Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Inskränka aborträtten

Jag har svårt att se likheten. En kvinnas graviditet är en stor påfrestning på kroppen. Flertalet av de komplikationer och besvär som en gravid kvinna drabbas av skulle, om det inte var kopplat till graviditet, hanteras av sjukvården. 
    Så jag ser en abort som valet av en kvinna att inte behöva genomgå en ofrivillig graviditet.

• sextiotalist
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-05 09:26:45 följande:
    Och jag menar att om man ska få bestämma över sin kropp så ska man få hjälp med göra vad man än vill, annars bestämmer man ju inte över kroppen utan det är givetvis begränsat.

Någon skrev om att man får göra vissa saker på egen bekostnad men är det vad som menas med att få bestämma över sin egen kropp? Om svaret är ja så borde det också vara OK att bekosta sin egen abort.
    Den abortlagstiftningen vi har idag är snart 40 år gammal, innan dess så betalade kvinnor sina egna aborter. eller fick söka om tillstånd, genom t.ex åka utomlands, och det var kvinnor som hade råd. Övriga fick välja mellan att föda barnet eller bekosta en billigare, olaglig abort. Om du vet hur många kvinnor som fått sätta livet till pga de valt att göra en illegal abort, så skulle du nog inte ens fundera på varför vi har den lagstiftningen som vi har idag. 
    Abort är helt frivilligt, så om du inte vill göra abort, så finns det inget som tvingar dig att göra det.
    Ja, jag anser att den ska bekostas av offentliga medel, av den enkla anledningen att alla kvinnor, oavsett ekonomi, ska inte behöva gå igenom en ofrivillig graviditet. Om den skulle bekostas av kvinnan själv, så kommer de kvinnor, som är mest utsatta, bli tvingade till ofrivilliga graviditeter. Kvinnor med bra ekonomi kommer kunna ha valfriheten.
  • sextiotalist
    Anonym (Nilla) skrev 2022-05-06 05:03:59 följande:
    Det har jag sagt länge, i många trådar, men blivit totalt sågad.
    Jag tycker också att de som skaffar barn "på egen hand" får stå sitt kast och inte få underhåll. 
    Du vill alltså att man ska återgå till hur det var för 70-80 år sedan, dvs då endast kvinnan får ta ansvaret över barnet och männen kan gå vidare med sitt eget liv?
    För så har det varit tills dess man fick en abortlagstiftningen. 
  • sextiotalist
    Anonym (N) skrev 2022-05-06 10:07:36 följande:

Det handlar ju inte BARA om kvinnans kropp utan också att det inte ska behöva födas en massa oönskade barn. 

Jag är 100% för rätten till abort även om jag själv har svårt att göra det.. En del har trott att jag är emot abort bara för att jag inte har gjort det själv när många tyckte att jag ?borde? (pga situationen just då) men grejen är ju att det handlar om rätten att välja. Bara för att jag själv inte vill betyder det ju inte att jag har rätt att bestämma att ingen ska få göra det. 
    Sen finns det situationer när jag nog skulle gjort det också.

Kan hålla med om att sex faktiskt inte är något behov som kan jämföras med att t.ex att äta eller dricka (har hört det argumentet), vi är inte djur och både män och kvinnor klarar sig utan sex om det inte är så att man gör det för pengar och behöver göra det för att ha mat på bordet. Men det är inte bra för någon att kvinnor tvingas föda barn som de inte vill ha och kanske inte kan ta hand om. Det måste du väl ändå hålla med om? 

Inte att förglömma, att genomgå en graviditet är inte riskfritt. Att föda barn är inte riskfritt. Då ska man aldrig tvingas att genomgå en ofrivillig graviditet
  • sextiotalist
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-06 10:08:42 följande:
    Man kan ju sluta ljuga iallafall
    Verkligheten är inte svartvit, så det har inget med lögn att göra. Ja, man har rätt att bestämma över sin egen kropp, men såklart det finns begränsningar. De finns begränsningar inom aborträtten också. Efter v 18 så försvinner det att man själv kan bestämma.
    Det finns begränsningar inom all lagstiftning, även om friheten är stor inom mycket.
  • sextiotalist
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-06 10:27:23 följande:
    Ändå tog man den risken? Allt det här går ju att fixa ändå jag menar ju vad är det som är så hemakt egentligen med inskränka aborträtten? Handlar det om någonting annat än vad man argumenterar om?
    Man är nog rätt villig att ta den risken, när det gäller frivillig graviditet och en stark längtan/önskan efter ett eget barn. Men inte när det gäller en ofrivillig graviditet.
  • sextiotalist
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-06 10:27:23 följande:
    Ändå tog man den risken? Allt det här går ju att fixa ändå jag menar ju vad är det som är så hemakt egentligen med inskränka aborträtten? Handlar det om någonting annat än vad man argumenterar om?
    Och jag hävdar med envishet att aborträtten handlar väldigt mycket om att inte behöva gå igenom en ofrivillig graviditet, med alla dess risker. 
    Att man tar dessa risker med en frivillig graviditet är en helt annan sak
  • sextiotalist
    Anonym (Nilla) skrev 2022-05-06 11:52:24 följande:
    Ja, på ett ungefär.
    Skillnaden är att nu har kvinnan ett val, det hade hon inte då.
    Jag stöttar inte en sådan lösning. De män, som inte ens kan fixa att ta ett ekonomiskt ansvar (för det är det enda som egentligen krävs) för vad deras sperma bidrar med, de borde avstå från sex. Det är en väldigt stor skillnad på konsekvenserna av en befruktning när det gäller män och kvinnor. Män behöver aldrig utsättas för den fysiska konsekvenserna av graviditet etc. En kvinna som väljer att föda ett barn mot en mans vilja, kommer ändå bära det tunga lasset, om pappan inte är närvarande, mannen behöver endast betala underhåll.
  • sextiotalist
    DominantPoly skrev 2022-05-06 13:38:21 följande:

Löjeväckande argumentation. Man kan inte med någon som helst trovärdighet hävda att kvinnan inte bara ska kunna förvägra föräldraskapet både för mannen och kvinnan, och dessutom ha ihjäl deras gemensamma avkomma men mannen ska inte ens kunna avsäga sig föräldraskapet för egen del.

Är det?
    Så du anser att mannen ska bestämma om kvinnan ska gå igenom en ofrivillig graviditet (med alla de risker som det innebär, allt från livslång inkontinens till väldigt svåra skador), men det värsta mannen kan råka ut för är att det kan svida i hans plånbok. 
  • sextiotalist
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-16 18:50:41 följande:
    Att ha sex och kunna hamna i en situation där man är gravid är ett privilegium vanligen. 
    Det är inte de som gör abort. Jag avser fortfarande ofrivilliga graviditeter, inte oplanerade.
    Nej, rätt många vill ha sex utan att få en graviditet på köpet, det är därför det finns både preventivmedel och rätt att göra abort
  • sextiotalist
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-17 18:27:57 följande:
    Finns ett samband mellan kvinnor som vill göra aborter och kvinnor som vill knulla mycket.
    Det är inte så att aborter bara handlar om kvinnor som har fått sperma i slidan exempelvis pågrund av våldtäkter, insemination..
    Genom tiderna har det funnits en drös av män som endast vill knulla massor utan att vilja ta konsekvenserna av detta, Och fortfarande är det (i stora dela av världen) väldigt lätt för många män att kunna göra det. Men kvinnan har alltid, genom historien, fått ta den stora konsekvensen av en ofrivillig graviditet. 
    Det är också vanligast att kvinnan tar det största ansvaret att hindra en ofrivillig graviditet.
    Sedan skulle jag gärna vilja veta på vilka grunder påstår att detta samband finns. 
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2022-05-18 10:57:50 följande:
    Precis. Där håller jag helt med dig. Det är väldigt svåra konsekvenser, att få barn. Det är inte bra för barnet heller om mamman inte känner sig redo för ansvaret.

Och att adoptera bort  är inte precis en optimal lösning heller. Adoptivbarn har ofta en del problem, självmordraten är hög. Det är en möjlighet när barn ändå finns.  Men att se det som idealisk lösning är naivt. Mamman som lämnat bort barnet kanske ångrar det resten av sitt liv. Det är inte så enkelt. 
    Och där återkommer jag med mitt mantra. Det är inte endast att man inte vill ha barn, utan jag ser aborträtten även som en rätt att inte behöva genomgå en ofrivillig graviditet. 
  • sextiotalist
    Anonym (Så det så) skrev 2022-05-19 22:52:36 följande:

Vem vill göra abort?Det är väl en nödsituation någon kommer att tänka på detta.Och efter v 12 borde det vara av särskilda skäl.Det psykiska lidandet som kvinnor känner efter sina sena aborter är ingen trevlig sak att leva med.Hellre söker sex eller ingen sex alls .Finns klokare saker att göra en döda foster.

Det är inte alltid en kvinna känner av sin graviditet tydligt, är kvinnan dessutom ung eller inte ens förvänta sig att vara gravid, så kan många graviditetstecken tolkas som magbesvär, eller som äldre kvinna, klimakteriebesvär. Att mensen hoppar över ibland är inte ovanligt, så inte ens det kan man ha som säkert tecken.
    Så jag tycker det är bra gränser vi har nu. Antalet aborter som sker efter v 12 är i klar minoritet, och de som sker efter v 18 väldigt få. 
    Och det bästa är, ingen tvingas till abort.
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2022-05-20 10:38:26 följande:
    Eller hur. Det är en NÖDLÖSNING för en desperat kvinna. Jag var med min yngsta dotter när hon gjorde en TIDIG medicinsk abort och de LÅNGA timmarna som hon genomled är liksom inget man väljer hejvilt(?) Smärta, kräkningar och ett långdraget förlopp FAST det var jättetidigt! Minns inte hur länge vi var i det  lilla rummet på kliniken men många timmar blev det och personalen var helt FANTASTISK! Det blev mitt mest bestående minne......hur fina och inkännande personalen var. Sa det faktiskt till dem när vi gick hem. 
    Du verkar ha en underbar relation till  dina döttrar. 
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2022-05-20 11:03:54 följande:
    VA? Hur menar du? Min dotter var tonåring när jag var med henne på kliniken. Hon ville ha med mig på den resan som hon kunnat klara helt själv. Är det "underbart" eller kanske bara mänskligt?
    Jag hade inte tagit med min min mamma i en sådan situation i varje fall, Det är generellt, det märks när du nämner dom i olika sammanhang. 
    Nej, alla tonåringar har inte den relationen med sina mammor.
Svar på tråden Inskränka aborträtten