• Anonym (Arbetstrött)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Så här ligger det till. Jag pallar inte att arbeta. Det är värdelöst att jobba, för jag blir så himla trött av det. Stiga upp kl 7 på morgonen, sätta sig på en jävla buss för att åka till något skitjobb. Sedan komma hem sent och inte orka göra något. Jag trivs bättre av att vara fri på dagarna och göra vad jag vill. Vara ute i friska luften och få solljus. Men det viktigaste av allt är att man kan disponera dagarna som man vill. Göra precis bara det som faller mig in. 

Har haft lite jobb tidigare som jag sagt upp mig ifrån, för jag pallar fan inte med det. Har haft a-kassa lite till och från, men har nu blivit utförsäkrad. 

Nu till det tråkiga. Socialen i kommunen där jag bor kräver att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande och de försöker tvinga mig till att söka en massa skitjobb jag inte vill ha. Jag är inte intresserad av det. Jag vill bara ha pengar så jag klarar mig så jag slipper jobba, för det ger mig inget i livet. 

Hur ska man göra då? Har de tänkt att jag ska svälta ihjäl heller? 
    Någon fler som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar
  • AndreaBD
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-08 15:03:08 följande:
    Men allt man gör är på grund av motivation. Man behöver motivation. Kanske TS kan få hjälp med detta? I de här åtgärderna han måste gå för att få bidrag måste han väl kunna berätta om sina svårigheter tänker jag.
    Nej, det är inte ett måste. Det finns gått om människor som arbetar för att överleva. Motivation är egentligen lyx. Man arbetar för att tjäna pengar, man behöver pengar för att kunna leva. Det är grunderna. 

Jag säger det också för att inte folk som knappt har gått klart skolan ska tro att de måste få ett jobb som de tycker är roligt. För att komma dit måste man nog oftast ha eftergymnasial utbildning, dvs. högskola. Då börjar man kunna välja lite - beror också på vad man studerar, förstås. 
  • Mimosa86

Jobb=pengar=möjlighet att finansiera sitt liv.

Varför ska JAG slita hårt på mitt jobb och betala skattemedel till DIG? Jag kanske hellre vill vara hemma mer med mina barn. Varför skulle din fritid vara viktigare?

Har bara ett råd: SKÄRP DIG

• Anonym (Socialsekreterare)

Jag ber dig om ursäkt för hur jag uttryckte mig tidigare. Jag har tänkt på det och det var dumt och klantigt av mig. Förlåt!

Visst är det så att försörjningsstöd inte är till för att leva på istället för att jobba om man nu kan jobba.  Men utifrån det du beskriver så  tänker jag att det inte verkar vara den bästa lösningen att bara söka en massa jobb som du har noll motivation till. Istället kanske du skulle behöva stöd i att hitta motivationen/ett arbete som ger dig motivation? Om det är motivationen som är hindret är det ju den man behöver stöd i att fixa tänker jag. 

• Anonym (Liknande)
    AndreaBD skrev 2022-03-08 16:47:47 följande:
    Nej, det är inte ett måste. Det finns gått om människor som arbetar för att överleva. Motivation är egentligen lyx. Man arbetar för att tjäna pengar, man behöver pengar för att kunna leva. Det är grunderna. 

Jag säger det också för att inte folk som knappt har gått klart skolan ska tro att de måste få ett jobb som de tycker är roligt. För att komma dit måste man nog oftast ha eftergymnasial utbildning, dvs. högskola. Då börjar man kunna välja lite - beror också på vad man studerar, förstås. 
    Du förstår inte vad ordet motivation innebär?
  • Anonym (Kreatör)
    AndreaBD skrev 2022-03-08 16:47:47 följande:

Att överleva är också motivation. Allt vi gör gör vi av motivation. Ingen motivation, inget gjort. 
  • Anonym (Ini)
    Mimosa86 skrev 2022-03-08 16:55:22 följande:

Jobb=pengar=möjlighet att finansiera sitt liv.

Varför ska JAG slita hårt på mitt jobb och betala skattemedel till DIG? Jag kanske hellre vill vara hemma mer med mina barn. Varför skulle din fritid vara viktigare?

Har bara ett råd: SKÄRP DIG

Du tänker fel. TS har rätt. Varför skulle han arbeta för dig och mig? Det kommer han aldrig att göra.

Svaret är för att TS då kommer att må bättre själv, inte för att du och jag ska vara nöjda.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Ini) skrev 2022-03-08 18:01:52 följande:
    Du tänker fel. TS har rätt. Varför skulle han arbeta för dig och mig? Det kommer han aldrig att göra.

Svaret är för att TS då kommer att må bättre själv, inte för att du och jag ska vara nöjda.
    Jag menar att TS ska anstränga sig och jobba för sin egen skull, och inget annat.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-08 15:03:08 följande:
    Men allt man gör är på grund av motivation. Man behöver motivation. Kanske TS kan få hjälp med detta? I de här åtgärderna han måste gå för att få bidrag måste han väl kunna berätta om sina svårigheter tänker jag.
    Skaffa dig motivation. Ju mindre man gör desto mindre blir man motiverad att göra. Det gäller att sätta hjulet i rullning.
  • Anonym (Liknande)
    Anonym (Ini) skrev 2022-03-08 18:18:37 följande:
    Skaffa dig motivation. Ju mindre man gör desto mindre blir man motiverad att göra. Det gäller att sätta hjulet i rullning.
    Jag är inte TS
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-08 18:25:29 följande:
    Jag är inte TS
    Jag vet men baserat på vad du skriver är det uppenbart att du behöver skaffa dig motivation.
Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar