• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (K)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 10:41:57 följande:
    Nej, du har inte förstått rätt. Jag tycker inte man ska slänga sig med uttryck som att det är viktigt att få bestämma över sin egen kropp om det ändå bara är skitsnack och lögner.
    Men nu skriver du ju så igen. Antingen eller.
    När vi pratar om bestämmanderätt i en diskussion om abort så gäller den bestämmanderätten vid just abort.
    Om du frågar mig om vi ska ha bestämmanderätt över våra kroppar i ALLA avseenden så säger jag bestämt NEJ. 
  • Anonym (Så det så)

Jag är inte helt emot abort särskilt om det är innan vecka 12.Men i min uppväxt som barn fick jag höra att abort är mord.

• Anonym (Vad)

TS: har du svarat på vilka andra ingrepp du inte får göra i någon form av svensk sjukvård enligt lag?

• Tow2Mater
    Anonym (Vad) skrev 2022-05-04 12:47:26 följande:
    Vilka andra ingrepp med din kropp vill du göra som inte sjukvården i någon form hjälper dig med, privat eller offentlig? Vilka andra ingrepp vill du göra som är lagstiftade emot?
    Benförlängningar om man vill bli längre.
    Ta bort livmodern om man vill slippa mens.
    Sympatektomi (kapar nerven som orsakar överdriven svettning i händerna eller ansiktet och hårbotten).
    Den klassiska är väl könsstympning (kan ju finnas vuxna som vill detta).
  • Anonym (Nilla)
    sextiotalist skrev 2022-05-04 12:54:35 följande:

Jag har svårt att se likheten. En kvinnas graviditet är en stor påfrestning på kroppen. Flertalet av de komplikationer och besvär som en gravid kvinna drabbas av skulle, om det inte var kopplat till graviditet, hanteras av sjukvården. 
    Så jag ser en abort som valet av en kvinna att inte behöva genomgå en ofrivillig graviditet.

Fast om vi nu ska hårddra det så är det faktiskt en kropp till inblandad och den kroppen är helt utan talan.

Dock handlar det inte om liv och död för kvinnan utan "bara" för den som ska elimineras.

Jag är för fri abort bör tilläggas. Dock kanske mindre generöst med tid för detta dock.
  • Anonym (Aspromavro)
    Tow2Mater skrev 2022-05-05 03:19:02 följande:
    Benförlängningar om man vill bli längre.
    Ta bort livmodern om man vill slippa mens.
    Sympatektomi (kapar nerven som orsakar överdriven svettning i händerna eller ansiktet och hårbotten).
    Den klassiska är väl könsstympning (kan ju finnas vuxna som vill detta).
    Alla dessa är ingrepp som man kan, i vissa fall, få hjälp av sjukvården med i NÅGON form.(Vilket var frågan du svarade på.)
    I alla fall i Sverige.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Ola) skrev 2022-05-04 11:05:29 följande:

Har du Asbergers?

Du verkar ta allt väldigt bokstavligt. 

Klart som fan vi människor är begränsade att göra vad vi vill med våra kroppar- annars hade vi levt ett laglöst samhälle och anarki.

Ingen som gör abort gör väl det för att det är speciellt kul? Helst vill väl alla undvika aborter, men när det sker så behövs det om förutsättningarna är dåliga. Alternativet är att vi alla bara har sex om vi är fine med att det kan bli bebis som vi får ta hand om. Hade det varit en bättre hantering tycker du? 

Om det är ?klart som fan vi är begränsade? så ganska meningslöst då att svamla om att det är fel att begränsa rätten att bestämma över våra kroppar.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Vad) skrev 2022-05-04 12:47:26 följande:
    Vilka andra ingrepp med din kropp vill du göra som inte sjukvården i någon form hjälper dig med, privat eller offentlig? Vilka andra ingrepp vill du göra som är lagstiftade emot?
    Vad spelar det för roll? Tänker du att du vill begränsa min rätt att bestämma över min kropp? Varför ska du lägga dig i vad jag vill göra med min kropp?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Aspromavro) skrev 2022-05-04 13:29:41 följande:
    Förstår du inte innebörden av " beroende på kontext?"
    Då antar jag det är ok att säga så till de som vill ha abort också. Beroende på kontext så kanske du får bestämma över din kropp.
  • Anonym (Lo)
    sextiotalist skrev 2022-05-04 12:54:35 följande:

Jag har svårt att se likheten. En kvinnas graviditet är en stor påfrestning på kroppen. Flertalet av de komplikationer och besvär som en gravid kvinna drabbas av skulle, om det inte var kopplat till graviditet, hanteras av sjukvården. 
    Så jag ser en abort som valet av en kvinna att inte behöva genomgå en ofrivillig graviditet.

Det kanske är påfrestande också för de som vill kapa ben och ha horn i pannan, ja såna exempel har folk kommit med i tråden
Svar på tråden Inskränka aborträtten