Inlägg från: Anonym (gg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gg)

Veganism

Anonym (vegan-syster) skrev 2022-03-11 19:08:44 följande:

Jag är inte vegan men min syster är. Hennes svar på dessa frågor.

Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas? Ja, självklart. Allt kan ersättas, och om inte så är det för att folk inte tänker utanför sina ramar.
    Berätta mer...
    Har du husdjur som behöver animaliska produkter? Nej. Tre katter som äter vegansk kattmat.
    Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter? Nej. Är du äcklig eller? Självdöda djur ska begravas.
    Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd? De får vara husdjur tills de dör, sen slutar vi upp med dumheterna.

Jag håller inte med henne om detta, kan jag tillägga, men vissa saker hon säger/vill är mer vettiga.
    Hur klarar sig katterna på vegansk kattmat? I naturen äter de ju enbart kött och delar av djur.
  • Anonym (gg)
    sextiotalist skrev 2022-08-31 10:37:50 följande:

Naturen bygger på att ätas och inte ätas. 

Hade inte vi haft köttätande djur, som både äter kadaver och dödar, då hade vi haft överskott på djur. 
    Att ett dött djur (även människan) blir föda är faktiskt naturens gång. Innan kremering blev mer vanligt, då smaskade daggmaskar och annat på våra kroppar.
    Katter behöver animaliskt protein, deras kroppar är byggda för detta. Katter som inte får det kommer så småningom få brist på essentiella vitaminer och bli sjuka. 
    Deras tarmar och magar är skapade för att bryta ner animaler.

Ja, det största problemet är att katter inte kan tillgodogöra sig A-vitamin från vegetabiliska källor, utöver andra hälsoproblem riskerar de bli blinda med tid.
  • Anonym (gg)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-31 12:51:52 följande:

När det gäller katter och andra djur som är utpräglade jägare/köttätare så ser jag ingen anledning att ingripa i naturens ordning när det handlar om att äta och ätas. Det räcker att se en katts tänder för att förstå att det är en köttätare det handlar om. 

Vi människor har dock inga huggtänder och mår bra av en kost som är övervägande vegetabilisk. 

Vi har omnivortänder, så vi kan välja. Samma som grisar och råttor.
Svar på tråden Veganism