• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 18:20:13 följande:
    Har du argumenterat för rätten till din egen kropp? Du vägrar ju skriva nåt exempel på vad som vore jämförbart så ja, då ifrågasätter jag dig.
    Aborträtten är fullt rimlig, det innebär inte att vi har eller bör ha fullt bestämmande över vad vi gör för ingrepp i våra kroppar.
    Om du anser att andra måste ge exempel på vad som är jämförbart och argumentera varför de vill gör det ena eller andra, så kan du ställa samma krav på de som vill ha abort. Om du vill vara konsekvent men det kanske du inte bryr dig om.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:22:01 följande:
    Nej, men jag är inte förvånad att du drar den slutsatsen då du genomgående i tråden missförstått vad jag frågar efter i trådstarten. Jag vill diskutera argumenten och inte abortfrågan som sådan.
    De skäl som anges för abort; självbestämmande över kroppen istället för en graviditet som påverkar kroppen både under och efter den, ansvar för barn om det föds, medicinska, paykologiska och sociala skäl -de fungerar ju JUST för abort. Kontexr.
    Inte för dina icke-specifika skäl att vilja göra ingrepp.
    Om du hade utvecklat dina tankar hade det kunnat lyftas från abortfrågan men du gör ju inte det.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (J) skrev 2022-05-03 18:21:59 följande:
    Nej, argumenten för abort är inte nödvändigtvis alltid logiska eller konsekventa, men vi vet utifrån statistik att aborter kommer förekomma oavsett om de är lagliga eller inte. Då är det bättre att det kan ske säkert. 
    Så om det skulle komma statistik på att folk börjar försöka karva i sina kroppar med något annat än abort de blivit nekade av sjukvården skulle du då tycka det är bättre vi hjälper dem med det på ett säkert sätt?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (NoGo) skrev 2022-05-03 18:20:42 följande:

Alltså, jag har inget som helst emot att människor opererar in ett horn i pannan, go for it. Sen gör ju vården sina prioriteringar. Den dagen man ligger helt i fas med alla canceroperationer, diskbråck, spinala stenoser, rör i hörselnedsatta öron, borrtagna halsmandlad osv så blir det säkert fritt fram även för horn. Sen är det kanske att räknas som plastikoperation, och då kan man ju behöva betala för det själv, men jag vet inte om det finns någon lagstiftning som hindrar dig från att ha ett horn.

Så använd samma argument för att inte sjukvården ska utföra aborter, om du nu menar allvar att det där är vettiga argument att neka människor bestämma över sina kroppar.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:30:05 följande:
    Om du anser att andra måste ge exempel på vad som är jämförbart och argumentera varför de vill gör det ena eller andra, så kan du ställa samma krav på de som vill ha abort. Om du vill vara konsekvent men det kanske du inte bryr dig om.

Kraven beror på kontext, är det svårt att förstå?
    Som exempel: omskärelse pga för trång förhud är jättebra, av religiösa skäl förkastligt.

Så, kan du komma in i diskussionen nu?

• Anonym (Rätt på sina villkor)
    Anonym (J) skrev 2022-05-03 18:21:59 följande:
    Nej, argumenten för abort är inte nödvändigtvis alltid logiska eller konsekventa, men vi vet utifrån statistik att aborter kommer förekomma oavsett om de är lagliga eller inte. Då är det bättre att det kan ske säkert. 
    Så det skulle ske lika många aborter som när det är lagligt eller olagligt?
    Om aborter exempelvis skulle förbjudas så skulle många antagligen ändra på sitt sexliv. 
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:34:53 följande:
    Så använd samma argument för att inte sjukvården ska utföra aborter, om du nu menar allvar att det där är vettiga argument att neka människor bestämma över sina kroppar.
    På vilket sätt är horn och abort jämförbart?
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:32:40 följande:
    Så om det skulle komma statistik på att folk börjar försöka karva i sina kroppar med något annat än abort de blivit nekade av sjukvården skulle du då tycka det är bättre vi hjälper dem med det på ett säkert sätt?
    Ja.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 18:32:17 följande:
    De skäl som anges för abort; självbestämmande över kroppen istället för en graviditet som påverkar kroppen både under och efter den, ansvar för barn om det föds, medicinska, paykologiska och sociala skäl -de fungerar ju JUST för abort. Kontexr.
    Inte för dina icke-specifika skäl att vilja göra ingrepp.
    Om du hade utvecklat dina tankar hade det kunnat lyftas från abortfrågan men du gör ju inte det.
    Min mening var inte att lyfta abortfrågan. Och de där skälen begränsar ju människors rätt till sina kroppar. Om det är så att vissa skäl ändå måste vara uppfyllda. Så människor bestämmer trots allt inte över sin kropp även om aborträtten finns.
  • Anonym (NoGo)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:34:53 följande:
    Nej? Abort skulle jag säga går före exempelvis diskbråck i kön. Abort är inget som kan vänta särskilt länge. Att man får vänta är inget som har med självbestämmande över sin kropp att göra. Jag får ju bestämma själv vad jag ska äta till kvällsmat, sen kanske jag får vänta i kö i affären, eller så är den maten jag vill äta slut - det är ju inte samma sak som att jag inte har självbestämmanderätt.
Svar på tråden Inskränka aborträtten