Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Veganism

Är du vegan och är emot att vi människor producerar och konsumerar animaliska produkter?

Några frågor till dig...

Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas?
    Berätta mer...

Har du husdjur som behöver animaliska produkter?

Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter?

Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd?

• Svar på tråden Veganism
  • Tom Araya
    Anonym (vegan-syster) skrev 2022-03-11 19:08:44 följande:

Jag är inte vegan men min syster är. Hennes svar på dessa frågor.

Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas? Ja, självklart. Allt kan ersättas, och om inte så är det för att folk inte tänker utanför sina ramar.
    Berätta mer...
    Jag hade gärna velat veta mer om sådana produkter och hur de fungerar.
    Anonym (vegan-syster) skrev 2022-03-11 19:08:44 följande:

Har du husdjur som behöver animaliska produkter? Nej. Tre katter som äter vegansk kattmat.
    Veterinären.nu ? Vegetarisk kattmat (veterinaren.nu)

Varför kan inte min katt vara Vegan? | Arsenal Fund (art-arsenalfund.org)

Är vegetarisk kattmat bra för din katt?Husdjur Vård | Husdjur Vård (kiovok.com)

• Tom Araya
    Anonym (vegan-syster) skrev 2022-03-11 20:27:12 följande:
    Jag kan nog svara om produkter om du är lite specifik. och ja, när det gäller katterna är min syster direkt korkad.
    Matfett för stekning, bakning mm.

Grädde för matlagning, bakverk mm.

Creme fraiche/gräddfil för matlagning, kalla såser mm.

Ägg för matlagning, bakning mm.
  • Tom Araya
    AmericanMommy skrev 2022-03-12 22:15:51 följande:
    Bra svar, lägger till några grejer,
    man kan också använda olivolja för matlagning, jag använder också äppelmos istället för ägg i bakning man kan också använda malda linfrön. 
    Äppelmos istället för ägg? De är ju inte i närheten av varandra i varken smak eller konsistens!
  • Tom Araya
    Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-03-29 18:19:00 följande:

Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd?

Vi tar hand om dessa djur tills dem dör ut eller om de naturligt skulle föda barn så fortsätt ta hand om dem? Allra felsta katter kan inte klara sig ute i vildmarken, då ser vi till att vi tar väl hand om dem, samtidigt som vi slutar med att gasa grisar eller tar livet av en oskyldig ko.

Vilka är "vi" som tar hand om dessa djur och vem står för kostnaden?
  • Tom Araya
    Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-08-05 19:59:14 följande:

Är du vegan än Tom Araya?

Nej, men jag är intresserad av att lära mig mer om hur det fungerar och även hur långt veganer tänkt i sina argument för veganism.
  • Tom Araya
    Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-08-07 16:26:12 följande:

"Vi" är människor som adopterar djuren. Vad gör vi med människor som inte klarar sig själv som t.ex. handikappade osv...? Vi tar hand om de. Du verkar inte se djur som individer.

...och de tar själva kostnaden för detta?

Finns det tillräckligt många frivilliga "tamdjursadopterare"?
  • Tom Araya

Har du husdjur som behöver animaliska produkter?

Kontroversiellt utan bra anledning, redo på att höra massa skitsnack.

Nej. Oerhört många hundar kan vara "veganer" genom växter. Andra behöver tillskotta vissa näringsämnen.

Katter kan däremot inte vara veganer genom att käka växter, utan dem behöver kattmat med enstaka tillskottade näringsämnen. Så ja det funkar då.

1. "Du tvingar ditt djur att äta onaturligt" Osv..

Tänk efter noga nu. Vi alla behöver "tvinga" våra djur eller barn att äta på ett visst sätt. Djur är okunniga och vad som är bäst för dem osv.. Dessutom så väljer inte hundar deras kost, människan gör det. Vi ger de tillskottade hundmat/kattmat osv.. Vi ger dem komjölk och annat sjukt onaturligt.

2. "Djuret hade valt kött framför växter/vegansk hundmat".

Och? Jag utgår inte från vad en hund väljer mellan. Hade aldrig tillåtit en hund käka hur mycket hundmat som helst. Hade aldrig låtit en bebis stoppa i sig tvättmedel om han/hon valde det över kött eller växt.

Vi säger att hunden eller katten inte kan leva på det eller leva bra på vegansk mat osv, OM det vore så i den riktiga världen. Vad har vi för rätt då att döda andra oskyldiga och en del smartare djur för att mata hundar eller katter (absolut värdelösa djur för oss människor). En liten jäkla katt. Personligen känner jag en del hundar och katter som är helt veganska och mår SUPER bra, betydligt bättre än de flesta hundar och katter. Inget argument, bara en anekdot. Folk som tror på att slakta oskyldiga djur verkar tycka om dem.

Jag tror inte en sekund på en vegan som påstår att hundar och katter mår lika bra utan kött.
    Om det verkligen vore så, så är det smått sensationellt, borde uppmärksammas och spridas, självklart då med kontroller så att det verkligen kan verifieras.

Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter?

Har ingenting med veganismen att göra. Personligen, nej. Men det är veganskt. Ställ dig frågan: Hade jag gjort samma sak på en naturlig död människa? Antar att svaret är nej. Och det händer faktiskt i vissa länder/sjukhus. Om man har tillstånd. Jag skulle rekommendera att inte äta en död räv som har legat på vägen. Virus...

För mig är det självklart JA till att ta vad som kan göra nytta från/ur min kropp efter min död.
  • Tom Araya
    Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-09-12 17:53:29 följande:

Våra barn ska inte växa i en värld där man plågar, sexuellt utnyttjar och dödar djur.

Djurskydd och djurvård anser jag är en annan fråga, för djur kommer att dö för att bli föda oavsett vad vi människor vill eller har för kostvanor.
  • Tom Araya
    Anonym (Mauna Loa) skrev 2022-12-19 14:43:28 följande:
    Den där artikeln är så fånig. Självklart är starkt processad mat dålig oavsett om den är vegansk eller inte. 
    Men inte nödvändigtvis så näringsfattig.
  • Tom Araya
    Anonym (Mauna Loa) skrev 2022-12-19 15:43:31 följande:
    Jo, ultraprocessad mat är i gemen väldigt näringsfattig. Tyvärr äter vi svenskar nästan hälften av våra kalorier från sådan mat. 

Lagar man mat från grunden blir den mer hälsosam och självklar måste man skaffa sig grundläggande kunskaper i näringslära oavsett vilken kosthållning man har. Just vegansk mat är ju knepig, men vegetarisk mat är inga som helst problem eftersom man då kan äta både ägg och mjölkprodukter. 

En helt vanlig linssoppa eller ris och kikärtsröra mm är hälsosamt. Självklart är en vidrig hopkokad "ost" inte nyttig. Det tror jag inte heller utgör basen i någon vegansk eller vegetarisk kost. Likaså dessa vegokorvar mm. De är lika vidriga som vanliga korvar med knorrar och trynen nedmalda. Varför inte göra en enkel bönbiff själv likaväl som man kan göra en pannbiff av nötkött. Det är inte svårt och oftast väldigt gott. 

Själv äter jag mest vegetariskt, men även kött när andan faller på, vilket den gör ett par gånger i veckan. 
    Många vego-ungdomar i blandkosthushåll lagar inte sin mat själva från grunden utan väljer färdiga vegovarianter av "biffar" och "korvar".
  • Tom Araya
    Anonym (Mauna Loa) skrev 2022-12-19 16:43:40 följande:
    så kan det säkert vara. Många ger sina barn vanlig korv och snabbmakaroner till middag också, minst lika onyttigt. 

Vissa har ingen koll. 
    Jag är rätt övertygad om att färdiga köttbullar, järpar, pannbiffar, hamburgare, korv mm med riktigt kött innehåller mer näring än dess vegetariska motsvarigheter.
  • Tom Araya
    Anonym (högervegan) skrev 2023-11-04 15:38:39 följande:

Nu betyder ju som sagt "vegan" bara person som inte konsumerar några animaliska produkter. Veganer kan vara för o emot en mass saker, och är itne eniga i allt. Jag har ju t.ex. som signatur i tråden "högerveganen" - är till o med radikalhöger. Så jag är ju sannerligen inte överens med vänsterinriktade veganer.

Sen har jag själv ingen katt, men där får man väl väga saker mot varandra. Jag ser den tillvaro som allt för många av innekatterna har som djurplågeri. Min grannes katt är innekatt, och "inte normal" - en oerhörd brist på stimulans typ.

Sen är tyvärr naturen grym. Jag gillar den inte alls som den är. Men en del "löser det så" att katten har en varnande bjällra på sig som minskar antalet dödade möss o fåglar.

Sen vore det väl tänkbart att fasa ut uppfödning av vissa carnivora husdjur med tiden, men det kan som sagt också finnas en viss nisch om det bedöms vara nödvändigt med en viss skyddsjakt också.

Eftersom det finns ett ägarförhållande och medförande ansvar för husdjur så anser jag att husdjurens konsumtion ska läggas till den individ som äger djuret. 
Svar på tråden Veganism