Inlägg från: Anonym (,) |Visa alla inlägg
  • Anonym (,)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Anonym (XXX) skrev 2022-06-26 21:12:18 följande:
    ...men då är det ju DET som måste ändras, och det är DET de "fina och goda" (i sitt eget tycke) Demokraterna borde göra i stället, nu när de faktiskt har makten. Att införa gratis mödra-, förlossningsvård och barnläkarvård, en rejäl, betald mammaledighet för alla mammor (inte bara dom som har en bra anställning där det ingår), subventionerade daghem för lågavlönade ensamföräldrar, rejäla barnbidrag och bostadssubventioner för enföräldersfamiljer. Enligt svensk modell. Mycket snällare än att kämpa för att barnen ska dödas, i mitt tycke. 
    Aborter kommer att fortsätta ske så länge oönskade graviditeter uppstår. Bara osäkrare och farligare för kvinnan. 

Det mest humana vore att stoppa manlig ejakulation utom då man kommit överens om att skaffa barn. 

Obligatorisk vasektomi efter spermadonation i en bank eller förbud för ejakulation, utom i barnalstrande syfte. 

Män behöver inte ejakulera i en kvinna. Redan nu kan de börja köra avbrutet som praxis, det kommer att minska antalet aborter.
  • Anonym (,)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 10:03:44 följande:
    Då hade du antagligen några känslomässiga problem, som du hade behövt bearbeta med en psykolog i stället. Som sagt - en abort är aldrig lösningen. När en kvinna vill göra abort, så måste man i stället utreda vad som är det egentliga problemet (psyket, ekonomin, barnafadern, föräldrarna, chefen, bostadssituationen..?) och lösa det. 
    Jag gjorde inte abort och ångrar det än idag. Tar bra hand om barnet såklart men mitt liv blev fel, mannen var fel, och jag är ärligt talat rätt bitter över att jag inte kunde t.ex plugga när jag ville, kände det som ett övergrepp att behöva vara gravid etc etc. 

Konsekvenserna kommer att förfölja mig ekonomiskt och känslomässigt resten av mitt liv. 

Så absolut hade en abort varit bästa lösningen. Att bli mamma vid en tidpunkt då jag ville bli mamma skulle gett mig glädje, inte sorg.
  • Anonym (,)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 11:25:30 följande:
    Fast den perfekta mannen och det perfekta tillfället kanske inte hade kommit ändå. Det vet du inte. Nu HAR du ett barn i alla fall, och du slipper bli utlämnad till endast betald personal när du blir gammal. Eller tidigare, om du råkar ut för något som gör dig inkapaciterad. En ung person som man har ett starkt, naturligt band till, är en bra investering i livet!
    Daniel X skrev 2022-06-30 11:21:45 följande:
    Det verkar vara olika. Målsäganden i fallet med Jean Claude Arnault (Svenska Akademien) anmälde inte utan följde i stället med Arnault på en resa till Frankrike en tid efteråt. Och tog med sin dotter på resan.

I fallet med Julian Assange var målsäganden på fest med honom dagen efter och när Assange erbjöds nattlogi av en av gästerna, sade målsäganden "Nej, Julian ska sova hos mig".

Nej, det kan vara olika såklart!
    Finns inga garantier för att barnet kommer bry sig ett skit när jag blir gammal, faktiskt. 

Hade hellre skaffat barn själv än med den man jag nu är bunden till resten av mitt liv. Naturligtvis lever den mannen livets glada dagar och har inte lidit varken känslomässigt eller ekonomiskt.

Det hade absolut inte behövt vara perfekt. Eller ens med en man. Men det barnet är en daglig påminnelse om en man som gjort mig så mycket ont.
  • Anonym (,)
    Anonym (,) skrev 2022-06-30 11:41:22 följande:
    Finns inga garantier för att barnet kommer bry sig ett skit när jag blir gammal, faktiskt. 

Hade hellre skaffat barn själv än med den man jag nu är bunden till resten av mitt liv. Naturligtvis lever den mannen livets glada dagar och har inte lidit varken känslomässigt eller ekonomiskt.

Det hade absolut inte behövt vara perfekt. Eller ens med en man. Men det barnet är en daglig påminnelse om en man som gjort mig så mycket ont.
    Och ärligt talat hade jag hellre vatit barnlös också än ha barn med den mannen.
  • Anonym (,)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 11:50:36 följande:
    Att adoptera bort är faktist en möjlighet om det är så illa.
    Det klarade jag inte när barnet väl var fött. Man är ju hormonellt programmerad att ta hand om barnet och det har jag gjort.
  • Anonym (,)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 13:48:45 följande:
    Skulle abort förbjudas i Sverige skulle först fallen minska eftersom folk skulle vara försiktigare, och fler skulle faktist behålla istället för att som tidigare välja abort av rent bagatellartade skäl. Och sist jag hörde står många i köer för att få adoptera. Så du kan inte jämföra rakt av sådär det är fullständigt missbisande.
    Är det inte rimligare att förbjuda ejakulation?

Då slipper mödrar genomgå graviditet (slitsamt för kroppen), föda och få förlossningsskador (kostnad för sjukvården), adopterade slipper få psykiska trauman av att ha blivit bortlämnade, kvinnor kan skaffa sig rejäl inkomst och försörjning innan de får barn, kan få lov att välja en bra pappa till barnet etc etc.
  • Anonym (,)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 14:12:33 följande:
    Precis så. Idag är det många som kör ändå fast de inte fick med sig kondomerna, med tanken i bakhuvudet att "det finns alltid abort". Om det INTE finns, så skulle de allra mest risktagande kanske fortfarande chansa, men inte Medelsvensson. 

Och ja, många svenskar som adopterar från utlandet (eller INTE gör det, för att de faller för åldersstrecket innan de kommer fram i kön), skulle egentligen vilja ha ett litet, friskt, nyfött spädbarn, om de skulle få välja. Barnen som kommer från barnhemmen i tredje världen är ofta flera år gamla, och är skadade av barnhemsmiljön och kanske flera separationer redan. 
    Adpotivbarn överlag har sämre psykisk hälsa. Det skulle även inhemska adoptivbarn ha. Det handlar om vetskapen om att man blivit bortlämnad av sina biologiska föräldrar.

Förbud mot ejakulation utom i barnalstrande syfte är vägen att gå. Alla barn skulle få födas önskade.
  • Anonym (,)
    Tow2Mater skrev 2022-06-30 14:24:05 följande:
    Håll den ovanför naveln skulle va mitt förslag.
    Kan behöva lagstiftas om. Annars kanske mannen inte har tillräckligt incitament att dra sig ur. Han kan ju ändå i stort smita undan allt ansvar, även om det skulle bli ett barn. 

Fängelsestraff skulle nog vara effektivt.
  • Anonym (,)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-30 14:50:54 följande:
    Fast så behöver det inte bli heller. Inte om föräldrarna umgås med frågan på rätt sätt ifrån början. Det får de vägledning med idag, på den obligatoriska föräldrautbildningen för personer som ansöker om medgivande. Jag tror att barnen kommer att vara glada över att de fått leva, när de blir gamla nog att förstå att alternativet hade varit att hamna i en rondskål.
    Det är skillnad på att vara glad att vara vid liv (överlevnadsinstinkt?) och att ha livskvalitet.

Det gäller såklart inte alla adopterade, men generellt verkar det göra något med många att veta att de blivit bortvalda av sina biologiska föräldrar. Även om de kan ha det bra i övrigt så är det en oerhört smärtsam insikt som kan prägla ens liv. 

Hade personligen föredragit att aldrig bli född, faktiskt, om jag hade haft ett val i frågan. Det är verkligen inte alltid bättre att födas.
  • Anonym (,)
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 17:02:43 följande:
    Jag tycker det är ren idioti att man ska tillåta aborter i Sverige. Och att man vill införa det i grundlagarna är sjukt. 

Varför ska man införa det? För att feministen skriker att kvinnan har rätt till sin egna kropp. Men vad som glöms bort är flera saker:

1. Fostret/människans rätt till liv.
    2. Kvinnans egna ansvar.

1. Att avliva fostret med motivering att dess medvetande inte är tillräckligt utvecklat eller utvecklat är galet. Fostret har ju redan påbörjat en process som leder till medvetande. Det finns vuxna som på grund av sjukdomar eller deffekter mer eller mindre saknar medvetande. Tänk om vem som helst eller någon överhuvutaget mördade en sådan vuxen och sedan hänvisade till att individens medvetande eller intelligens är för låg eller obefintlig. Det är lika fel att avliva ett foster som saknar medvetande. Det är faktiskt ännu mer fel att göra det eftersom fostret med tiden kommer frå ett utvecklat medvetande. 

2. Varför pratas det så lite om kvinnans egna ansvar? Det finns gott om preventivmedel hon kan använda. Det är hennes ansvar att göra det vid samlag. Och även om preventivmedlet inte skulle fungera till 100% och hon sedan blir gravid så är det henens ansvar att ta reda på den lilla risk som faktiskt finns. Och väljer hon att ha sex trots riskerna så har hon gjort ett val. Så enkelt är det. Hon har ett eget ansvar. Och vill hon inte riskera att bli gravid så kan hon sluta ha samlag. Sex med män är ingen mänsklig rättighet, utan en möjlighet. 

Kvinnor har rätt att bestämma över sin egna kropp, men inte över en annan individs kropp, vilket är fostret. Fostrets rätt till fullständigt liv och att få bli en levande människa övertrumfar kvinnans rätt att slippa en graviditet eller förlossning. Detta med motivering att kvinnan har ett eget ansvar över sin kropp.  
    Kvinnans ansvar, man är väl två eller?

Om män slutade ejakulera i kvinnor skulle det bli väldigt få graviditeter. Varför måste män prompt göra det?
  • Anonym (,)
    Kockobello skrev 2022-06-30 17:23:41 följande:
    Ah du får massor av barn till drägg. Varför är det bra? 
    Tänker som du, att vi bara kommer att föda fram nya generationer med sociala problem, som bara skapar trassel för samhället.

Välfärd kan vi nog fetglömma. Det kommer att bli fler bidragsberoende etc.
  • Anonym (,)

Det är oerhört naivt att låta barn till föräldrar med sociala problem födas i ännu större utsträckning. De i sin tur får sociala problem och blir en belastning för samhället. Vem ska betala allas bidrag, hälsoproblem och terapi?

Vår välfärd är redan på väg att raseras.

• Anonym (,)
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 17:27:55 följande:
    Det är främst kvinnans ansvar. Detta eftersom hon är den som blir gravid och den som får ta de största konsekvenserna. När barnet sedan är fött så har mamman och pappan lika stort ansvar. 
    Män är precis lika ansvariga och kan till skillnad från kvinnan styra sin ejakulation.

Kvinnan kan inte hindra en man att ejakulera ens om de kommit överens om det. Det kan bara mannen. Alltså: fängelsestraff för otillåten ejakulation.
  • Anonym (,)
    Kockobello skrev 2022-06-30 17:27:31 följande:
    Ah tyvärr är det detta klientel som förökar sig mest, då det borde vara tvärtom. De bra borde gynnas istället, på något vis.
    Precis. Det kommer främst att vara de i behov av välfärd som förökar sig.

Naiva människor tycks tro att samhället har obegränsat med pengar.

Det kommer att leda till generellt lägre levnadsstandard och fler sociala problem i samhället. Ett farligare och fattigare samhälle.
  • Anonym (,)
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 17:34:13 följande:
    Jag tycker, och då skojar jag inte, att en kvinna som utför en abort bör dömas för dråp. Inte mord men dråp. 

I övrigt anser jag att kvinnan har det största ansvaret eftersom hon är den som blir gravid och sedan måste genomgå graviditeten. Det är rätten till hennes kropp som påverkas vid graviditeten, därför bär hon det största ansvaret. Men mannen har också ett visst ansvar såklart. 
    I det fallet ångrar jag mig. Då borde män inte tillåtas ha sex öht, eftersom de tydligen inte ska behöva ta nåt ansvar för det. 
  • Anonym (,)
    Anonym (Fittsson) skrev 2022-06-30 17:39:19 följande:
    Det ska inte vara några fattighus. Det ska vara moderna och trygga boenden som drivs av utbildade kvinnor. Tillgång till stimulans i form av kultur, idrott och vetenskap ska vara stor. Dessa hus ska ligga i natursköna områden nära sjöar m.m. Konstant tillsyn ska göras för att garantera barnens välbefinnande.
    Stor harmoni ska där råda. 

Du kanske inte vill betala, men många andra vill betala. Vi ska skära ner på annat som kostar stora summor skattemedel och istället införa detta. Detta ska prioriteras tillsammans med sjukvården. 

Det blir betydligt billigare att införa förbud mot ejakulation.
  • Anonym (,)
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-30 21:44:42 följande:
    Här skulle jag vilja veta vad alla Familjelivs pro-abortförbud anser. Det här kommer bli resultaten av det ni vill. Är det verkligen en värld ni vill ha?
    Kvinnan dör och fostret dör.

Det handlar inte alls om att rädda liv. 
  • Anonym (,)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-30 22:56:18 följande:
    Varför ska fostret ha rättigheter som ingen annan har? Ingen har rätt att använda någon annans kropp för att överleva, du får inte ens ta organ från en död människa om personen sagt nej när han/hon var i livet. Varför ska en död person ha större rättigheter än ett embryo?
    Mycket bra poäng.
  • Anonym (,)
    Gullvivor skrev 2022-06-30 23:59:48 följande:
    Vem har talat om att glädjeskutta? Det är fruktansvärt att bli våldtagen och kan inte tänka mig den psykiska smärtan man som kvinna då känner.. men man får leva med konsekvenserna av det. Det är ju inte bara våldstäktsmannens barn utan ens eget barn också. 
    Jag skulle inte klara av att leva de konsekvenserna, utan ta livet av mig själv och fostret samtidigt om abort inte fanns. Vilket fruktansvärt liv, det är ju inte värt att leva.
  • Anonym (,)

En tioåring nekas abort i Ohio och måste resa till en annan delstat. 

Hon hade sökt hjälp på en klinik för utsatta barn. Dvs, med största sannolikhet våldtagen. 

Huur i helvete blir hennes liv "fullt av möjligheter" om hon behåller det barnet?

Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA