• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (Lo)
    Anonym (K) skrev 2022-05-03 19:04:16 följande:
    Skillnaden är att abort är medicinskt. Jag menar, förstora brösten är något helt annat. 
    Så det om att bestämma över sin egen kropp är bara skitsnack och lögner
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 09:49:21 följande:
    Psykologisk hjälp kapar inga ben heller
    Nej, men då kan man få samtalsterapi FÖRST. Vad gör man med barnet som föds om det är samtalsterapi som erbjuds gravida?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 19:24:27 följande:

Det första steget vore rimligen samtalshjälp.
    Tycker du det vore lämpligt att tillämpa vid abort eller har du koll på hur en graviditet framskrider?

Du svarade ju ja på frågan alldeles nyss nu skriver du om något annat
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Ådi) skrev 2022-05-03 21:23:59 följande:
    Ja, är hon inte gravid får hon ingen abort.
    Ok så finns ett ben att kapa så får man hjälpen, haha
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-04 09:51:39 följande:
    Nej, men då kan man få samtalsterapi FÖRST. Vad gör man med barnet som föds om det är samtalsterapi som erbjuds gravida?
    Varför pratar du om samtalsterapi om det inte hjälper. För jag antar du menade att samtalsterapin skulle få patienten att tänka om angående det önskade ingreppet?
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 09:54:52 följande:
    Du svarade ju ja på frågan alldeles nyss nu skriver du om något annat
    Vad skriver jag annorlunda?
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 10:02:20 följande:
    Varför pratar du om samtalsterapi om det inte hjälper. För jag antar du menade att samtalsterapin skulle få patienten att tänka om angående det önskade ingreppet?
    Om det skulle vara risk för patientens liv för att de annars gjorde det med en stålgalge så vore det janske den enda utvägen till slut att bevilja operation.

Vad tycker du ska hända med det födda barnet?
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 09:50:37 följande:
    Så det om att bestämma över sin egen kropp är bara skitsnack och lögner
    Har jag förstått dig rätt som att du tycker det ska vara full bestämmanderätt över sin kropp eller ingen bestämmanderätt alls, annars är det hyckleri att behöva vissa ingrepp?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-04 10:24:44 följande:
    Vad skriver jag annorlunda?
    Först svarade du att patienten ska få den hjälpen jag skrev, sen att patienten först ska få samtalsterapi
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-04 10:27:15 följande:
    Om det skulle vara risk för patientens liv för att de annars gjorde det med en stålgalge så vore det janske den enda utvägen till slut att bevilja operation.

Vad tycker du ska hända med det födda barnet?
    Ja, då fattade jag dig rätt.

Barnet blir väl en egen patient antar jag. Men jag har egentligen inte något intresse av att diskutera politik och samhällsproblem om det är det du är ute efter. Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter om du har glömt det. 
Svar på tråden Inskränka aborträtten