Inlägg från: Anonym (Nilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nilla)

Inskränka aborträtten

sextiotalist skrev 2022-05-04 12:54:35 följande:

Jag har svårt att se likheten. En kvinnas graviditet är en stor påfrestning på kroppen. Flertalet av de komplikationer och besvär som en gravid kvinna drabbas av skulle, om det inte var kopplat till graviditet, hanteras av sjukvården. 
    Så jag ser en abort som valet av en kvinna att inte behöva genomgå en ofrivillig graviditet.

Fast om vi nu ska hårddra det så är det faktiskt en kropp till inblandad och den kroppen är helt utan talan.

Dock handlar det inte om liv och död för kvinnan utan "bara" för den som ska elimineras.

Jag är för fri abort bör tilläggas. Dock kanske mindre generöst med tid för detta dock.
  • Anonym (Nilla)
    DominantPoly skrev 2022-05-05 18:08:21 följande:

Det är fullt rimligt att män borde tillåtas juridisk abort.

Det har jag sagt länge, i många trådar, men blivit totalt sågad.
    Jag tycker också att de som skaffar barn "på egen hand" får stå sitt kast och inte få underhåll. 
  • Anonym (Nilla)
    AndreaBD skrev 2022-05-06 09:55:05 följande:
    För att det är en risk som alltid finns. Och det är bådas risk. Och det är ändå kvinnan som får ta huvudansvaret. Jag tror INTE att det är så värst vanligt att kvinnan lurar mannen och har planerat det. Det är bara något som kan hända om man har sex. Händer det, så är det bådas bord. 

Och nej, det är inget argument att kvinnan ju kan ta abort. Inte alla kvinnor klarar av att göra det. Jämför med män som inte klarar att bli soldater. Det finns människor som har en moralisk/etisk barriär mot att ta ett liv. Det är det det handlar om. 
    Det förändrar inte fakta, juridisk abort behövs.

Risken är mannens, en kvinna har alltid ett val.
  • Anonym (Nilla)
    sextiotalist skrev 2022-05-06 09:59:05 följande:
    Du vill alltså att man ska återgå till hur det var för 70-80 år sedan, dvs då endast kvinnan får ta ansvaret över barnet och männen kan gå vidare med sitt eget liv?
    För så har det varit tills dess man fick en abortlagstiftningen. 
    Ja, på ett ungefär.
    Skillnaden är att nu har kvinnan ett val, det hade hon inte då.
  • Anonym (Nilla)
    sextiotalist skrev 2022-05-06 15:31:13 följande:
    Är det?
    Så du anser att mannen ska bestämma om kvinnan ska gå igenom en ofrivillig graviditet (med alla de risker som det innebär, allt från livslång inkontinens till väldigt svåra skador), men det värsta mannen kan råka ut för är att det kan svida i hans plånbok. 
    Du väljer att missförstå.

Jag kan inte tala för "DominantPoly" men jag tror att han och jag är inne på samma spår.

Enkelt uttryckt: Varför ska en man tvingas stå för och finansiera en kvinnas beslut när inte en kvinna ska tvingas stå konsekvenerna av en mans beslut?

Med det sagt tycker jag inte att en kvinna ska tvingas att föda ett barn mot sin vilja, MEN mannen ska heller inte tvingas att bekosta en avkomma som han hade velat abortera för att hon väljer att föda.

Sen är risken för livslång inkontinens inte särskilt stor, eller andra väldigt svåra skador heller. Även om det förekommer.

Du verkar tycka att det är rätt åt mannen att det ska "svida i hans plånbok" men du tänker inte på hur hans framtida liv kommer bli?
    Hur många kvinnor väljer t ex inte bort en sån man? En man som har en ständig utgift på tusentals kronor varje månad, som hon hellre hade sett skulle ingå i deras gemensamma familjs?
    Eller att hans gökunge ska ärva när han går bort, och hans familj får ta konsekvenserna av det?

Jag vet iallafall vad jag hade gjort om jag träffat en man med det bagaget när jag ännu var intresserad av familjebildande.
    Hade inte velat ha styvungar, men ännu mindre en styvgök på byn som bara kostar pengar.
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (!) skrev 2022-05-06 16:12:52 följande:
    Är väl mer rimligt att mannen helt enkelt förbjuds från att ejakulera i en kvinna, om man inte skriftligen kommit överens om att man ska alstra barn? Är ju verkligen inget nödvändigt alls, utom i barnalstrande syfte då. 

Är för sterilisering av samtliga män efter att de lämnat sperma i en bank. 

0% ofriviliga graviditeter för både män och kvinnor.  

Män behöver inte ejakulera inuti. Juridisk abort behövs inte då heller.
    Grattis till dagens förstapris för det mest korkade inlägget.
Svar på tråden Inskränka aborträtten