• Tom Araya

Veganism

Är du vegan och är emot att vi människor producerar och konsumerar animaliska produkter?

Några frågor till dig...

Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas?
    Berätta mer...

Har du husdjur som behöver animaliska produkter?

Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter?

Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd?

• Svar på tråden Veganism
  • Anonym (Cocacarola)

Är inte vegan men äter mestadels vegansk kost. Gör det för att jag tror att det är det mest hälsosamma sättet att äta. (kolesterolfattigt)

tror däremot att folk som försöker döma andra för deras kostvanor eller förlöjliga skulle tjäna på att rannsaka sig själv. läste en artikel där plantbaserat imitationskött var under utveckling, något som enligt artikeln skulle vara omöjligt att skilja från vanligt kött fast med bättre näringsvärde. Vissa av kommentarerna var konstigt negativa. varför? om något är bättre på alla sätt för dig, klimatet, djuren osv, varför är inte det positivt? Antar att vissa inte vet varför de är negativa till det, uppenbarligen ett laddat ämne av någon anledning.

så min följdfråga är: varför är vegansk kost/ eller fok som väljer vegansk livsstil så provocerande?

• sextiotalist
    Anonym (Cocacarola) skrev 2023-01-17 13:35:32 följande:

Är inte vegan men äter mestadels vegansk kost. Gör det för att jag tror att det är det mest hälsosamma sättet att äta. (kolesterolfattigt)

tror däremot att folk som försöker döma andra för deras kostvanor eller förlöjliga skulle tjäna på att rannsaka sig själv. läste en artikel där plantbaserat imitationskött var under utveckling, något som enligt artikeln skulle vara omöjligt att skilja från vanligt kött fast med bättre näringsvärde. Vissa av kommentarerna var konstigt negativa. varför? om något är bättre på alla sätt för dig, klimatet, djuren osv, varför är inte det positivt? Antar att vissa inte vet varför de är negativa till det, uppenbarligen ett laddat ämne av någon anledning.

så min följdfråga är: varför är vegansk kost/ eller fok som väljer vegansk livsstil så provocerande?

Men frågan är om det är bättre för miljön?
    Våra gräsätare bidrar, trots metanutsläpp, till miljön. En hage är boplats för många smådjur och insekter. Många örter som trivs, som inte finns, bin och andra pollinerande insekter behöver också hagmarker. Och att sedan ta hand om gräsätaren, när tiden är över, är också att vara miljövänlig. 
    Livet på jorden behöver både växtätare och köttätare 
  • Anonym (Cocacarola)
    sextiotalist skrev 2023-01-17 16:20:39 följande:
    Men frågan är om det är bättre för miljön?
    Våra gräsätare bidrar, trots metanutsläpp, till miljön. En hage är boplats för många smådjur och insekter. Många örter som trivs, som inte finns, bin och andra pollinerande insekter behöver också hagmarker. Och att sedan ta hand om gräsätaren, när tiden är över, är också att vara miljövänlig. 
    Livet på jorden behöver både växtätare och köttätare 
    Hittade det här

Omkring en fjärdedel av en persons klimatpåverkan kommer från maten vi äter. Kött är sammantaget det livsmedel med högst klimatgasutsläpp ? kött- och mejerikonsumtionen står för cirka tre fjärdedelar av de totala utsläppen från maten vi äter i Sverige.

enligt länken

https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/kottguiden/om-kottguiden/#bedomningsomraden

så visst påverkar djurhushållningen på klimatet.

men varför är veganism så provocerande? 

• Anonym (Cocacarola)

Det där med att veganism ska vara så provocerande för vissa, det måste väl vara snarare positivt även för dig som köttätare att din granne är vegan? Med tanke på klimatet osv? finns det någon som kan förklara det fenomenet? Ts verkar ju vara provocerad över att det finns folk som väljer vegankost av olika skäl, varför?

• sextiotalist
    Anonym (Cocacarola) skrev 2023-01-17 16:38:18 följande:
    Hittade det här

Omkring en fjärdedel av en persons klimatpåverkan kommer från maten vi äter. Kött är sammantaget det livsmedel med högst klimatgasutsläpp ? kött- och mejerikonsumtionen står för cirka tre fjärdedelar av de totala utsläppen från maten vi äter i Sverige.

enligt länken

För att fundamentalism generellt är provocerande. Inte att folk är veganer utan veganism.
    Nu känner jag köttbönder som odlar djurens mat, djuren får röra sig fritt. 
    Om du läser artikeln så är det framför allt den storskaliga djurhållningen, främst andra sidan Atlanten som påverkar miljön negativt. 
    Det framgick tydligt i artikeln, även att betesdjuren bidrar positivt.
    I Sverige så är det många gånger mark som inte går att odla på som har betesdjur.
    Sedan växlar bönderna mellan fodermajs och andra grödor, annars utarmas jorden.
  • Anonym (Verkligheten knackar på)
    Anonym (Cocacarola) skrev 2023-01-17 16:38:18 följande:
    Hittade det här

enligt länken

Veganism är inte provocerande, vad som är provocerande är många (inte alla) veganers ovilja att förstå att det faktiskt inte är ett alternativ för alla att vara veganer eller ens vegetarianer. Nämnde för en bekant att jag inte kunde utesluta animaliska proteiner på grund av hälsoproblem (JA DET FINNS PERSONER SOM INTE KAN UTESLUTA ANIMALISKA PROTEINER OCH NEJ JAG TÄNKER INTE DELA MINA SJUKHUSJOURNALER PÅ NÄTET!!!)  då var hans svar "är ditt liv värt mer än de djuren du äter?" 

Öööh ja för mig faktiskt!! Jag tänker inte begå självmord för att rädda kossor! Och jag blir irriterad på personer som ens föreslår något sånt. 

För att inte tala om hur man glömmer alla de traditionella rätter som vissa folkslag äter... Och att det i vissa delar av världen kan vara omöjligt att leva hälsosamt om man bara äter veganskt. Det är något som vissa har extremt svårt att förstår. 

Det som provocerar är inte att någon vill vara vegan, men om den personen kräver att alla andra skall vara det och inte klarar av att acceptera att alla inte kan eller vill det. Eller när veganer tvingar på sina barn att vara veganer... Eller ännu värre tvingar deras hundar och katter att vara det!!!! 

Så veganism är inte provocerande. Däremot är det provocerande att sakna förståelse för andra människor... 

• Anonym (R)

Vadå vad gör vi med boskap som inte klarar sig i vilt tillstånd?

Tror inte att någon kräver att alla ska bli veganer över en natt? 

• Anonym (Cocacarola)
    Anonym (Verkligheten knackar på) skrev 2023-01-17 17:03:10 följande:

Veganism är inte provocerande, vad som är provocerande är många (inte alla) veganers ovilja att förstå att det faktiskt inte är ett alternativ för alla att vara veganer eller ens vegetarianer. Nämnde för en bekant att jag inte kunde utesluta animaliska proteiner på grund av hälsoproblem (JA DET FINNS PERSONER SOM INTE KAN UTESLUTA ANIMALISKA PROTEINER OCH NEJ JAG TÄNKER INTE DELA MINA SJUKHUSJOURNALER PÅ NÄTET!!!)  då var hans svar "är ditt liv värt mer än de djuren du äter?" 

Öööh ja för mig faktiskt!! Jag tänker inte begå självmord för att rädda kossor! Och jag blir irriterad på personer som ens föreslår något sånt. 

För att inte tala om hur man glömmer alla de traditionella rätter som vissa folkslag äter... Och att det i vissa delar av världen kan vara omöjligt att leva hälsosamt om man bara äter veganskt. Det är något som vissa har extremt svårt att förstår. 

Det som provocerar är inte att någon vill vara vegan, men om den personen kräver att alla andra skall vara det och inte klarar av att acceptera att alla inte kan eller vill det. Eller när veganer tvingar på sina barn att vara veganer... Eller ännu värre tvingar deras hundar och katter att vara det!!!! 

Så veganism är inte provocerande. Däremot är det provocerande att sakna förståelse för andra människor... 

Jag håller inte med om att många veganer saknar förståelse för andra människor som du börjar och avslutar inlägget. inte heller tror jag att många veganer tvingar på andra att vara det heller. Är medlem i vegansk facebookgrupp, där verkar många leta efter tips på hur de snarare kan smyga med sin kosthållning eftersom den verkar provocera så många.

Tror att det är lika mycket oförståelse i båda läger s a s. 

läser man ts så verkar denne vara en av dom. Provocerad över andras livsval och kosthållning.

• Anonym (högervegan)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2022-08-08 12:02:55 följande:

Av ren nyfikenhet, hur ställer sig veganer till vaccinationer? 

Dels ur aspekten att vissa vacciner framställs i befruktade hönsägg, exempelvis influensavaccinet som räddar tusentals liv. 

Dels ur aspekten att nya vaccin testas på djur innan de ges till människor. 

Följdfråga: Om även detta kan förändras, hur föreslår ni då att det ska ske istället? 

Hej.

Ordet VEGAN betyder bara "person som inte konsumerar animaliska produkter", så en vegan kan ha vilka åsikter som helst i alla frågor.

Alltså ställer sig veganer olika. Jag ser det själv som önskvärt att utveckla alternativa metoder både till framställning och testning - utan djur. Jag har inte koll på alla vacciner och har själv t.ex tagit 3 Covid-19-sprutor. Influensavaccin har jag hittills inte tagit. Jag är vaccinerad mot TBC och polio vad jag vet.

Eftersom jag inte arbetar med vacciner så har jag såklart inte något specifikt detaljerat förslag, eftersom jag själv inte kan detaljerna

Svar på tråden Veganism