Inlägg från: Guldnovan |Visa alla inlägg
  • Guldnovan

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

En fundering angående våldtäkt och abort efter våldtäkt: 
    Våldtäkt är olagligt (tyvärr inte överallt) men sker varje dag i hela världen.  En del begår våldtäkt mer än en gång i sitt liv trots risk för fängelse. Trots risk för att kvinnan kan bli gravid utöver skadan själva övergreppet är. 
    Det blir inte folkstorm för det. Det läggs inte några extra timmar i beslutande organ för att se till att män inte våldtar. (Beslutande "organ" passar ju bra i sammanhanget eftersom det är övervägande män i dessa församlingar) 
    Där det är olagligt begås aborter ändå med den lilla detaljen att många riskerar skador och många har dött. Kvinnor riskerar det ändå. På många ställen blir de även utstötta av omgivningen men faktiskt också dömda för både våldtäkten och aborten eftersom det är förbjudet att ha sex som ogift eller med någon annan än maken. 
    Beroende på land kan jag alltså bli fängslad för att ha blivit våldtagen och för att jag gjorde abort. 
    Om män slutar begå den brottsliga handlingen våldtäkt så kommer den brottsliga handlingen abort efter våldtäkt minska. 

Varför sätts pressen på kvinnorna och inte på männen? 

• Guldnovan
    Anonym (Wtf) skrev 2022-06-30 10:50:04 följande:
    Och om anledningen är att man inte vill ha barn?
    P-medlet funkade inte, kondomen sprack, allt som kan gå fel gick fel och man verkligen inte vill ha barn, vad finns det att utreda?
    Precis. Eller....man har blivit våldtagen! 
  • Guldnovan
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 10:03:44 följande:
    Då hade du antagligen några känslomässiga problem, som du hade behövt bearbeta med en psykolog i stället. Som sagt - en abort är aldrig lösningen. När en kvinna vill göra abort, så måste man i stället utreda vad som är det egentliga problemet (psyket, ekonomin, barnafadern, föräldrarna, chefen, bostadssituationen..?) och lösa det. 
    Vad säger du till den gifta kvinnan som blivit våldtagen av nån okänd man? Vad säger du till hennes man? "Ta nu hand om det här barnet även om det inte är ditt" 
    Självklart finns fall där  abort är det bästa. Men den ska vara säker för kvinnan. 
  • Guldnovan
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 11:02:58 följande:
    Som sagt: blir man våldtagen så åker man direkt till sjukhuset och får ett dagen efter-piller och en spiral. Då kan det inte bli någon graviditet, och man behöver aldrig ens veta om det skulle ha blivit någon. Det är inte mycket att diskutera. Vem åker hem,  låter bli att polisanmäla också kanske, och väntar och ser om man blir gravid innan man vidtar någon åtgärd?
    I Sverige ja. Varför spiral förresten?  Vad gör man i de fattiga länderna i övriga världen där till och med en "normal" graviditet är en risk. 
    Tror du alla våldtäkter polisanmäls? 
    Du talar utefter din egen privilegierade situation. 
  • Guldnovan
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 11:15:49 följande:
    Ja, men i de länderna är inte en abort säker heller. Det är mycket som behöver förbättras där, och kvinnorna där är mer betjänta av barnmorskor och barnsjuksköterskor än abortläkare.  

Man sätter in en spiral för att ett eventuellt befruktat ägg inte ska kunna fästa i livmoderslemhinnan. Det tar 3-5 dagar innan det gör det, så de dagarna har man på sig. Dagen efter-pillret stoppar ägglossningen, så det hjälper inte om ägglossningen redan har hunnit ske. Man brukar använda båda metoderna tillsammans för att täcka upp alla eventualiteter. 
    Kunniga abortläkare är lika viktigt! 
    Tack för info om spiral. Det visste jag inte,  det är iofs en kunskap jag är tacksam över att jag sluppit. 
  • Guldnovan
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 19:21:11 följande:
    Svenska staten ska stå för samtliga kostnader. Kvinnan ska erbjudas bästa möjliga vård. Är det så att man på förhand vet att hon riskerar sitt liv och löper en ökad risk getemot andra så ska undantag göras. Det är sådant hon kan få ansöka om. 

Men eftersom hon valt att knulla med en man, och sedan blivit gravid, så får hon stå sitt kast i övrigt. Så krasst är det. Hon har gjort valet. Barnets liv är viktigare än hennes eventuella inkontinens. Barnets liv högt prioriterat. 
    Plötsligt skäms jag över att vara människa! 
  • Guldnovan
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 19:38:20 följande:
    Fast du skäms inte när fostret avlivas och berövas på sin rätt till liv som människa, bara för att kvinnan och mannen inte orkar ha barn för tillfället, eftersom det inte ingick i deras planer. 
    Nej det gör jag inte. 

"inte orkar ha barn, inte ingick i deras planer" 
    "kvinnan får stå sitt kast, hon har gjort valet"

Din kvinnosyn.....nej jag orkar inte. Meningslöst! 
  • Guldnovan
    Kockobello skrev 2022-06-30 21:30:40 följande:
    Ah men mensappar, ingen behöver sådan skit ändå. 

Lol
    Vet du ens vad det är? Och nej....du behöver ingen. 
  • Guldnovan
    Anonym (***) skrev 2022-07-01 11:56:15 följande:

Abort pga att det fel tillfälle i livet? Rutten anledning.
    Vill ha barn om något år men inte nu....alltså ta bort ett barn som är på väg nu, för att istället skaffa ett nytt om ett par månader....nej, då skulle det bli tvångssterilisering. 
    Det borde finnas en gräns för hur många aborter man får göra o inom en viss tidsram, för kvinnors rätt absolut, men någon gång måste även kvinnor lära sig att ta konsekvenser av sitt handlande. 

Om ett par månader....så tror jag inte folk gör och resonerar. 
  • Guldnovan
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-01 12:50:45 följande:
    I alla fall om vi talar om Sverige, så får barn massor av sexualundervisning i skolan tidigt. Alldeles för ingående alldeles för tidigt enligt mig, men det är en annan diskussion. När de blir könsmogna vet de var de ska få tag på preventivmedel. 

Men jag tycker även att vi bör försöka ändra attityderna, så att tonåringar inte har sex så tidigt. 

Rör det sig om övergrepp så är det något annat, och nästan ingen skulle motsätta sig att en tonåring som blivit pressad till sex av en vuxen man, får abort. Bara den görs hyfsat tidigt. Men detta är också en fråga om attitydförändringar, för i de allra flesta fallen då sådant sker, rör det sig om mammans nye älskare. Mödrar måste ta mer ansvar, för vilka män de lämnar ensamma med sina barn, tillåter att de flyttar in i huset, och sover över medan barnen också gör det. 
    "Bara det görs hyfsat tidigt" Så en ung  tonåring ska föda barnet ändå i de fall hon inte förstått eller vågat berätta?
    Varför tror du att det är mammas partner som står för de flesta övergrepp?  De sker ju även av främlingar eller andra som inte är tillsammans med mamman men finns i flickans krets. 
    Även fäder gör sina döttrar gravida. Inte så vanligt men tillräckligt ofta för att det inte kan bortses ifrån. 
  • Guldnovan

Var au-pair i USA 1988. Mamman jobbade åt Eriksson och fick 14 dagar. 

Anonym (BullarEGott) skrev 2022-07-03 22:12:22 följande:
    På mitt jobb har vi det, det är 6 veckors mammaledigt som gäller, full lön. Bättre än inget. Jag jobbar på ett stort State University iofs. The government vet hur man behandlar government employees bra men det är inget de inför utanför sig själva. Tyvärr. 
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA