• Tom Araya

Veganism

Är du vegan och är emot att vi människor producerar och konsumerar animaliska produkter?

Några frågor till dig...

Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas?
    Berätta mer...

Har du husdjur som behöver animaliska produkter?

Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter?

Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd?

• Svar på tråden Veganism
  • Tom Araya
    AmericanMommy skrev 2022-03-12 22:15:51 följande:
    Bra svar, lägger till några grejer,
    man kan också använda olivolja för matlagning, jag använder också äppelmos istället för ägg i bakning man kan också använda malda linfrön. 
    Äppelmos istället för ägg? De är ju inte i närheten av varandra i varken smak eller konsistens!
  • AmericanMommy
    Tom Araya skrev 2022-03-13 00:56:03 följande:
    Äppelmos istället för ägg? De är ju inte i närheten av varandra i varken smak eller konsistens!
    tro det eller ej, men det blir väldigt bra i muffins. har en vän som har ägg allergi och använder äppelmos när jag bakar till henne, 
  • Anonym (anonymamänniska)
    Tom Araya skrev 2022-03-11 14:51:33 följande:
    Veganism

Är du vegan och är emot att vi människor producerar och konsumerar animaliska produkter?

Några frågor till dig...

Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas?
    Berätta mer...

Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter?

Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd?

Berätta mer...

Ja, från mat till produktion. Allt kan göras utan att mörda djur och använda dess kroppar. Idag finns det inget "veganskt kött" (100% exakt), dock har jag smakat otroligt nära (runt 99%) veganska kyckling nuggets, grillat veganskt kött och annat. Ja, visst det är lite svårare att få till (speciellt nu när Svensson är okunniga om hur man lagar sådant mat) men det går BARA en väg, framåt och SNABBT framåt. Sedan kommer det snart att finnas identiska kopior av kött osv.. snart. Men vi säger att smaken och konsistensen inte kommer vara bra osv.. Vad är problemet? Allt lidande och mord överväger lite smak. När det gäller andra produkter så utmanar jag dig att fråga!

Ägg kan ersättas med tofu och för bakning så använder du linfrön. Har lagat andra deras favorit tårtor. Ingen hade en aning om att ägg inte var del av den, till jag nämnde det och dem flesta tyckte att det var godare. Smör med vegetabliska smör eller oljor. Eller utan olja kanske? Ibland lagar jag min mat helt utan olja. Lika gott om man vet hur man går tillväga.

Kontroversiellt utan bra anledning, redo på att höra massa skitsnack.

Nej. Oerhört många hundar kan vara "veganer" genom växter. Andra behöver tillskotta vissa näringsämnen.

Katter kan däremot inte vara veganer genom att käka växter, utan dem behöver kattmat med enstaka tillskottade näringsämnen. Så ja det funkar då.

1. "Du tvingar ditt djur att äta onaturligt" Osv..
    Tänk efter noga nu. Vi alla behöver "tvinga" våra djur eller barn att äta på ett visst sätt. Djur är okunniga och vad som är bäst för dem osv.. Dessutom så väljer inte hundar deras kost, människan gör det. Vi ger de tillskottade hundmat/kattmat osv.. Vi ger dem komjölk och annat sjukt onaturligt.

2. "Djuret hade valt kött framför växter/vegansk hundmat".

Och? Jag utgår inte från vad en hund väljer mellan. Hade aldrig tillåtit en hund käka hur mycket hundmat som helst. Hade aldrig låtit en bebis stoppa i sig tvättmedel om han/hon valde det över kött eller växt.

Vi säger att hunden eller katten inte kan leva på det eller leva bra på vegansk mat osv, OM det vore så i den riktiga världen. Vad har vi för rätt då att döda andra oskyldiga och en del smartare djur för att mata hundar eller katter (absolut värdelösa djur för oss människor). En liten jäkla katt. Personligen känner jag en del hundar och katter som är helt veganska och mår SUPER bra, betydligt bättre än de flesta hundar och katter. Inget argument, bara en anekdot. Folk som tror på att slakta oskyldiga djur verkar tycka om dem.

Har ingenting med veganismen att göra. Personligen, nej. Men det är veganskt. Ställ dig frågan: Hade jag gjort samma sak på en naturlig död människa? Antar att svaret är nej. Och det händer faktiskt i vissa länder/sjukhus. Om man har tillstånd. Jag skulle rekommendera att inte äta en död räv som har legat på vägen. Virus...

Vi tar hand om dessa djur tills dem dör ut eller om de naturligt skulle föda barn så fortsätt ta hand om dem? Allra felsta katter kan inte klara sig ute i vildmarken, då ser vi till att vi tar väl hand om dem, samtidigt som vi slutar med att gasa grisar eller tar livet av en oskyldig ko.

Jag är 100/100 säker på att dessa frågor ställs för att taffsa på veganismen. "Oj, hoppsan. kolla kolla katter kan inte leva på växter. Då är det ju okej för mig att bidra till en massaker! Yippi!".

Kognitiv dissonans.

Är du vegan än Tom Araya?

• Tom Araya
    Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-03-29 18:19:00 följande:

Vi tar hand om dessa djur tills dem dör ut eller om de naturligt skulle föda barn så fortsätt ta hand om dem? Allra felsta katter kan inte klara sig ute i vildmarken, då ser vi till att vi tar väl hand om dem, samtidigt som vi slutar med att gasa grisar eller tar livet av en oskyldig ko.

Vilka är "vi" som tar hand om dessa djur och vem står för kostnaden?
  • Tom Araya
    Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-08-05 19:59:14 följande:

Är du vegan än Tom Araya?

Nej, men jag är intresserad av att lära mig mer om hur det fungerar och även hur långt veganer tänkt i sina argument för veganism.
    Tom Araya skrev 2022-08-07 02:28:19 följande:
    Vilka är "vi" som tar hand om dessa djur och vem står för kostnaden?

"Vi" är människor som adopterar djuren. Vad gör vi med människor som inte klarar sig själv som t.ex. handikappade osv...? Vi tar hand om de. Du verkar inte se djur som individer.

Tom Araya skrev 2022-08-07 02:29:43 följande:
    Nej, men jag är intresserad av att lära mig mer om hur det fungerar och även hur långt veganer tänkt i sina argument för veganism.

Vad kul att du är intresserad. Argumenten är tydliga och enkla att förstå så länge man är en normal människa. Ingen funderar på varför man inte dödar eller gasar vissa typer av människor och inte andra. Eller varför vi inte borde döda människor som ALDRIG kan bidra till samhället. Men eftersom veganismen i sig är ovanlig idag så är det enkelt för de flesta att strunta i det. Djurens lidande står på spel.

• Tom Araya
    Anonym (anonymamänniska) skrev 2022-08-07 16:26:12 följande:

"Vi" är människor som adopterar djuren. Vad gör vi med människor som inte klarar sig själv som t.ex. handikappade osv...? Vi tar hand om de. Du verkar inte se djur som individer.

...och de tar själva kostnaden för detta?

Finns det tillräckligt många frivilliga "tamdjursadopterare"?
  • Tom Araya

Kontroversiellt utan bra anledning, redo på att höra massa skitsnack.

Nej. Oerhört många hundar kan vara "veganer" genom växter. Andra behöver tillskotta vissa näringsämnen.

Katter kan däremot inte vara veganer genom att käka växter, utan dem behöver kattmat med enstaka tillskottade näringsämnen. Så ja det funkar då.

1. "Du tvingar ditt djur att äta onaturligt" Osv..

Tänk efter noga nu. Vi alla behöver "tvinga" våra djur eller barn att äta på ett visst sätt. Djur är okunniga och vad som är bäst för dem osv.. Dessutom så väljer inte hundar deras kost, människan gör det. Vi ger de tillskottade hundmat/kattmat osv.. Vi ger dem komjölk och annat sjukt onaturligt.

2. "Djuret hade valt kött framför växter/vegansk hundmat".

Och? Jag utgår inte från vad en hund väljer mellan. Hade aldrig tillåtit en hund käka hur mycket hundmat som helst. Hade aldrig låtit en bebis stoppa i sig tvättmedel om han/hon valde det över kött eller växt.

Vi säger att hunden eller katten inte kan leva på det eller leva bra på vegansk mat osv, OM det vore så i den riktiga världen. Vad har vi för rätt då att döda andra oskyldiga och en del smartare djur för att mata hundar eller katter (absolut värdelösa djur för oss människor). En liten jäkla katt. Personligen känner jag en del hundar och katter som är helt veganska och mår SUPER bra, betydligt bättre än de flesta hundar och katter. Inget argument, bara en anekdot. Folk som tror på att slakta oskyldiga djur verkar tycka om dem.

Jag tror inte en sekund på en vegan som påstår att hundar och katter mår lika bra utan kött.
    Om det verkligen vore så, så är det smått sensationellt, borde uppmärksammas och spridas, självklart då med kontroller så att det verkligen kan verifieras.

Har ingenting med veganismen att göra. Personligen, nej. Men det är veganskt. Ställ dig frågan: Hade jag gjort samma sak på en naturlig död människa? Antar att svaret är nej. Och det händer faktiskt i vissa länder/sjukhus. Om man har tillstånd. Jag skulle rekommendera att inte äta en död räv som har legat på vägen. Virus...

För mig är det självklart JA till att ta vad som kan göra nytta från/ur min kropp efter min död.
    Tom Araya skrev 2022-08-08 03:35:01 följande:
    ...och de tar själva kostnaden för detta?

Finns det tillräckligt många frivilliga "tamdjursadopterare"?

Ja, de tar kostnaderna för att ta hand om djuren. De adopterar. Djur är individer, inte leksaker som man kan slänga bort och inte bry sig om. Adopterar man ett barn så ska man stå för konstnaden.

Människans fel att de finns i världen. Tyvärr så ser man på tamdjur som föremål och inte individer. Sluta köp tamdjur från en uppfödare, adoptera. istället.

Tom Araya skrev 2022-08-08 03:49:44 följande:
    Jag tror inte en sekund på en vegan som påstår att hundar och katter mår lika bra utan kött.
    Om det verkligen vore så, så är det smått sensationellt, borde uppmärksammas och spridas, självklart då med kontroller så att det verkligen kan verifieras.

För mig är det självklart JA till att ta vad som kan göra nytta från/ur min kropp efter min död.

Jo. Sedan har jag förklarat att det inte spelar någon roll om en katt mår 10% bättre om de äter "riktigt" kött. Varför ska en gris eller ko dö för att en liten katt ska leva lite bättre eller längre??? Grisar är betydligt smartare än katter. Kor är mer sociala äch trevligare än katter. Och människan föder upp katter. Adoptera katter och mata de något veganskt med tillsatta näringsämnen som de behöver.

De flesta veterinärer jobbar med akött industrin så jag tar inte deras ord på att de gillar "djur". De gillar katter, hundar och hästar.

Sedan så ja om du vill din kropp ska ätas upp eller grillad på fin midsommar så är det ditt val. Jag vill inte att min kropp blir uppäten av någon freak. Så nej tack.

Svar på tråden Veganism