• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (Lo)

Då kanske man ska vara säga så istället då för den här vanliga gamla lögnen om att vi ska få bestämma över våra kroppar, vilket betyder just det.

Anonym (K) skrev 2022-05-04 17:08:06 följande:
    Men nu skriver du ju så igen. Antingen eller.
    När vi pratar om bestämmanderätt i en diskussion om abort så gäller den bestämmanderätten vid just abort.
    Om du frågar mig om vi ska ha bestämmanderätt över våra kroppar i ALLA avseenden så säger jag bestämt NEJ. 
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-04 14:14:06 följande:
    En egen patient ja, men vem tar hand om det?
    Kvinnan som vill göra abort vill ju bevisligen inte ha det.

Nej, du vill inte diskutera alls.
    Du vill ha mig till att diskutera abort eller inte, och att jag ska argumentera för ett abortmotstånd som jag inte står för. Det är inte vad tråden handlar om ens
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Aspromavro) skrev 2022-05-05 07:32:31 följande:
    Alla dessa är ingrepp som man kan, i vissa fall, få hjälp av sjukvården med i NÅGON form.(Vilket var frågan du svarade på.)
    I alla fall i Sverige.
    Och jag menar att om man ska få bestämma över sin kropp så ska man få hjälp med göra vad man än vill, annars bestämmer man ju inte över kroppen utan det är givetvis begränsat.

Någon skrev om att man får göra vissa saker på egen bekostnad men är det vad som menas med att få bestämma över sin egen kropp? Om svaret är ja så borde det också vara OK att bekosta sin egen abort.
  • sextiotalist
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-05 09:26:45 följande:
    Och jag menar att om man ska få bestämma över sin kropp så ska man få hjälp med göra vad man än vill, annars bestämmer man ju inte över kroppen utan det är givetvis begränsat.

Någon skrev om att man får göra vissa saker på egen bekostnad men är det vad som menas med att få bestämma över sin egen kropp? Om svaret är ja så borde det också vara OK att bekosta sin egen abort.
    Den abortlagstiftningen vi har idag är snart 40 år gammal, innan dess så betalade kvinnor sina egna aborter. eller fick söka om tillstånd, genom t.ex åka utomlands, och det var kvinnor som hade råd. Övriga fick välja mellan att föda barnet eller bekosta en billigare, olaglig abort. Om du vet hur många kvinnor som fått sätta livet till pga de valt att göra en illegal abort, så skulle du nog inte ens fundera på varför vi har den lagstiftningen som vi har idag. 
    Abort är helt frivilligt, så om du inte vill göra abort, så finns det inget som tvingar dig att göra det.
    Ja, jag anser att den ska bekostas av offentliga medel, av den enkla anledningen att alla kvinnor, oavsett ekonomi, ska inte behöva gå igenom en ofrivillig graviditet. Om den skulle bekostas av kvinnan själv, så kommer de kvinnor, som är mest utsatta, bli tvingade till ofrivilliga graviditeter. Kvinnor med bra ekonomi kommer kunna ha valfriheten.
  • AndreaBD
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-05 09:06:32 följande:
    Vad spelar det för roll? Tänker du att du vill begränsa min rätt att bestämma över min kropp? Varför ska du lägga dig i vad jag vill göra med min kropp?
    Det spelar en avgörande roll! När det gäller abort så vet vi att det har svåra konsekvenser om folk måste födda barn som är oönskade. Barnen kanske far illa, ofta behöver mamman en hel del stöd. Vilket OCKSÅ kostar samhället mycket pengar!  Betydligt mer än aborten. Därmed så ÄR det viktigt att kvinnor får hjälp med detta för hela samhället. Så, nu kan du ju rättfärdiga vad de ingreppen som du vill göra skulle få för negativa konsekvenser för hela samhället om de inte görs! 
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-05 09:20:48 följande:
    Du vill ha mig till att diskutera abort eller inte, och att jag ska argumentera för ett abortmotstånd som jag inte står för. Det är inte vad tråden handlar om ens
    Exakt vad handlar tråden om TS?
  • Fiona M

För tråden handlar inte om aborträtt, men inte heller om att det är allt eller inget som gäller att bestämma om sin egen kropp (skrev du till mig), så jag förstår inte vad du menar.

• Lainie Kennedy
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 17:49:41 följande:
    Varför ska jag behöva argumentera för att få bestämma över min egen kropp? Varför vill du begränsa min rätt att bestämma? Om du anser att jag har rätt att bestämma så skulle du inte ifrågasätta vad jag vill göra eller varför. Men du kanske anser att samma ska gälla för de som vill ha abort. Man måste uppvisa argument som godkänns av dig.
    Alltså, om du vill karva i din kropp får du det. Du kan göra alla operationer som står till buds. 
    Ingen vill begränsa din rätt att bestämma. 

Abort betalas till största delen av staten eftersom det är något man kommit överens om att stötta till skillnad från tex behovet av fillers eller en önskan om att operera bort en av sina armar.
  • Anonym (K)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-05 09:18:13 följande:

Då kanske man ska vara säga så istället då för den här vanliga gamla lögnen om att vi ska få bestämma över våra kroppar, vilket betyder just det.

Ah. Man måste vara övertydlig med dig alltså?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Inskränka aborträtten