• Tom Araya

Veganism

Är du vegan och är emot att vi människor producerar och konsumerar animaliska produkter?

Några frågor till dig...

Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas?
    Berätta mer...

Har du husdjur som behöver animaliska produkter?

Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter?

Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd?

• Svar på tråden Veganism
  • Anonym (Nyfiken)

Av ren nyfikenhet, hur ställer sig veganer till vaccinationer? 

Dels ur aspekten att vissa vacciner framställs i befruktade hönsägg, exempelvis influensavaccinet som räddar tusentals liv. 

Dels ur aspekten att nya vaccin testas på djur innan de ges till människor. 

Följdfråga: Om även detta kan förändras, hur föreslår ni då att det ska ske istället? 

• Anonym (gg)
    Anonym (vegan-syster) skrev 2022-03-11 19:08:44 följande:

Jag är inte vegan men min syster är. Hennes svar på dessa frågor.

Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas? Ja, självklart. Allt kan ersättas, och om inte så är det för att folk inte tänker utanför sina ramar.
    Berätta mer...
    Har du husdjur som behöver animaliska produkter? Nej. Tre katter som äter vegansk kattmat.
    Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter? Nej. Är du äcklig eller? Självdöda djur ska begravas.
    Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd? De får vara husdjur tills de dör, sen slutar vi upp med dumheterna.

Jag håller inte med henne om detta, kan jag tillägga, men vissa saker hon säger/vill är mer vettiga.
    Hur klarar sig katterna på vegansk kattmat? I naturen äter de ju enbart kött och delar av djur.
  • sextiotalist
    Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-08-08 11:50:55 följande:

Ja, de tar kostnaderna för att ta hand om djuren. De adopterar. Djur är individer, inte leksaker som man kan slänga bort och inte bry sig om. Adopterar man ett barn så ska man stå för konstnaden.

Människans fel att de finns i världen. Tyvärr så ser man på tamdjur som föremål och inte individer. Sluta köp tamdjur från en uppfödare, adoptera. istället.

Tom Araya skrev 2022-08-08 03:49:44 följande:
    Jag tror inte en sekund på en vegan som påstår att hundar och katter mår lika bra utan kött.
    Om det verkligen vore så, så är det smått sensationellt, borde uppmärksammas och spridas, självklart då med kontroller så att det verkligen kan verifieras.För mig är det självklart JA till att ta vad som kan göra nytta från/ur min kropp efter min död.

Jo. Sedan har jag förklarat att det inte spelar någon roll om en katt mår 10% bättre om de äter "riktigt" kött. Varför ska en gris eller ko dö för att en liten katt ska leva lite bättre eller längre??? Grisar är betydligt smartare än katter. Kor är mer sociala äch trevligare än katter. Och människan föder upp katter. Adoptera katter och mata de något veganskt med tillsatta näringsämnen som de behöver.

De flesta veterinärer jobbar med akött industrin så jag tar inte deras ord på att de gillar "djur". De gillar katter, hundar och hästar.

Sedan så ja om du vill din kropp ska ätas upp eller grillad på fin midsommar så är det ditt val. Jag vill inte att min kropp blir uppäten av någon freak. Så nej tack.

Naturen bygger på att ätas och inte ätas. 

Hade inte vi haft köttätande djur, som både äter kadaver och dödar, då hade vi haft överskott på djur. 
    Att ett dött djur (även människan) blir föda är faktiskt naturens gång. Innan kremering blev mer vanligt, då smaskade daggmaskar och annat på våra kroppar.
    Katter behöver animaliskt protein, deras kroppar är byggda för detta. Katter som inte får det kommer så småningom få brist på essentiella vitaminer och bli sjuka. 
    Deras tarmar och magar är skapade för att bryta ner animaler.

• Mandel
    Jemp skrev 2022-03-12 16:14:19 följande:
    Jag är inte vegan. Vi kan dock dra ner ordentligt på köttkonsumtionen, tex för att bli mer självförsörjande... (Mindre foder till djuren från åkrarna, mindre import). 

Grejen är att om vi inte åt övervägande del billigt importerat kött från suspekta djurhållningar, så skulle svenska djurbönder kunna producera mycket mera kött. I dagsläget finns inte efterfrågan på svenskt kött som är producerat med en av världens strängaste regler och därmed även dyrare.
    Så skulle vi förbjuda import av kött som inte är producerat enligt svenska regler, lagar och krav så skulle konsumtionen per automatik sjunka samt att vår inhemska produktion kunde öka något. 

Finns mängder av mark som inte kan nyttjas för odling av humangrödor, men däremot gräs som foder till betesdjur.

Och rent krasst behövs naturgödsel om vi inte ska köra konstgödning som oftast kräver en hel del petroleum för att få fram och vips hejdå med miljöaspekten...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (gg)
    sextiotalist skrev 2022-08-31 10:37:50 följande:

Naturen bygger på att ätas och inte ätas. 

Hade inte vi haft köttätande djur, som både äter kadaver och dödar, då hade vi haft överskott på djur. 
    Att ett dött djur (även människan) blir föda är faktiskt naturens gång. Innan kremering blev mer vanligt, då smaskade daggmaskar och annat på våra kroppar.
    Katter behöver animaliskt protein, deras kroppar är byggda för detta. Katter som inte får det kommer så småningom få brist på essentiella vitaminer och bli sjuka. 
    Deras tarmar och magar är skapade för att bryta ner animaler.

Ja, det största problemet är att katter inte kan tillgodogöra sig A-vitamin från vegetabiliska källor, utöver andra hälsoproblem riskerar de bli blinda med tid.
  • Mrs Moneybags
    Nu var det ju inte pga den veganska maten som barnet dog. Det finns väldigt många veganska småbarn i världen som mår utmärkt. Barnet dog för att föräldrarna valde att svälta barnet. Om man läser vad pojken fick att äta ser man tydligt att det inte är tillräckligt för någon människa och dessutom ensidigt.

Däremot orkar jag själv inte äta veganskt pga att det är krångligt och trist. Jag äter dock vegetariskt de flesta dagar. Idag åt jag exempelvis ett par tortillas till lunch, fyllda med bönor, koriander, paprika, rödlök, riven ost, gräddfil, rostade solrosfrön. 

Det tråkiga med vegansk kost är att man måste äta tillskott. Då är vegetarisk kost mycket lättare och dessutom äter vi ju mycket vegetarisk mat som man inte direkt tänker på är vegetarisk som pannkakor, rårakor, olika grönsakssoppor mm. 
  • Mrs Moneybags

När det gäller katter och andra djur som är utpräglade jägare/köttätare så ser jag ingen anledning att ingripa i naturens ordning när det handlar om att äta och ätas. Det räcker att se en katts tänder för att förstå att det är en köttätare det handlar om. 

Vi människor har dock inga huggtänder och mår bra av en kost som är övervägande vegetabilisk. 

• Anonym (gg)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-31 12:51:52 följande:

När det gäller katter och andra djur som är utpräglade jägare/köttätare så ser jag ingen anledning att ingripa i naturens ordning när det handlar om att äta och ätas. Det räcker att se en katts tänder för att förstå att det är en köttätare det handlar om. 

Vi människor har dock inga huggtänder och mår bra av en kost som är övervägande vegetabilisk. 

Vi har omnivortänder, så vi kan välja. Samma som grisar och råttor.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (gg) skrev 2022-09-01 08:10:01 följande:
    Vi har omnivortänder, så vi kan välja. Samma som grisar och råttor.
    Jag sa inget annat. Men vi har inte huggtänder.
    Vi mår bra av en kost som är vegetarisk, men vi kan må bra på annat också. 
Svar på tråden Veganism