• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (X)

TS, anser du att man måste vara för full bestämmanderätt över sin kropp för att få vara för abort?

• Anonym (Rätt på sina villkor)
    Anonym (två barns förälder) skrev 2022-05-03 19:19:01 följande:
    Varför anser du att aborter bara "drabbar" kvinnor?
    När ett par sex och det blir en graviditet och man inte får göra abort påverkar ju det både kvinnan och mannen. Visst självklart är det kvinnans kropp som utsätts för graviditet med allt det innebär, dvs det är många graviditets krämpor kvinnan kan utsättas för som havandeskapsförgiftning, bäckenuppluckring, blodpropp mm. Men när barnet väl är fött "drabbas" ju både mannen och kvinnan av att man inte kunde göra abort.
    Det är ju inte bara singelkvinnor som gör abort utan de flesta är faktiskt kvinnor som lever i parförhållande, många över 40 år där man har äldre barn t ex.
    Om man är sambo eller gift  tex blir ju konsekvensen densamma för både mannen och kvinnan dvs man får ett barn i familjen.
    Är man inte sambo kommer ändå mannen antingen få ta hälften av vårdanden eller betala underhåll osv.
    Nu blir en del män ofrivilligt pappor mot sin vilja, om det inte går att göra abort kommer ju ännu fler män bli pappor mot sin vilja.
    Så självklart drabbar det män i längden lika mycket som kvinnor, enda skillnaden är ju att kvinnan går igenom graviditeten, men föräldrar blir dom både i minst tills barnet gått ut gymnasiet dvs ca 19 år.
    Nu kan män som blir pappor mot sin vilja att bara betala underhåll, kan ingen välja att göra abort kommer ju det inte kunna ske dvs det fungerar ju inte att både mamman och pappan bara betalar underhåll, så då kommer dom få betala så mycket mer bägge två om dom inte väljer att adoptera bort barnet förstås.

Jag är gift och har 2 barn, vi är nöjda med 2, skulle vi bli gravida av någon anledning skulle vi givetvis ta ett gemensamt beslut men det skulle vara så att vi levde i ett land där det inte gick att göra abort skulle det ju alltså inte bara vara mitt problem bara för att jag skulle vara den som är gravid, min man får ju lika mycket ett barn som mig.

Så för mig är inte abort en ren kvinnofråga även om det rör kvinnans kropp, får man inte göra abort  blir det ju lika mycket mannens problem då barnet är fött.
    Ja men nu snackar jag om vanliga kommentarer ifrån olika kvinnor nuförtiden 

Ibörjan när fri abort kom ibörjan, visst är det så att det handlade om mäns vilja att slippa bli pappa?
    För dåvarande övrig lagstiftning och männnens ställning i samhället var inte då jämställt i samhället och varför skulle de då plötsligt bryr sig om kvinnors rättigheter och liv? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 19:27:49 följande:
    Ja men nu snackar jag om vanliga kommentarer ifrån olika kvinnor nuförtiden 

Ibörjan när fri abort kom ibörjan, visst är det så att det handlade om mäns vilja att slippa bli pappa?
    För dåvarande övrig lagstiftning och männnens ställning i samhället var inte då jämställt i samhället och varför skulle de då plötsligt bryr sig om kvinnors rättigheter och liv? 
    Va?
  • Anonym (Ådi)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:08:24 följande:
    Om en kvinna vill ha abort ställe du då henne frågan om hon verkligen behöver det?
    Ja, är hon inte gravid får hon ingen abort.

Ska svara på resten imorgon.
    Kvinnor kan få klaga på abortförbud men då både de sluta skylla på att sex är ingen mänsklig rättighet för det är det även när de själva har sex, samt oftast handlar det om att de vill ha en förevändning när män klagar, inte att de själva ogillar sex. 

Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 21:34:50 följande:

Ska svara på resten imorgon.
    Kvinnor kan få klaga på abortförbud men då både de sluta skylla på att sex är ingen mänsklig rättighet för det är det även när de själva har sex, samt oftast handlar det om att de vill ha en förevändning när män klagar, inte att de själva ogillar sex. 

Tillägg.
    Det är exempelvis skillnad från mord. 
    Då säger många kvinnor inte att det är hemskt med mord för de själva vill mörda någon men det ska vara till deras villkor, vem och när etc, ingen ska mörda någon allstå, även kvinnorna. 

När det handlar om sex så handlar det mer om att de kvinnorna vill ha sex, de tycker det är viktigt, att samhället ska hjälpa deras sexliv och männen ska sänka sina krav och göra som de vill i sängen.
    När dessa kvinnor skyller på att sex är ingen mänsklig rättighet handlar det då om istället att de inte vill känna någon skam varför mannnen blir nekad eller att någon kvinna ska ligga med honom pågrund av det, eller känna empati för man skulle vara looser om någon man inte haft sex med en kvinna. Inte att de tycker sex ör oviktigt egentligen för dom. 

Bara kvinnor som aldrig har sex för de ogillar det får säga att sex är ingen mänsklig rättighet för det handlar om hyckleri när en vanlig kvinna säger det. 
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 21:48:28 följande:
    Tillägg.
    Det är exempelvis skillnad från mord. 
    Då säger många kvinnor inte att det är hemskt med mord för de själva vill mörda någon men det ska vara till deras villkor, vem och när etc, ingen ska mörda någon allstå, även kvinnorna. 

När det handlar om sex så handlar det mer om att de kvinnorna vill ha sex, de tycker det är viktigt, att samhället ska hjälpa deras sexliv och männen ska sänka sina krav och göra som de vill i sängen.
    När dessa kvinnor skyller på att sex är ingen mänsklig rättighet handlar det då om istället att de inte vill känna någon skam varför mannnen blir nekad eller att någon kvinna ska ligga med honom pågrund av det, eller känna empati för man skulle vara looser om någon man inte haft sex med en kvinna. Inte att de tycker sex ör oviktigt egentligen för dom. 

Bara kvinnor som aldrig har sex för de ogillar det får säga att sex är ingen mänsklig rättighet för det handlar om hyckleri när en vanlig kvinna säger det. 
    Tillägg.
    Exempelvis om någon religös-person säger att sex ska ske inom äktenskapet, då handlar det allra oftast för de vill att alla måste göra det.
    Inte att den personen säger det för den själv vill ha sex utanför äktenskapet men iprincip alla andra måste följa den regeln. 

Sluta hyckla om sex och säg inte att sex är ingen mänsklig rättighet om du själv tycker om sex och har ett aktivt sexliv. 
  • Fiona M
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 22:02:40 följande:
    Tillägg.
    Exempelvis om någon religös-person säger att sex ska ske inom äktenskapet, då handlar det allra oftast för de vill att alla måste göra det.
    Inte att den personen säger det för den själv vill ha sex utanför äktenskapet men iprincip alla andra måste följa den regeln. 

Sluta hyckla om sex och säg inte att sex är ingen mänsklig rättighet om du själv tycker om sex och har ett aktivt sexliv. 
    Jag hänger inte alls med.
    Det finns många saker jag gillar och njuter av, däribland sex, vin och skogsvandring (inte nödvändigtvis i kombination) utan att tycka att det borde vara en mänsklig rättighet.
    Fiona M skrev 2022-05-03 22:06:57 följande:
    Jag hänger inte alls med.
    Det finns många saker jag gillar och njuter av, däribland sex, vin och skogsvandring (inte nödvändigtvis i kombination) utan att tycka att det borde vara en mänsklig rättighet.
    De kvinnor som säger att sex är ingen mänsklig rättighet är samma personer oftast som själv gillar sex och har ett aktivt sexliv.
  • Fiona M
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 22:08:34 följande:
    De kvinnor som säger att sex är ingen mänsklig rättighet är samma personer oftast som själv gillar sex och har ett aktivt sexliv.
    Vad är din poäng? Vari ligger hycklandet?
    Massor av saker är inte mänskliga rättigheter. Och hur skulle det se ut när det gäller en annan människas kropp att ha sex med om det vore det? 
Svar på tråden Inskränka aborträtten