• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Anonym (XXX)
    Anonym (,) skrev 2022-06-30 11:20:47 följande:
    Jag gjorde inte abort och ångrar det än idag. Tar bra hand om barnet såklart men mitt liv blev fel, mannen var fel, och jag är ärligt talat rätt bitter över att jag inte kunde t.ex plugga när jag ville, kände det som ett övergrepp att behöva vara gravid etc etc. 

Konsekvenserna kommer att förfölja mig ekonomiskt och känslomässigt resten av mitt liv. 

Så absolut hade en abort varit bästa lösningen. Att bli mamma vid en tidpunkt då jag ville bli mamma skulle gett mig glädje, inte sorg.
    Fast den perfekta mannen och det perfekta tillfället kanske inte hade kommit ändå. Det vet du inte. Nu HAR du ett barn i alla fall, och du slipper bli utlämnad till endast betald personal när du blir gammal. Eller tidigare, om du råkar ut för något som gör dig inkapaciterad. En ung person som man har ett starkt, naturligt band till, är en bra investering i livet!
    Daniel X skrev 2022-06-30 11:21:45 följande:
    Det verkar vara olika. Målsäganden i fallet med Jean Claude Arnault (Svenska Akademien) anmälde inte utan följde i stället med Arnault på en resa till Frankrike en tid efteråt. Och tog med sin dotter på resan.

I fallet med Julian Assange var målsäganden på fest med honom dagen efter och när Assange erbjöds nattlogi av en av gästerna, sade målsäganden "Nej, Julian ska sova hos mig".

Nej, det kan vara olika såklart!
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 11:15:49 följande:
    Ja, men i de länderna är inte en abort säker heller. Det är mycket som behöver förbättras där, och kvinnorna där är mer betjänta av barnmorskor och barnsjuksköterskor än abortläkare.  

Man sätter in en spiral för att ett eventuellt befruktat ägg inte ska kunna fästa i livmoderslemhinnan. Det tar 3-5 dagar innan det gör det, så de dagarna har man på sig. Dagen efter-pillret stoppar ägglossningen, så det hjälper inte om ägglossningen redan har hunnit ske. Man brukar använda båda metoderna tillsammans för att täcka upp alla eventualiteter. 
    Du är ju rent ond.
  • Anonym (,)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 11:25:30 följande:
    Fast den perfekta mannen och det perfekta tillfället kanske inte hade kommit ändå. Det vet du inte. Nu HAR du ett barn i alla fall, och du slipper bli utlämnad till endast betald personal när du blir gammal. Eller tidigare, om du råkar ut för något som gör dig inkapaciterad. En ung person som man har ett starkt, naturligt band till, är en bra investering i livet!
    Daniel X skrev 2022-06-30 11:21:45 följande:
    Det verkar vara olika. Målsäganden i fallet med Jean Claude Arnault (Svenska Akademien) anmälde inte utan följde i stället med Arnault på en resa till Frankrike en tid efteråt. Och tog med sin dotter på resan.

I fallet med Julian Assange var målsäganden på fest med honom dagen efter och när Assange erbjöds nattlogi av en av gästerna, sade målsäganden "Nej, Julian ska sova hos mig".

Nej, det kan vara olika såklart!
    Finns inga garantier för att barnet kommer bry sig ett skit när jag blir gammal, faktiskt. 

Hade hellre skaffat barn själv än med den man jag nu är bunden till resten av mitt liv. Naturligtvis lever den mannen livets glada dagar och har inte lidit varken känslomässigt eller ekonomiskt.

Det hade absolut inte behövt vara perfekt. Eller ens med en man. Men det barnet är en daglig påminnelse om en man som gjort mig så mycket ont.
  • Anonym (,)
    Anonym (,) skrev 2022-06-30 11:41:22 följande:
    Finns inga garantier för att barnet kommer bry sig ett skit när jag blir gammal, faktiskt. 

Hade hellre skaffat barn själv än med den man jag nu är bunden till resten av mitt liv. Naturligtvis lever den mannen livets glada dagar och har inte lidit varken känslomässigt eller ekonomiskt.

Det hade absolut inte behövt vara perfekt. Eller ens med en man. Men det barnet är en daglig påminnelse om en man som gjort mig så mycket ont.
    Och ärligt talat hade jag hellre vatit barnlös också än ha barn med den mannen.
  • Friger
    Aniiee skrev 2022-06-30 11:23:12 följande:
    Men där är ju också det att även inom staterna finns electoral college. Den enda orsaken just nu till att Texas är rött är för att fördelningen där gör det rött. Om popular vote bestämde hade Texas varit blått. 

Sen att just Texas GOP verkar ha fått en total knäpp går ju inte saken bättre... 
    Att skylla på sedan gammalt uppgjorda spelregler för att det för tillfället inte passar dig... Håller inte med dig där. Finns ju orsaker till varför man valde sådana spelregler också.

Nu är inte jag så insatt i flyttrörelserna men jag har förstått det som att Texas är en delstat som växer eftersom många vill flytta dit? Dvs trots all "galenskap" så gör de något rätt som lockar folk?

Själv skulle jag nog inte valt Texas om jag skulle flytta till USA. Men jag har respekt för deras demokratiska system.
  • Tow2Mater
    Anonym (,) skrev 2022-06-30 11:42:09 följande:
    Och ärligt talat hade jag hellre vatit barnlös också än ha barn med den mannen.
    Att adoptera bort är faktist en möjlighet om det är så illa.
  • Anonym (,)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 11:50:36 följande:
    Det klarade jag inte när barnet väl var fött. Man är ju hormonellt programmerad att ta hand om barnet och det har jag gjort.
  • Guldnovan
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 11:15:49 följande:
    Ja, men i de länderna är inte en abort säker heller. Det är mycket som behöver förbättras där, och kvinnorna där är mer betjänta av barnmorskor och barnsjuksköterskor än abortläkare.  

Man sätter in en spiral för att ett eventuellt befruktat ägg inte ska kunna fästa i livmoderslemhinnan. Det tar 3-5 dagar innan det gör det, så de dagarna har man på sig. Dagen efter-pillret stoppar ägglossningen, så det hjälper inte om ägglossningen redan har hunnit ske. Man brukar använda båda metoderna tillsammans för att täcka upp alla eventualiteter. 
    Kunniga abortläkare är lika viktigt! 
    Tack för info om spiral. Det visste jag inte,  det är iofs en kunskap jag är tacksam över att jag sluppit. 
  • Daniel X
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-26 07:50:08 följande:
    Du har inte läst domare Thomas uttalande va, där han ville se över domslutet från 60-talet som tillåter gifta par att använda preventivmedel?
    Det kan väl ändå inte vara en lika infekterad fråga där borta som deras 30 veckor-aborter? Jag antar att en majoritet av både demokrater och republikaner gillar att kn**a, så att dänga genom en lag som entydigt tillåter preventivmedel borde man kunna göra med massiv majoritet. Ungefär som den märkligt importerade abortfrågan i Sverige, där inget riksdagsparti har avskaffande i sitt partiprogram.

Inte ens sharia-tomtarna i Partiet Nyans (inget riksdagsparti) har angripit aborträtten, fast det kan ju vara taqiyya i deras fall.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 11:50:36 följande:

Eller så väljer man att göra abort case closed.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA