• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-05 10:34:11 följande:

För tråden handlar inte om aborträtt, men inte heller om att det är allt eller inget som gäller att bestämma om sin egen kropp (skrev du till mig), så jag förstår inte vad du menar.

På TV till exempel verkar människor som uttalar sig tycka det är så hemskt att inskränka rätten till abort. Vi måste ju få bestämma över våra egna kroppar. Vilket vi inte får ändå så det kan ju inte vara anledningen eller så har de inte tänkt igenom sitt argument kanske?
  • sextiotalist
    Anonym (Nilla) skrev 2022-05-06 05:03:59 följande:
    Det har jag sagt länge, i många trådar, men blivit totalt sågad.
    Jag tycker också att de som skaffar barn "på egen hand" får stå sitt kast och inte få underhåll. 
    Du vill alltså att man ska återgå till hur det var för 70-80 år sedan, dvs då endast kvinnan får ta ansvaret över barnet och männen kan gå vidare med sitt eget liv?
    För så har det varit tills dess man fick en abortlagstiftningen. 
  • Anonym (Lo)
    Lainie Kennedy skrev 2022-05-05 14:23:41 följande:
    Alltså, om du vill karva i din kropp får du det. Du kan göra alla operationer som står till buds. 
    Ingen vill begränsa din rätt att bestämma. 

Abort betalas till största delen av staten eftersom det är något man kommit överens om att stötta till skillnad från tex behovet av fillers eller en önskan om att operera bort en av sina armar.
    Ja, man har kommit överens men så fort det kommer på tal, ska omprövas eller hotas så höjer folk sina röster om att bestämma om sin kropp. Men då kan man ju säga samma sak som du. Vill du karva så gör det själv, bekosta det själv osv.
  • Anonym (N)

Det handlar ju inte BARA om kvinnans kropp utan också att det inte ska behöva födas en massa oönskade barn. 

Jag är 100% för rätten till abort även om jag själv har svårt att göra det.. En del har trott att jag är emot abort bara för att jag inte har gjort det själv när många tyckte att jag ?borde? (pga situationen just då) men grejen är ju att det handlar om rätten att välja. Bara för att jag själv inte vill betyder det ju inte att jag har rätt att bestämma att ingen ska få göra det. 
    Sen finns det situationer när jag nog skulle gjort det också.

Kan hålla med om att sex faktiskt inte är något behov som kan jämföras med att t.ex att äta eller dricka (har hört det argumentet), vi är inte djur och både män och kvinnor klarar sig utan sex om det inte är så att man gör det för pengar och behöver göra det för att ha mat på bordet. Men det är inte bra för någon att kvinnor tvingas föda barn som de inte vill ha och kanske inte kan ta hand om. Det måste du väl ändå hålla med om? 

• Anonym (Lo)
    Anonym (K) skrev 2022-05-05 14:43:12 följande:
    Ah. Man måste vara övertydlig med dig alltså?
    Man kan ju sluta ljuga iallafall
  • sextiotalist
    Anonym (N) skrev 2022-05-06 10:07:36 följande:

Det handlar ju inte BARA om kvinnans kropp utan också att det inte ska behöva födas en massa oönskade barn. 

Jag är 100% för rätten till abort även om jag själv har svårt att göra det.. En del har trott att jag är emot abort bara för att jag inte har gjort det själv när många tyckte att jag ?borde? (pga situationen just då) men grejen är ju att det handlar om rätten att välja. Bara för att jag själv inte vill betyder det ju inte att jag har rätt att bestämma att ingen ska få göra det. 

Kan hålla med om att sex faktiskt inte är något behov som kan jämföras med att t.ex att äta eller dricka (har hört det argumentet), vi är inte djur och både män och kvinnor klarar sig utan sex om det inte är så att man gör det för pengar och behöver göra det för att ha mat på bordet. Men det är inte bra för någon att kvinnor tvingas föda barn som de inte vill ha och kanske inte kan ta hand om. Det måste du väl ändå hålla med om? 

Inte att förglömma, att genomgå en graviditet är inte riskfritt. Att föda barn är inte riskfritt. Då ska man aldrig tvingas att genomgå en ofrivillig graviditet
  • sextiotalist
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-06 10:08:42 följande:
    Man kan ju sluta ljuga iallafall
    Verkligheten är inte svartvit, så det har inget med lögn att göra. Ja, man har rätt att bestämma över sin egen kropp, men såklart det finns begränsningar. De finns begränsningar inom aborträtten också. Efter v 18 så försvinner det att man själv kan bestämma.
    Det finns begränsningar inom all lagstiftning, även om friheten är stor inom mycket.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (N) skrev 2022-05-06 10:07:36 följande:

Jag skrev i TS att jag inte bryr mig så mycket om ifall folk gör aborter. Tråden handlar inte så mycket om abort eller inte, vad jag hade tänkt mig iallafall. Utan just det här retoriken med att bestämma om sin kropp tex. Och det du pratar om, att tvingas och följderna om det, det kan bli så ändå om det har gått för länge. Det är så ologiska argument som det om bestämma över sin kropp. Vad handlar det om egentligen?
  • Anonym (N)
    sextiotalist skrev 2022-05-06 10:11:54 följande:
    Inte att förglömma, att genomgå en graviditet är inte riskfritt. Att föda barn är inte riskfritt. Då ska man aldrig tvingas att genomgå en ofrivillig graviditet
    Håller med 100%. Har själv 3 barn, fött ett med sugklocka, ett med akutsnitt och ett med planerat snitt.. Har behövt operera en förlossningsskada från första och har ärr och sammanväxningar inuti efter snitten. Och vet att många är med om mycket värre saker i samband med graviditet och förlossning ..Jag ville ju ha barnen så det var värt det men man ska inte behöva gå igenom det mot sin vilja..  
  • Anonym (Lo)
    sextiotalist skrev 2022-05-06 10:18:41 följande:
    Verkligheten är inte svartvit, så det har inget med lögn att göra. Ja, man har rätt att bestämma över sin egen kropp, men såklart det finns begränsningar. De finns begränsningar inom aborträtten också. Efter v 18 så försvinner det att man själv kan bestämma.
    Det finns begränsningar inom all lagstiftning, även om friheten är stor inom mycket.
    Du är ju det jag menar, verkligheten är inte bara svartvit det är ljusgrått, men folk uttalar sig i definitivt svart.
Svar på tråden Inskränka aborträtten