• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Fiona M
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 21:48:28 följande:
    När det handlar om sex så handlar det mer om att de kvinnorna vill ha sex, de tycker det är viktigt, att samhället ska hjälpa deras sexliv och männen ska sänka sina krav och göra som de vill i sängen.
    Vad menar du med det här? Vilka säger det här?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 18:57:01 följande:
    Skulle det framkomma att det var ett stort problem så ja, då tycker jag att de borde ha rätt till hjälp.

Men det finns ju inget som är jämförbart med abort, såatte.
    Så det patienten vill ha hjälp med måste vara ett stort problem enligt vem för att få hjälp? Är det patienten eller vem ska bestämma om hon ska få abort eller inte?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (NoGo) skrev 2022-05-03 18:55:39 följande:
    Javisst, de kan få vänta. Vården behöver prioritera, det är de som får avgöra det trängande behovet, precis som de gör när människor kommer in på akuten. Skjuten i magen går före en bruten arm.
    Brukar människor med bruten arm gå till illegala kliniker för att de får vänta?
    Bruten arm har jag inte pratat om, utan om man blir nekad av vården så kanske människor går till illegala kliniker eller försöker själva
  • Anonym (Rätt på sina villkor)
    Fiona M skrev 2022-05-03 22:13:17 följande:
    Vad är din poäng? Vari ligger hycklandet?
    Massor av saker är inte mänskliga rättigheter. Och hur skulle det se ut när det gäller en annan människas kropp att ha sex med om det vore det? 
    Att det är inte ett rimligt argument när någon person säger det vanligen.

Allstå inte att någon person ska få ligga med vem som helst 
    Fiona M skrev 2022-05-03 22:15:46 följande:
    Vad jag förstått 
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-03 18:58:37 följande:
    Rätten att bestämma om man vill ha barn är milsvidd från rätten att modifiera sin kropp.
    Men nu diskuterar vi det påstående som alltid brukar tjatas i alla debatter, rätten att bestämma över sin egen kropp, rätten att bestämma över sin livmoder eller modifikationer eller vad du vill som har med kroppen att göra, har med rätten att bestämma över sin egen kropp. Anser man inte att människor ska bestämma själva kanske man inte ska komma med sådana uttalanden då.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 09:41:14 följande:
    Så det patienten vill ha hjälp med måste vara ett stort problem enligt vem för att få hjälp? Är det patienten eller vem ska bestämma om hon ska få abort eller inte?
    Om det vore ett stort problem att många sökte sig till svartkliniker (inte privata) för osäkra procedurer.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 19:25:53 följande:

TS, anser du att man måste vara för full bestämmanderätt över sin kropp för att få vara för abort?

Jag anser att man inte ska ljuga 
  • Anonym (Lo)
    Anonym (J) skrev 2022-05-03 18:58:45 följande:
    Den dagen psykologisk hjälp kan få bort ett foster, absolut. 
    Psykologisk hjälp kapar inga ben heller
    Fiona M skrev 2022-05-03 22:15:46 följande:
    Hur kvinnan som säger att sex är ingen mänsklig rättighet till männen egentligen tycker och tänker
Svar på tråden Inskränka aborträtten