Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 13:28:06 följande:
Förbudet mot aborter genom världshistorien, har ALDRIG handlat om medicinska risker för kvinnan.
Och det där att det skulle ske lika många illegala aborter om abort var förbjudet, stämmer inte i Västerlandet idag. Det har nog aldrig stämt, men visst har det blivit fler illegala aborter i ett land som helt saknar socialt skyddsnät, eller där det är en stor skam att vara ogift mor. I Sverige idag t.ex., är det nog inga andra än flickor från hederskultur som skulle försöka göra abort på sig själva, om de inte kunde få det lagligt. Och dom behöver hjälp att komma bort från sina familjer och få skyddad identitet, mer än dom behöver en abort.
VARFÖR ta sådana risker, när det finns fri mödra- och förlossningsvård, barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag, underhållsstöd, socialbidrag, subventionerade daghem, möjlighet till extratid på dagis och/eller kontaktfamilj varannan helg av sociala skäl, mor-och-barn-hem, fosterfamiljer, adoption etc. etc.? Det är liksom inget man gör bara för att man tycker att det är mer praktiskt att vara klar med sin utbildning när första barnet kommer, eller för att man inte tycker att man har festat färdigt, eller för att man vill vara smal och fin i sin brudklänning, eller för att man redan har bokat en charterresa och inte skulle få flyga i den graviditetsveckan...
I USA är det väl lite mittemellan. Ensamma mödrar där får inte samma hjälp som i Sverige, men det är absolut inte OMÖJLIGT att klara sig som ensam mor där. Det finns ju massor av ensamma mödrar, som uppenbarligen gör det...
Klart att det skulle ske olagliga aborter här med. Jag hade absolut föredragit att stoppa upp en galge än att föda barn när jag blev oplanerat gravid som 25- åring. Jag är etisk svensk och kommer inte från någon hederskultur.