• Anonym (Arbetstrött)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Så här ligger det till. Jag pallar inte att arbeta. Det är värdelöst att jobba, för jag blir så himla trött av det. Stiga upp kl 7 på morgonen, sätta sig på en jävla buss för att åka till något skitjobb. Sedan komma hem sent och inte orka göra något. Jag trivs bättre av att vara fri på dagarna och göra vad jag vill. Vara ute i friska luften och få solljus. Men det viktigaste av allt är att man kan disponera dagarna som man vill. Göra precis bara det som faller mig in. 

Har haft lite jobb tidigare som jag sagt upp mig ifrån, för jag pallar fan inte med det. Har haft a-kassa lite till och från, men har nu blivit utförsäkrad. 

Nu till det tråkiga. Socialen i kommunen där jag bor kräver att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande och de försöker tvinga mig till att söka en massa skitjobb jag inte vill ha. Jag är inte intresserad av det. Jag vill bara ha pengar så jag klarar mig så jag slipper jobba, för det ger mig inget i livet. 

Hur ska man göra då? Har de tänkt att jag ska svälta ihjäl heller? 
    Någon fler som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar
  • Anonym (Jaha du)

Ja, vi blir ju alla trötta av att gå upp tidigt på morgonen, komma hem sent och få vardagen att fungera. Som tur är väljer ju många att göra det, vilket gör att sjuka människor tas om hand av vården, brott utreds, paket kommer fram, affärer hålls öppna, bränder släcks, skolan undervisar barn och ungdomar. Bussar och tåg för oss mellan platser 

Det låter för mig helt rimligt att du inte får pengar.

• Anonym (Jaha du)

Om jag skulle ha orimligt mycket pengar tror jag faktiskt att jag ändå skulle fortsätta arbeta, men kanske 50%. Jag gillar strukturen med att gå till jobbet, jag jobbar ihop med min bästa vän, och jag gör skillnad för otroligt många andra genom mitt jobb (är läkare). Det bidrar till mitt välmående och min livslycka.
    Jag är inte säker på att jag hade blivit mer lycklig av att inte jobba alls, men jag hade velat vara mer ledig, åka på långa resor, bida min tid och vara i naturen

• Anonym (Mman)

Hur ska man göra då? Har de tänkt att jag ska svälta ihjäl heller? 

Ja, typ...
    Lycka till med det. 
  • Anonym (WTF?)
    Anonym (Jaha du) skrev 2022-03-05 17:39:19 följande:

Ja, vi blir ju alla trötta av att gå upp tidigt på morgonen, komma hem sent och få vardagen att fungera. Som tur är väljer ju många att göra det, vilket gör att sjuka människor tas om hand av vården, brott utreds, paket kommer fram, affärer hålls öppna, bränder släcks, skolan undervisar barn och ungdomar. Bussar och tåg för oss mellan platser 

Det låter för mig helt rimligt att du inte får pengar.

+1
  • Anonym (WTF?)
    Anonym (Jaha du) skrev 2022-03-05 17:45:45 följande:

Om jag skulle ha orimligt mycket pengar tror jag faktiskt att jag ändå skulle fortsätta arbeta, men kanske 50%. Jag gillar strukturen med att gå till jobbet, jag jobbar ihop med min bästa vän, och jag gör skillnad för otroligt många andra genom mitt jobb (är läkare). Det bidrar till mitt välmående och min livslycka.
    Jag är inte säker på att jag hade blivit mer lycklig av att inte jobba alls, men jag hade velat vara mer ledig, åka på långa resor, bida min tid och vara i naturen

Har också alltid haft den tanken men .... som 50 + skulle jag inte arbeta mer.
    Det har jag gjort sedan jag gick ut gymnasiet.
    Har man pengar från  så lär man ju ändå bidra till samhället med skatter, moms med mera.
    Att vi har ett samhälle där man kan åka snålskjuts utan att vara sjuk eller handikappad utan bara lat och intelligensbefriad gör mig fan mörkrädd.
  • Anonym (Jaha du)
    Anonym (WTF?) skrev 2022-03-05 18:44:52 följande:
    Att vi har ett samhälle där man kan åka snålskjuts utan att vara sjuk eller handikappad utan bara lat och intelligensbefriad gör mig fan mörkrädd.
    Håller med dig....
  • Anonym (Ini)
    Anonym (WTF?) skrev 2022-03-05 18:44:52 följande:
    Har också alltid haft den tanken men .... som 50 + skulle jag inte arbeta mer.
    Det har jag gjort sedan jag gick ut gymnasiet.
    Har man pengar från  så lär man ju ändå bidra till samhället med skatter, moms med mera.
    Jag tycker mest synd om de som åker snålskjuts 
  • Anonym (Mman)
    Grindleguts skrev 2022-03-05 20:53:00 följande:

Känns ju som en trolltråd. Hoppas ingen inom sjukvården polisen eller brandkåren råkar läsa detta för det lär utlösa depression...

För sent 
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Jaha du) skrev 2022-03-05 17:45:45 följande:
    Om jag skulle ha orimligt mycket pengar tror jag faktiskt att jag ändå skulle fortsätta arbeta, men kanske 50%. Jag gillar strukturen med att gå till jobbet, jag jobbar ihop med min bästa vän, och jag gör skillnad för otroligt många andra genom mitt jobb (är läkare). Det bidrar till mitt välmående och min livslycka. Jag är inte säker på att jag hade blivit mer lycklig av att inte jobba alls, men jag hade velat vara mer ledig, åka på långa resor, bida min tid och vara i naturen

Jag skulle inte heller vilja sluta jobba helt, även om jag hade mycket pengar. Däremot skulle jag jobba mindre. Den möjligheten har jag egentligen redan, men vill inte byta tjänst just nu. Men inte en chans att jag skulle försörja nån slöfock. I så fall hellre att pengarna gick till de som inte KAN jobba, att de slipper leva på existensminimum.
  • Anonym (tvillingmamma)

TS skulle för övrigt kunna lösa det genom att jobba så lite som möjligt och sen leva väldigt billigt. Ger ingen vidare pension men det går ju. Nu tror jag inte att tråden är seriös, men i alla fall.

Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar