• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Meddelande borttaget
  • sextiotalist
    DominantPoly skrev 2022-05-06 13:38:21 följande:

Löjeväckande argumentation. Man kan inte med någon som helst trovärdighet hävda att kvinnan inte bara ska kunna förvägra föräldraskapet både för mannen och kvinnan, och dessutom ha ihjäl deras gemensamma avkomma men mannen ska inte ens kunna avsäga sig föräldraskapet för egen del.

Är det?
    Så du anser att mannen ska bestämma om kvinnan ska gå igenom en ofrivillig graviditet (med alla de risker som det innebär, allt från livslång inkontinens till väldigt svåra skador), men det värsta mannen kan råka ut för är att det kan svida i hans plånbok. 
  • Anonym (Nilla)
    sextiotalist skrev 2022-05-06 15:31:13 följande:
    Är det?
    Så du anser att mannen ska bestämma om kvinnan ska gå igenom en ofrivillig graviditet (med alla de risker som det innebär, allt från livslång inkontinens till väldigt svåra skador), men det värsta mannen kan råka ut för är att det kan svida i hans plånbok. 
    Du väljer att missförstå.

Jag kan inte tala för "DominantPoly" men jag tror att han och jag är inne på samma spår.

Enkelt uttryckt: Varför ska en man tvingas stå för och finansiera en kvinnas beslut när inte en kvinna ska tvingas stå konsekvenerna av en mans beslut?

Med det sagt tycker jag inte att en kvinna ska tvingas att föda ett barn mot sin vilja, MEN mannen ska heller inte tvingas att bekosta en avkomma som han hade velat abortera för att hon väljer att föda.

Sen är risken för livslång inkontinens inte särskilt stor, eller andra väldigt svåra skador heller. Även om det förekommer.

Du verkar tycka att det är rätt åt mannen att det ska "svida i hans plånbok" men du tänker inte på hur hans framtida liv kommer bli?
    Hur många kvinnor väljer t ex inte bort en sån man? En man som har en ständig utgift på tusentals kronor varje månad, som hon hellre hade sett skulle ingå i deras gemensamma familjs?
    Eller att hans gökunge ska ärva när han går bort, och hans familj får ta konsekvenserna av det?

Jag vet iallafall vad jag hade gjort om jag träffat en man med det bagaget när jag ännu var intresserad av familjebildande.
    Hade inte velat ha styvungar, men ännu mindre en styvgök på byn som bara kostar pengar.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (!)
    Anonym (Nilla) skrev 2022-05-06 11:50:58 följande:
    Det förändrar inte fakta, juridisk abort behövs.

Risken är mannens, en kvinna har alltid ett val.
    Är väl mer rimligt att mannen helt enkelt förbjuds från att ejakulera i en kvinna, om man inte skriftligen kommit överens om att man ska alstra barn? Är ju verkligen inget nödvändigt alls, utom i barnalstrande syfte då. 

Är för sterilisering av samtliga män efter att de lämnat sperma i en bank. 

0% ofriviliga graviditeter för både män och kvinnor.  

Män behöver inte ejakulera inuti. Juridisk abort behövs inte då heller.
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (!) skrev 2022-05-06 16:12:52 följande:
    Är väl mer rimligt att mannen helt enkelt förbjuds från att ejakulera i en kvinna, om man inte skriftligen kommit överens om att man ska alstra barn? Är ju verkligen inget nödvändigt alls, utom i barnalstrande syfte då. 

Är för sterilisering av samtliga män efter att de lämnat sperma i en bank. 

0% ofriviliga graviditeter för både män och kvinnor.  

Män behöver inte ejakulera inuti. Juridisk abort behövs inte då heller.
    Grattis till dagens förstapris för det mest korkade inlägget.
  • Anonym (!)
    Anonym (Nilla) skrev 2022-05-06 16:22:05 följande:
    Grattis till dagens förstapris för det mest korkade inlägget
    Det bästa är ju att inga ofrivilliga graviditeter uppstår. 

Om män slutar ejakulera inuti tar de själva makten och ser till att det inte blir några barn. Mycket enkelt och nåt som egentligen kan göras redan idag, utan att ändra befintlig lagstiftning. 

Det är upp till männen. Lösningen finns där. 
  • Anonym (två barns förälder)

Så här skrev en person med tanke på att det diskuteras om hur aborter ska tillåtas eller ej i olika stater i USA:

I'm not pro-murdering babies.
    I'm pro-Becky who found out at her 20 week anatomy scan that the infant she had been so excited to bring into this world had developed without life sustaining organs.
    I'm pro-Susan who was sexually assaulted on her way home from work, only to come to the horrific realization that her assailant planted his seed in her when she got a positive pregnancy test result a month later.
    I'm pro-Theresa who hemorrhaged due to a placental abruption, causing her parents, spouse, and children to have to make the impossible decision on whether to save her or her unborn child.
    I'm pro-little Cathy who had her innocence ripped away from her by someone she should have been able to trust and her 11 year old body isn't mature enough to bear the consequence of that betrayal.
    I'm pro-Melissa who's working two jobs just to make ends meet and has to choose between bringing another child into poverty or feeding the children she already has because her spouse walked out on her.
    I'm pro-Brittany who realizes that she is in no way financially, emotionally, or physically able to raise a child.
    I'm pro-Emily who went through IVF, ending up with SIX viable implanted eggs requiring selective reduction in order to ensure the safety of her and a SAFE amount of fetuses.
    I'm pro-Christina who doesn't want to be a mother, but birth control methods sometimes fail.
    I'm pro-Jessica who is FINALLY getting the strength to get away from her physically abusive spouse only to find out that she is carrying the monster's child.
    I'm pro-Vanessa who went into her confirmation appointment after YEARS of trying to conceive only to hear silence where there should be a heartbeat.
    I'm pro-Lindsay who lost her virginity in her sophomore year with a broken condom and now has to choose whether to be a teenage mom or just a teenager.
    I'm pro-Courtney who just found out she's already 13 weeks along, but the egg never made it out of her fallopian tube so either she terminates the pregnancy or risks dying from internal bleeding.
    You can argue and say that I'm pro-choice all you want, but the truth is:
    I'm pro-life.
    Their lives.
    Women's lives.
    You don't get to pick and choose which scenarios should be accepted.
    Women's rights are meant to protect ALL women, regardless of their situation!
  • Anonym (Finns rätt många skyddslager för män)

Ser att diskussionen kommit in på män, och mäns rättighet till abort osv. Tänker inte ge mig in i själva sakfrågan, men att vi som män kan använda oss av olika lager av skydd för att undvika oönskade ungar.

Kondom givetvis. Nu vet jag att flera KVINNOR vägrar kondom, och jag förstår känslan av att vilja ligga som brottas med känslan av att jag vill inte riskera att bli far, dessutom hur snabbt man kan sabba det för sig och inte få ligga om man är tveksam/avig.

Ok hon vägrar kondom. Kanske du kan få känna på hennes påstådda p-stav under huden? Kanske du kan få pilla in den i fel hål? Kanske ni kan 69:a varandra istället? Är det blankt nej på allt det, så kanske det är bäst att tacka för sig och gå hem och runka istället.

Många kvinnor är dessutom fertila rätt högt upp i åldern. En 35åring som säger att hon är för gammal och du inte skall oroa dig av den anledningen ljuger förmodligen. En 40 åring ljuger sannolikt hon med. Kanske även en 45 åring. Godta bara den ursäkten om hon är 50 eller äldre. 

Så även vid kondomvägran finns det ett par lager av skydd, olika varningstecken att reagera på och kanske använda sig av så att man har fler chanser att skydda sig.

• Anonym (Rätt på sina villkor)

Kvinnan har ändå valt oftast att ha sex. Att ha sex med någon är inte någon självklarhet. 
    Det är inte så att vi skulle diskutera om blindas ögon, kortvuxnas kroppar, barn som fått cancer etc. Att dessa kvinnor blev gravida vanligen var inte pågrund av något handikapp som de dessutom skulle ha födds utan pågrund av sex. 
    Något som går att påverka vanligen och inte fanns där ibörjan. 
    Kvinnor borde ha förståelse för det här. 

Svar på tråden Inskränka aborträtten