• Tom Araya

Veganism

Är du vegan och är emot att vi människor producerar och konsumerar animaliska produkter?

Några frågor till dig...

Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas?
    Berätta mer...

Har du husdjur som behöver animaliska produkter?

Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter?

Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd?

• Svar på tråden Veganism
  • Anonym (anonymamänniska)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-31 12:42:14 följande:
    Nu var det ju inte pga den veganska maten som barnet dog. Det finns väldigt många veganska småbarn i världen som mår utmärkt. Barnet dog för att föräldrarna valde att svälta barnet. Om man läser vad pojken fick att äta ser man tydligt att det inte är tillräckligt för någon människa och dessutom ensidigt.

Däremot orkar jag själv inte äta veganskt pga att det är krångligt och trist. Jag äter dock vegetariskt de flesta dagar. Idag åt jag exempelvis ett par tortillas till lunch, fyllda med bönor, koriander, paprika, rödlök, riven ost, gräddfil, rostade solrosfrön. 

Det tråkiga med vegansk kost är att man måste äta tillskott. Då är vegetarisk kost mycket lättare och dessutom äter vi ju mycket vegetarisk mat som man inte direkt tänker på är vegetarisk som pannkakor, rårakor, olika grönsakssoppor mm. 

Vad är det för kosttillskott man behöver få i sig som vegan? Sluta sprid saker som du inte har en aning om tack. B12 och zink (zink, för de som inte vet vad de gör) är det som man behöver tillskotta med. Vitamin D ska alla tillskotta då solen inte är en bra källa av D vitamin.

Sedan är det också lite löjligt att veganar ska tillskotta. Vadå, som att allätare får i sig all näring. Ta ett blodprov på slumpmässiga människor och se hur det brister på näring.

Tillskott är extremt bra, speciellt om man inte har tid eller vill käka något specifikt, animaliskt eller inte. Det tar max 15 sekunder att få i sig det.

Mycket snack om hälsa och tillskott men ni käkar det absolut värsta maten på jorden. Mejeri som är absolut bajs för vår hälsa.

Dessutom så är vegetariskt lätta för de lata och själviska människorna. Anledningen till det är för att vi har växt upp med maten vi äter och behöver lära oss utnyttja andra ingredienser till att göra liknande mat vilket kan kännas tufft i början.

Man är inte bra på att laga mat om man inte kan utnyttja det man har till att laga något gott och näringsrikt.

Våra barn ska inte växa i en värld där man plågar, sexuellt utnyttjar och dödar djur.

• Tom Araya
    Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-09-12 17:53:29 följande:

Våra barn ska inte växa i en värld där man plågar, sexuellt utnyttjar och dödar djur.

Djurskydd och djurvård anser jag är en annan fråga, för djur kommer att dö för att bli föda oavsett vad vi människor vill eller har för kostvanor.
  • Tom Araya
    Anonym (Mauna Loa) skrev 2022-12-19 14:43:28 följande:
    Den där artikeln är så fånig. Självklart är starkt processad mat dålig oavsett om den är vegansk eller inte. 
    Men inte nödvändigtvis så näringsfattig.
  • Anonym (Mauna Loa)
    Tom Araya skrev 2022-12-19 15:32:51 följande:
    Men inte nödvändigtvis så näringsfattig.
    Jo, ultraprocessad mat är i gemen väldigt näringsfattig. Tyvärr äter vi svenskar nästan hälften av våra kalorier från sådan mat. 

Lagar man mat från grunden blir den mer hälsosam och självklar måste man skaffa sig grundläggande kunskaper i näringslära oavsett vilken kosthållning man har. Just vegansk mat är ju knepig, men vegetarisk mat är inga som helst problem eftersom man då kan äta både ägg och mjölkprodukter. 

En helt vanlig linssoppa eller ris och kikärtsröra mm är hälsosamt. Självklart är en vidrig hopkokad "ost" inte nyttig. Det tror jag inte heller utgör basen i någon vegansk eller vegetarisk kost. Likaså dessa vegokorvar mm. De är lika vidriga som vanliga korvar med knorrar och trynen nedmalda. Varför inte göra en enkel bönbiff själv likaväl som man kan göra en pannbiff av nötkött. Det är inte svårt och oftast väldigt gott. 

Själv äter jag mest vegetariskt, men även kött när andan faller på, vilket den gör ett par gånger i veckan. 
  • Tom Araya
    Anonym (Mauna Loa) skrev 2022-12-19 15:43:31 följande:
    Jo, ultraprocessad mat är i gemen väldigt näringsfattig. Tyvärr äter vi svenskar nästan hälften av våra kalorier från sådan mat. 

Lagar man mat från grunden blir den mer hälsosam och självklar måste man skaffa sig grundläggande kunskaper i näringslära oavsett vilken kosthållning man har. Just vegansk mat är ju knepig, men vegetarisk mat är inga som helst problem eftersom man då kan äta både ägg och mjölkprodukter. 

En helt vanlig linssoppa eller ris och kikärtsröra mm är hälsosamt. Självklart är en vidrig hopkokad "ost" inte nyttig. Det tror jag inte heller utgör basen i någon vegansk eller vegetarisk kost. Likaså dessa vegokorvar mm. De är lika vidriga som vanliga korvar med knorrar och trynen nedmalda. Varför inte göra en enkel bönbiff själv likaväl som man kan göra en pannbiff av nötkött. Det är inte svårt och oftast väldigt gott. 

Själv äter jag mest vegetariskt, men även kött när andan faller på, vilket den gör ett par gånger i veckan. 
    Många vego-ungdomar i blandkosthushåll lagar inte sin mat själva från grunden utan väljer färdiga vegovarianter av "biffar" och "korvar".
  • Anonym (Verkligheten knackar på)
    Anonym (vegan-syster) skrev 2022-03-11 19:08:44 följande:

Jag är inte vegan men min syster är. Hennes svar på dessa frågor.

Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas? Ja, självklart. Allt kan ersättas, och om inte så är det för att folk inte tänker utanför sina ramar.
    Berätta mer...
    Har du husdjur som behöver animaliska produkter? Nej. Tre katter som äter vegansk kattmat.
    Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter? Nej. Är du äcklig eller? Självdöda djur ska begravas.
    Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd? De får vara husdjur tills de dör, sen slutar vi upp med dumheterna.

Jag håller inte med henne om detta, kan jag tillägga, men vissa saker hon säger/vill är mer vettiga.

Din syster borde inte få ha katt... Katter är nödvändigt köttätare!!!! Hon är en djurplågare och ja inte lämplig som djurägare... Stackars katter..... Jag blir så arg på veganer som faktiskt har lyckats övertyga sig själva om att katter (och till viss del även hundar även om de inte lider lika mycket av det) kan vara veganer... Det är hysteriskt att man kan kalla sig djurvän och samtidigt tycka det är ok att tortera djur med att förvägra dem korrekt kost!! Helt vansinnigt. Är du en riktig vegan skall du inte ha husdjur framförallt inte hundar och katter som faktiskt behöver få äta kött!! Vill du promnt ha djur och vara vegan skaffa en kanin eller en hamster de kan leva på vegansk föda!! Katter skall absolut inte göra det!!!

Och nej man kan inte ersätta allt... hon kan tro vad hon vill men verkligheten är en annan.... 

Det mesta i maten går att ersätta för personer som inte har några allergier eller andra sjukdomar men det finns mediciner och annat där man faktiskt inte kan ersätta. Och för personer med vissa allergier och andra sjukdomar så kan man faktiskt inte utesluta animaliskt protein.

Vad som dock är viktigt är att man inte äter kött i onödan, ett par köttfria dagar i veckan är bra och kanske till och med en vegansk dag. Sen så skall köttet man äter vara närproducerat, det är bättre för miljön än veganska ersättningar som odlats oetiskt på andra sidan klotet... och inte biffar från brasilien eller danska grisar osv.... Kan man handla direkt från bondgård är det bäst och dessutom är det bra att äta vilt till viss del! Och så klart godkänd fisk som inte hjälper till med utfiskningen av haven (helst fångad själv skulle jag säga )

• Anonym (Mauna Loa)
    Tom Araya skrev 2022-12-19 16:00:49 följande:
    Många vego-ungdomar i blandkosthushåll lagar inte sin mat själva från grunden utan väljer färdiga vegovarianter av "biffar" och "korvar".
    så kan det säkert vara. Många ger sina barn vanlig korv och snabbmakaroner till middag också, minst lika onyttigt. 

Vissa har ingen koll. 
  • Tom Araya
    Anonym (Mauna Loa) skrev 2022-12-19 16:43:40 följande:
    så kan det säkert vara. Många ger sina barn vanlig korv och snabbmakaroner till middag också, minst lika onyttigt. 

Vissa har ingen koll. 
    Jag är rätt övertygad om att färdiga köttbullar, järpar, pannbiffar, hamburgare, korv mm med riktigt kött innehåller mer näring än dess vegetariska motsvarigheter.
Svar på tråden Veganism