Inlägg från: Anonym (Spiralbarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spiralbarn)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (XXX) skrev 2022-06-27 19:19:20 följande:
    ...men sätt in en spiral, då. En hormonspiral kan man ha även om man inte fött barn. Så är problemet ur världen (i alla fall avseende rädslan att bli gravid). 

Min yngsta kom till trots spiral. Inget pmedel är 100% Så aborter kommer att behöva utföras ändå. För kvinnor blir gravida och vissa av dem önskar avbryta.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Rättvist) skrev 2022-06-29 17:14:14 följande:
    Obligatorisk vasektomi, är det något som kommer naturligt av sig själv? Det går inte helt jämföra med abortförbud för abortförbud handlar om att man ska låta fostret vara kvar i magen och inte göra något medan vasektomi handlar om ett aktivt ingrepp i en mans kropp. 

En graviditet är väl om något nått som påverkar en kropp.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Rättvist) skrev 2022-06-29 17:29:24 följande:
    En sterilisering är till för att förhindra en graviditet medan abortförbud är för att barnet måste få växa klart i kvinnans kropp och föddas och bli en människa. 

Det kan hända att jag missuppfattat diskussionen. Skyller på värmen. Jag är för fri legal abort och absolut emot tvångssteriliseringar. Men sett utifrån kroppslig påverkan så är en graviditet en större börda för kroppen än en vasektomi.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 10:53:27 följande:
    Fast det är lite konstigt, om en frisk -årig kvinna inte kan anpassa sig till den situationen, som kvinnor har gjort i alla tider. I de allra flesta fallen skulle det gå bra, när barnet väl är fött. Det finns hormonsystem i både mamman och barnet, som gör att de bondar. Och funkar inte det, så handlar det som sagt om allvarliga störningar. Och då skulle det inte hjälpa om kvinnan skaffade barn senare i livet heller, när hon "ville" ha barn.

Fast det är en stor skillnad på att frivilligt anpassa sig och att tvingas till det. Konsekvenserna vid ett tvång kan bli katastrofala både för kvinnan och barnet.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 11:50:36 följande:
    Att adoptera bort är faktist en möjlighet om det är så illa.

Eller så väljer man att göra abort case closed.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 10:03:44 följande:
    Då hade du antagligen några känslomässiga problem, som du hade behövt bearbeta med en psykolog i stället. Som sagt - en abort är aldrig lösningen. När en kvinna vill göra abort, så måste man i stället utreda vad som är det egentliga problemet (psyket, ekonomin, barnafadern, föräldrarna, chefen, bostadssituationen..?) och lösa det. 

Det här får mig att tappa hakan. Får jag gissa? Du har din politiska hemvist höger om SD. Gissningsvis i AFS. Det är nämligen samma retorik som används i de leden. Kvinnor som inte jublar över att föda barn till fosterlandet har en psykisk störning. Det är en sådan idioti att det inte går med ord att beskriva.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 13:45:15 följande:
    Stämmer nästan! :) Jag är medlem i Sd, men visst har jag börjat tycka att de blivit för mainstream. Och särskilt då i abortfrågan.  Idioti och idioti... Det finns ju ändå en mening med att vi föds, växer upp, sätter nya barn till världen dör... Jag tycker absolut att man får ställa sig utanför den kretsgången om man vill, men då får man ju se till att man inte blir med barn. Det bästa är kanske att sterilisera sig tidigt? I London City (där man jobbar med bank, finans och It), är det ganska vanligt att kvinnor gör det. De steriliserar sig och skickar med läkarintyget när de söker jobb, så vet arbetsgivaren att det inte kommer att bli något problem på den fronten. Så kan de göra karriär i fred. 

Tänk jag förstod det! Fast vad som är rimligt och tillhör kretsgången tycker jag är upp till var och en att bestämma. Nu gäller detta I och för sig USA men hemska tanke om det skulle komma att gälla svensk lagstiftning. Där är vi tack och lov inte idag utan här har kvinnor rätt att själv fatta beslut kring den egna kroppen och sin reproduktion. Jag har valt familj och karriär. Vad någon annan väljer är upp till dem : - )
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 15:42:57 följande:
    Källa på att folk har den tanken i bakhuvudet. Mer än dina egna fördomar om människor.

+1 på den.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 17:02:43 följande:
    Jag tycker det är ren idioti att man ska tillåta aborter i Sverige. Och att man vill införa det i grundlagarna är sjukt.  Varför ska man införa det? För att feministen skriker att kvinnan har rätt till sin egna kropp. Men vad som glöms bort är flera saker: 1. Fostret/människans rätt till liv. 2. Kvinnans egna ansvar. 1. Att avliva fostret med motivering att dess medvetande inte är tillräckligt utvecklat eller utvecklat är galet. Fostret har ju redan påbörjat en process som leder till medvetande. Det finns vuxna som på grund av sjukdomar eller deffekter mer eller mindre saknar medvetande. Tänk om vem som helst eller någon överhuvutaget mördade en sådan vuxen och sedan hänvisade till att individens medvetande eller intelligens är för låg eller obefintlig. Det är lika fel att avliva ett foster som saknar medvetande. Det är faktiskt ännu mer fel att göra det eftersom fostret med tiden kommer frå ett utvecklat medvetande.  2. Varför pratas det så lite om kvinnans egna ansvar? Det finns gott om preventivmedel hon kan använda. Det är hennes ansvar att göra det vid samlag. Och även om preventivmedlet inte skulle fungera till 100% och hon sedan blir gravid så är det henens ansvar att ta reda på den lilla risk som faktiskt finns. Och väljer hon att ha sex trots riskerna så har hon gjort ett val. Så enkelt är det. Hon har ett eget ansvar. Och vill hon inte riskera att bli gravid så kan hon sluta ha samlag. Sex med män är ingen mänsklig rättighet, utan en möjlighet.  Kvinnor har rätt att bestämma över sin egna kropp, men inte över en annan individs kropp, vilket är fostret. Fostrets rätt till fullständigt liv och att få bli en levande människa övertrumfar kvinnans rätt att slippa en graviditet eller förlossning. Detta med motivering att kvinnan har ett eget ansvar över sin kropp.  

Nja nu är det inte bara feminister som värnar rätten till abort utan majoriteten av svenska folket . Jag tänker så att så länge som det handlar om tidiga graviditeter så är valet upp till den gravida att göra. Hennes vilja och uttryckliga önskan går före ett embryo/fosters "rätt till hennes livmoder" Och tack och lov är lagstiftningen sådan i Sverige
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA