• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (Lo)
    Anonym (N) skrev 2022-05-06 10:22:11 följande:
    Håller med 100%. Har själv 3 barn, fött ett med sugklocka, ett med akutsnitt och ett med planerat snitt.. Har behövt operera en förlossningsskada från första och har ärr och sammanväxningar inuti efter snitten. Och vet att många är med om mycket värre saker i samband med graviditet och förlossning ..Jag ville ju ha barnen så det var värt det men man ska inte behöva gå igenom det mot sin vilja..  
    Ändå tog man den risken? Allt det här går ju att fixa ändå jag menar ju vad är det som är så hemakt egentligen med inskränka aborträtten? Handlar det om någonting annat än vad man argumenterar om?
  • sextiotalist
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-06 10:27:23 följande:
    Ändå tog man den risken? Allt det här går ju att fixa ändå jag menar ju vad är det som är så hemakt egentligen med inskränka aborträtten? Handlar det om någonting annat än vad man argumenterar om?
    Man är nog rätt villig att ta den risken, när det gäller frivillig graviditet och en stark längtan/önskan efter ett eget barn. Men inte när det gäller en ofrivillig graviditet.
  • sextiotalist
    Och jag hävdar med envishet att aborträtten handlar väldigt mycket om att inte behöva gå igenom en ofrivillig graviditet, med alla dess risker. 
    Att man tar dessa risker med en frivillig graviditet är en helt annan sak
  • Anonym (Nilla)
    AndreaBD skrev 2022-05-06 09:55:05 följande:
    För att det är en risk som alltid finns. Och det är bådas risk. Och det är ändå kvinnan som får ta huvudansvaret. Jag tror INTE att det är så värst vanligt att kvinnan lurar mannen och har planerat det. Det är bara något som kan hända om man har sex. Händer det, så är det bådas bord. 

Och nej, det är inget argument att kvinnan ju kan ta abort. Inte alla kvinnor klarar av att göra det. Jämför med män som inte klarar att bli soldater. Det finns människor som har en moralisk/etisk barriär mot att ta ett liv. Det är det det handlar om. 
    Det förändrar inte fakta, juridisk abort behövs.

Risken är mannens, en kvinna har alltid ett val.
  • Anonym (N)

Det som har hänt mig är ju ändå inte så farligt om man jämför med vad som kan hända. Nu när allt är läkt kan jag leva normalt och jag kan fortfarande få fler barn om jag skulle vilja (men kan inte föda vaginalt). Och jag tog ju den risken eftersom jag ville ha barnen. Det är skillnad om man inte vill, då ska man inte behöva gå igenom det. 

• Anonym (Nilla)
    sextiotalist skrev 2022-05-06 09:59:05 följande:
    Du vill alltså att man ska återgå till hur det var för 70-80 år sedan, dvs då endast kvinnan får ta ansvaret över barnet och männen kan gå vidare med sitt eget liv?
    För så har det varit tills dess man fick en abortlagstiftningen. 
    Ja, på ett ungefär.
    Skillnaden är att nu har kvinnan ett val, det hade hon inte då.
  • Anonym (N)
    sextiotalist skrev 2022-05-06 10:49:57 följande:
    Och jag hävdar med envishet att aborträtten handlar väldigt mycket om att inte behöva gå igenom en ofrivillig graviditet, med alla dess risker. 
    Att man tar dessa risker med en frivillig graviditet är en helt annan sak
    Precis. Även om inte alla graviditeterna var 100% planerade och allt runt omkring inte var helt perfekt så hade jag ett val och jag valde att behålla och gå igenom en graviditet med alla risker det innebär. Jag tycker att man måste kunna ha det valet. 
  • sextiotalist
    Anonym (Nilla) skrev 2022-05-06 11:52:24 följande:
    Ja, på ett ungefär.
    Skillnaden är att nu har kvinnan ett val, det hade hon inte då.
    Jag stöttar inte en sådan lösning. De män, som inte ens kan fixa att ta ett ekonomiskt ansvar (för det är det enda som egentligen krävs) för vad deras sperma bidrar med, de borde avstå från sex. Det är en väldigt stor skillnad på konsekvenserna av en befruktning när det gäller män och kvinnor. Män behöver aldrig utsättas för den fysiska konsekvenserna av graviditet etc. En kvinna som väljer att föda ett barn mot en mans vilja, kommer ändå bära det tunga lasset, om pappan inte är närvarande, mannen behöver endast betala underhåll.
  • AndreaBD
    Anonym (Nilla) skrev 2022-05-06 11:50:58 följande:
    Det förändrar inte fakta, juridisk abort behövs.

Risken är mannens, en kvinna har alltid ett val.
    Teoretiskt kanske, men inte i praktiken.  Det finns kvinnor som mår dåligt resten av sitt liv för att de har blivit pressade till en abort som de inte ville ha. Så de ska offra sin mentala hälsa för att en man inte vill betala?  För att inte ens tala om barnets mentala hälsa! Abort är inget preventivmedel, det är ett ingrepp. Och det händer att kvinnor får skador av det, aldrig mer får barn och liknande. 
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2022-05-06 11:55:44 följande:
    Precis. Även om inte alla graviditeterna var 100% planerade och allt runt omkring inte var helt perfekt så hade jag ett val och jag valde att behålla och gå igenom en graviditet med alla risker det innebär. Jag tycker att man måste kunna ha det valet. 
    Man har det valet INNAN ett barn blir till. Preventivmedel! En abort är alltid en nödlösning, inget val. 
Svar på tråden Inskränka aborträtten