sextiotalist skrev 2023-01-17 16:59:47 följande:
För att fundamentalism generellt är provocerande. Inte att folk är veganer utan veganism.
Nu känner jag köttbönder som odlar djurens mat, djuren får röra sig fritt.
Om du läser artikeln så är det framför allt den storskaliga djurhållningen, främst andra sidan Atlanten som påverkar miljön negativt.
Det framgick tydligt i artikeln, även att betesdjuren bidrar positivt.
I Sverige så är det många gånger mark som inte går att odla på som har betesdjur.
Sedan växlar bönderna mellan fodermajs och andra grödor, annars utarmas jorden.
Fast nu är jag o en del andra inte framför allt miljöveganer utan mera djurrättsveganer. Hur man än vänder sig har man ändan bak, Hur mycket vissa djur än får röra sig fritt slutar det med att de dödas. Kött- och mjölkindustrin bygger ekonomiskt på dödande, liksom äggproduktion och fiske.
Jag är intresserad av själva den etiska grundfrågan - varför över huvud taget föda upp kännande varelser som man från början planerar att döda, och också senare dödar. Dvs jag är djurrättsman, inte djurskyddsman. Det är den etiska grundfrågan jag diskuterar.
Sedan är det också så att mycket djurfoder är inte alls bete utan odlas, ibland samma arter av växter som används i föda till människor. Det finns även andra betande djur än mjölkdjur och köttdjur, t.ex hästar. I Spanien har man även gjort försök med att återinföra emr eller mindre vilda betande djur.
Ur utnyttjade djurs perspektiv så kan det det nog då betraktas som en attans "fundamentalism" att de ska hanteras och dödas av människor.