• Anonym (Arbetstrött)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Så här ligger det till. Jag pallar inte att arbeta. Det är värdelöst att jobba, för jag blir så himla trött av det. Stiga upp kl 7 på morgonen, sätta sig på en jävla buss för att åka till något skitjobb. Sedan komma hem sent och inte orka göra något. Jag trivs bättre av att vara fri på dagarna och göra vad jag vill. Vara ute i friska luften och få solljus. Men det viktigaste av allt är att man kan disponera dagarna som man vill. Göra precis bara det som faller mig in. 

Har haft lite jobb tidigare som jag sagt upp mig ifrån, för jag pallar fan inte med det. Har haft a-kassa lite till och från, men har nu blivit utförsäkrad. 

Nu till det tråkiga. Socialen i kommunen där jag bor kräver att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande och de försöker tvinga mig till att söka en massa skitjobb jag inte vill ha. Jag är inte intresserad av det. Jag vill bara ha pengar så jag klarar mig så jag slipper jobba, för det ger mig inget i livet. 

Hur ska man göra då? Har de tänkt att jag ska svälta ihjäl heller? 
    Någon fler som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar
  • Anonym (Hora?)

Du skulle kunna sälja sex. Fria arbetstider, du kan jobba utomhus i parker tex, och hyfsat korta arbetsdagar?
    Annars är det ett svårt läge. Ingen känner för att betala för din fritid. Jobba eller dö.

• Anonym (WTF?)

Tråden säkert skapad bara för att provocera - men ...
    Sådant här tänkande får mig att vilja styra till vilka ändamål mina skattepengar går.
    Jag har fan ingen lust att stötta snyltare.
    Har jobbat hela mitt liv och betalar gärna skatt för pengar som går till barn, sjukvård m.m
    Någon jävla free-rider tänker jag INTE subventionera.
    Du kan ta dina jävla idèer om "jag ska inte behöva jobba för jag är sååå trött" och stoppa upp helt enkelt.
    Vi människor lever tillsammans i ett samhälle som vi alla bidrar till.
    Eller .... tydligen inte alla

• Anonym (abc)

Fredag idag, lördag imorgon och sedan söndag. Sista dagen innan måndagen. Sedan är det bara att återgå. Fram till pension.

• Anonym (A)
    Anonym (L) skrev 2022-03-04 20:05:56 följande:
    Utbilda dig till något som intresserar dig, ta csn och starta eget företag sedan. En inkomt måste alla människor Skrattandeha, oavsett om de arbetar eller inte. Ingen inkomst = ingen mat på sitt bord och inget tak över huvudet.
    Håller med
  • Anonym (WTF?)
    Anonym (abc) skrev 2022-03-04 21:47:55 följande:

Fredag idag, lördag imorgon och sedan söndag. Sista dagen innan måndagen. Sedan är det bara att återgå. Fram till pension.

Hahaha, så är det
  • Anonym (Sara)
    Anonym (WTF?) skrev 2022-03-04 21:21:44 följande:

Tråden säkert skapad bara för att provocera - men ...
    Sådant här tänkande får mig att vilja styra till vilka ändamål mina skattepengar går.
    Jag har fan ingen lust att stötta snyltare.
    Har jobbat hela mitt liv och betalar gärna skatt för pengar som går till barn, sjukvård m.m
    Någon jävla free-rider tänker jag INTE subventionera.
    Du kan ta dina jävla idèer om "jag ska inte behöva jobba för jag är sååå trött" och stoppa upp helt enkelt.
    Vi människor lever tillsammans i ett samhälle som vi alla bidrar till.
    Eller .... tydligen inte alla

Om jag fick möjligheten att välja (t ex om jag vann en massa pengar på lotto eller fick ärva en större summa pengar av någon påhittad släkting) skulle jag aldrig arbeta. Jag skulle ägna dagarna åt att göra det jag tycker om att göra. MEN eftersom jag tyvärr inte råkar ha flera miljoner på mitt bankkonto MÅSTE jag jobba för att få tak över huvudet och mat på bordet. 
  • Anonym (Får hitta en snubbe som betalar?)

I din sits finns det nog bara två alternativ a) Göra som de säger och försöka hitta ett jobb b) Hitta en snubbe som försörjer dig och din livsstil.

Alternativ b) är svårare än du kanske tror och kräver nog en ansträngning i klass med a)

• Anonym (Allt är jobb i någon form)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 17:30:57 följande:
    Jag vill inte arbeta, men ändå ha mat och hem. 
    Orkar inte läsa hela tråden, men om du inte vill jobba så får du väl tänka på hur du kan minska dina kostnader och leva på minimalt med pengar.

Bo billigt. Finns folk som investerar i ett tiny house/vagn eller köp en billig husvagn och leta billig uppställningsplats. 
    Vet folk som bor så och har en boendekostnad på ca 1500 kr i månaden för hyra och el. Men då får du stå ut med att duscha och tvätta hos vänner, hämta vatten i dunkar, lära dig leva enkelt.
    Kanske skaffa kolonilott eller annan plätt att odla på, och sen förvara grönsakerna i stuka eller syra och torka. Leva på linser och annan billig mat.
    Med väldigt låga omkostnader räcker det att kanske jobba några timmar i veckan.
  • Anonym (Allt är jobb i någon form)
    Tom Araya skrev 2022-03-04 19:10:00 följande:
    Det du söker existerar inte.

Alla måste göra någonting (kalla det jobb eller inte) för att få vad de behöver, som mat och tak över huvudet.
    Det är klart att det visst går.
    Men det kräver jobb och ansträngning att komma dit. Finns många som bor i  vagn och prioriterat frihet och enkelhet istället för bekvämlighet och pengar.

Investera i vagn, hitta uppställningsplats och börja lev off grid!
  • Anonym (Y)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 18:46:05 följande:
    Ja, det är ju lite så jag tänker. Svaret på din fråga är väl för att de rika ska bli rikare och de fattiga ska bli fattigare. Om alla bara ordnade sitt, om ens det, fixade hus och bo i och grödor att äta. Då hade vi inte haft några miljardärer och andra som sliter i sitt anletes svett. Jag är inte så intresserad av att jobba mellan 8-17. Jag vill hellre vara fri att göra vad jag vill om dagarna. Kan ta ett bidrag, medborgarlön eller vad våra politiker än vill kalla det, men jag är inte så intresserad av något låtsasjobb eller annat hitte-på skit som Arbetsförmedlingen fått i uppdrag att prångla ut. Jag vill kort sagt inte jobba. Jag vill bara leva. 
    Tycker du att alla har rätt att snylta på samhället så som du vill? Eller är det bara du som har det? Varför, i så fall?
Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar