• Fiona M

Inskränka aborträtten

Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:34:53 följande:
    Så använd samma argument för att inte sjukvården ska utföra aborter, om du nu menar allvar att det där är vettiga argument att neka människor bestämma över sina kroppar.
    På vilket sätt är horn och abort jämförbart?
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:44:31 följande:
    Det var inte jag som tog upp det. Men det verkar handla om rätten att bestämma över sin kropp.
    Rätten att bestämma om man vill ha barn är milsvidd från rätten att modifiera sin kropp.
  • Fiona M
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 22:02:40 följande:
    Tillägg.
    Exempelvis om någon religös-person säger att sex ska ske inom äktenskapet, då handlar det allra oftast för de vill att alla måste göra det.
    Inte att den personen säger det för den själv vill ha sex utanför äktenskapet men iprincip alla andra måste följa den regeln. 

Sluta hyckla om sex och säg inte att sex är ingen mänsklig rättighet om du själv tycker om sex och har ett aktivt sexliv. 
    Jag hänger inte alls med.
    Det finns många saker jag gillar och njuter av, däribland sex, vin och skogsvandring (inte nödvändigtvis i kombination) utan att tycka att det borde vara en mänsklig rättighet.
  • Fiona M
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 22:08:34 följande:
    De kvinnor som säger att sex är ingen mänsklig rättighet är samma personer oftast som själv gillar sex och har ett aktivt sexliv.
    Vad är din poäng? Vari ligger hycklandet?
    Massor av saker är inte mänskliga rättigheter. Och hur skulle det se ut när det gäller en annan människas kropp att ha sex med om det vore det? 
  • Fiona M
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 21:48:28 följande:
    När det handlar om sex så handlar det mer om att de kvinnorna vill ha sex, de tycker det är viktigt, att samhället ska hjälpa deras sexliv och männen ska sänka sina krav och göra som de vill i sängen.
    Vad menar du med det här? Vilka säger det här?
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 09:50:37 följande:
    Så det om att bestämma över sin egen kropp är bara skitsnack och lögner
    Har jag förstått dig rätt som att du tycker det ska vara full bestämmanderätt över sin kropp eller ingen bestämmanderätt alls, annars är det hyckleri att behöva vissa ingrepp?
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 10:41:57 följande:
    Nej, du har inte förstått rätt. Jag tycker inte man ska slänga sig med uttryck som att det är viktigt att få bestämma över sin egen kropp om det ändå bara är skitsnack och lögner.
    Kan du förklara hur du menar?

Vi är inte helt fria utan det finns en massa saker som begränsar full bestämmanderätt över våra kroppar. Varför ska vi då inte få bestämma det vi kan?
    Söker du aldrig vård? Det gör jag, helt utan att tycka att jag hycklar.
    Ingen ska få bestämma vissa saker om min kropp men jag får foga mig i annat, så ser det ut i vårt sociala _och_ juridiska kontrakt i samhället vi lever i.

Vore det OK för dig om man argumenterade för aborträtt med andra ordval, som ?jag vill ha bestämmanderätt över min kropp i det här som jag har laglig rätt till nu?, eller gör det ingen skillnad?
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-05 09:20:48 följande:
    Du vill ha mig till att diskutera abort eller inte, och att jag ska argumentera för ett abortmotstånd som jag inte står för. Det är inte vad tråden handlar om ens
    Exakt vad handlar tråden om TS?
  • Fiona M

För tråden handlar inte om aborträtt, men inte heller om att det är allt eller inget som gäller att bestämma om sin egen kropp (skrev du till mig), så jag förstår inte vad du menar.

• Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-18 09:16:13 följande:
    Lika arrogant och dömande som vanligt. Du se ner på människor som inte gör som du godkänner.

Men förutom det, tråden handlar om att bestämma om sin kropp. Och det är ju en stor fet lögn.
    Är du lika svartvit i annat än detta?
    Antingen måste man tycka att man ska få göra precis vad som helst med sin kropp (subventionerat av staten?) eller så är man en hycklare för att man tycker aborträtten är bra?
    Har jag missförstått får du gärna förklara hur du menar. (Ja, jag har läst alla fina inlägg.)
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-18 09:59:23 följande:
    Sån retorik i olika inslag man ser på TV till exempel tycker jag ser väldigt svartvit ut. De trycker hårt på det. Rätten att bestämma över sin kropp. Ingen sån aktivist som nyanserar sina uttalanden med att det inte ska gälla vad patienter själv bestämmer är viktigt utan enbart det aktivisten vill att patienten ska få hjälp med.
    Jag ser inga problem med att jag vill bestämma det jag får över min kropp. Men du tycker det är fel om jag då inte är för FULL frihet att göra vad man bill, statligt subventionerat, med sin kropp?
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-19 13:46:12 följande:
    Men om det skulle bli olagligt med just abort så får du ju forfarande bestämma det du får. Om kroppsliga ingrepp som fortfarande skulle vara laglig. Och det ser du inga problem med?

Om det blir olagligt tas ju min rätt bort.
    Vilka kroppsliga ingrepp har varit tillåtna, som abort, men är det inte längre?
    Det här förstår jag inte vad det betyder? 

Om kroppsliga ingrepp som fortfarande skulle vara laglig. Och det ser du inga problem med?

Så du menar att om jag säger att jag vill ha rätt att bestämma över min kropp behöver jag lägga till ?i allt som är lagligt och som gäller i situation x och y?? osv?

Jag har inga problem om du säger just vad du menar, och inte någonting annat. Bestämma över sin kropp blir ju så svartvitt uttalande.

Svar på tråden Inskränka aborträtten