pengar att betala för allt de orsakat en från det ögonblick de blev en människa i statens ögon.
    *delstatens
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Galgen) skrev 2022-06-30 08:11:21 följande:
    Klart att det skulle ske olagliga aborter här med. Jag hade absolut föredragit att stoppa upp en galge än att föda barn när jag blev oplanerat gravid som 25- åring. Jag är etisk svensk och kommer inte från någon hederskultur. 
    Då hade du antagligen några känslomässiga problem, som du hade behövt bearbeta med en psykolog i stället. Som sagt - en abort är aldrig lösningen. När en kvinna vill göra abort, så måste man i stället utreda vad som är det egentliga problemet (psyket, ekonomin, barnafadern, föräldrarna, chefen, bostadssituationen..?) och lösa det. 
  • Guldnovan

En fundering angående våldtäkt och abort efter våldtäkt: 
    Våldtäkt är olagligt (tyvärr inte överallt) men sker varje dag i hela världen.  En del begår våldtäkt mer än en gång i sitt liv trots risk för fängelse. Trots risk för att kvinnan kan bli gravid utöver skadan själva övergreppet är. 
    Det blir inte folkstorm för det. Det läggs inte några extra timmar i beslutande organ för att se till att män inte våldtar. (Beslutande "organ" passar ju bra i sammanhanget eftersom det är övervägande män i dessa församlingar) 
    Där det är olagligt begås aborter ändå med den lilla detaljen att många riskerar skador och många har dött. Kvinnor riskerar det ändå. På många ställen blir de även utstötta av omgivningen men faktiskt också dömda för både våldtäkten och aborten eftersom det är förbjudet att ha sex som ogift eller med någon annan än maken. 
    Beroende på land kan jag alltså bli fängslad för att ha blivit våldtagen och för att jag gjorde abort. 
    Om män slutar begå den brottsliga handlingen våldtäkt så kommer den brottsliga handlingen abort efter våldtäkt minska. 

Varför sätts pressen på kvinnorna och inte på männen? 

Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA