• AndreaBD

Inskränka aborträtten

Anonym (Lo) skrev 2022-05-05 09:06:32 följande:
    Vad spelar det för roll? Tänker du att du vill begränsa min rätt att bestämma över min kropp? Varför ska du lägga dig i vad jag vill göra med min kropp?
    Det spelar en avgörande roll! När det gäller abort så vet vi att det har svåra konsekvenser om folk måste födda barn som är oönskade. Barnen kanske far illa, ofta behöver mamman en hel del stöd. Vilket OCKSÅ kostar samhället mycket pengar!  Betydligt mer än aborten. Därmed så ÄR det viktigt att kvinnor får hjälp med detta för hela samhället. Så, nu kan du ju rättfärdiga vad de ingreppen som du vill göra skulle få för negativa konsekvenser för hela samhället om de inte görs! 
  • AndreaBD
    Anonym (Nilla) skrev 2022-05-06 05:03:59 följande:
    Det har jag sagt länge, i många trådar, men blivit totalt sågad.
    Jag tycker också att de som skaffar barn "på egen hand" får stå sitt kast och inte få underhåll. 
    För att det är en risk som alltid finns. Och det är bådas risk. Och det är ändå kvinnan som får ta huvudansvaret. Jag tror INTE att det är så värst vanligt att kvinnan lurar mannen och har planerat det. Det är bara något som kan hända om man har sex. Händer det, så är det bådas bord. 

Och nej, det är inget argument att kvinnan ju kan ta abort. Inte alla kvinnor klarar av att göra det. Jämför med män som inte klarar att bli soldater. Det finns människor som har en moralisk/etisk barriär mot att ta ett liv. Det är det det handlar om. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nilla) skrev 2022-05-06 11:50:58 följande:
    Det förändrar inte fakta, juridisk abort behövs.

Risken är mannens, en kvinna har alltid ett val.
    Teoretiskt kanske, men inte i praktiken.  Det finns kvinnor som mår dåligt resten av sitt liv för att de har blivit pressade till en abort som de inte ville ha. Så de ska offra sin mentala hälsa för att en man inte vill betala?  För att inte ens tala om barnets mentala hälsa! Abort är inget preventivmedel, det är ett ingrepp. Och det händer att kvinnor får skador av det, aldrig mer får barn och liknande. 
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2022-05-06 11:55:44 följande:
    Precis. Även om inte alla graviditeterna var 100% planerade och allt runt omkring inte var helt perfekt så hade jag ett val och jag valde att behålla och gå igenom en graviditet med alla risker det innebär. Jag tycker att man måste kunna ha det valet. 
    Man har det valet INNAN ett barn blir till. Preventivmedel! En abort är alltid en nödlösning, inget val. 
  • AndreaBD
    Anonym (!) skrev 2022-05-16 18:40:30 följande:
    Mannen behöver inte ejakulera i kvinnan vid sex, han kan lika gärna komma utanför. 

Då undviker man många graviditeter.
    Ge inte såna tips! Det är en väldigt osäker metod. Det kan faktiskt komma ut spermier före utlösningen. Alltså, det är inte bara om man missar rätt tidspunkt. Vilket ju också är en faktor. 
  • AndreaBD
    Anonym (sådär) skrev 2022-05-17 17:27:44 följande:

Anknäbb och silikonpattar är nog inte jämförbart med abort. Båda är möjligen ingrepp i din kropp men där slutar likheterna.

Jag som skattebetalare kan absolut tänka mig bekosta en abort för en ung tjej som blivit på smällen och inte vill bli mamma vid 16 års ålder eller en tjej som blivit våldtagen och inte har lust att få barn med den som våldtog henne. Men jag har absolut ingen lust att bekosta anknäbb eller silikonpattar åt någon ytlig bimbo. Det får hon bekosta själv.

Precis. Där håller jag helt med dig. Det är väldigt svåra konsekvenser, att få barn. Det är inte bra för barnet heller om mamman inte känner sig redo för ansvaret.

Och att adoptera bort  är inte precis en optimal lösning heller. Adoptivbarn har ofta en del problem, självmordraten är hög. Det är en möjlighet när barn ändå finns.  Men att se det som idealisk lösning är naivt. Mamman som lämnat bort barnet kanske ångrar det resten av sitt liv. Det är inte så enkelt. 
Svar på tråden Inskränka aborträtten