• Anonym (Arbetstrött)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Så här ligger det till. Jag pallar inte att arbeta. Det är värdelöst att jobba, för jag blir så himla trött av det. Stiga upp kl 7 på morgonen, sätta sig på en jävla buss för att åka till något skitjobb. Sedan komma hem sent och inte orka göra något. Jag trivs bättre av att vara fri på dagarna och göra vad jag vill. Vara ute i friska luften och få solljus. Men det viktigaste av allt är att man kan disponera dagarna som man vill. Göra precis bara det som faller mig in. 

Har haft lite jobb tidigare som jag sagt upp mig ifrån, för jag pallar fan inte med det. Har haft a-kassa lite till och från, men har nu blivit utförsäkrad. 

Nu till det tråkiga. Socialen i kommunen där jag bor kräver att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande och de försöker tvinga mig till att söka en massa skitjobb jag inte vill ha. Jag är inte intresserad av det. Jag vill bara ha pengar så jag klarar mig så jag slipper jobba, för det ger mig inget i livet. 

Hur ska man göra då? Har de tänkt att jag ska svälta ihjäl heller? 
    Någon fler som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar
  • Anonym (Arbetstrött)
    Anonym (sss) skrev 2022-03-04 16:47:18 följande:

Det är ganska lätt att komma undan att jobba även om man går på soc. Känner folk som har gjort det i många år (säger inte att det är rätt, men ibland kan man förstå dem). Man gör sig bara oanställningsbar. Säg till soc och Af att du vill jobba och är positiv inför alla åtgärder de föreslår, men gör dig sedan omöjlig när du kommer till åtgärden, så att dina handledare där meddelar Af (eller soc om det är en åtgärd för bara socialbidragstagare) att dom inte kan ha dig kvar. Du vet nog själv hur du ska göra! :) Sedan lär det dröja minst ett halvår till nästa åtgärd. 

Ja, det är väl så man får göra helt enkelt. Känns bara så himla jobbigt i längden och slöseri med tid. Borde vara bättre om de la dessa resurser och "åtgärder" på folk som faktiskt vill jobba. Inte sådana som mig.
  • Anonym (Arbetstrött)
    Jemp skrev 2022-03-04 16:53:20 följande:

Suck, inte ens ett bra försök... 

Men annars får du väl jobba med opinionsbildning för medborgarlön. Slå två flugor i en smäll. 

Jag orkar inte med att hålla på att opinionsbilda hit och dit. Jag vill bara vara ifred och få lite pengar att leva för. 
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:27:04 följande:
    Men, om man inte känner att man får ut något av att jobba då?
    Då kan man låta bli :) Och inte ha mat eller hem.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:44:16 följande:
    Jag orkar inte. Bidrar jag mer om jag gifter mig rik? Trivs bäst ensam.
    Tja. Tråkigt för dig. Men det är lite de valen du har. Ställ dig utanför samhället och klara dig själv. Delta i samhället och jobba för pengar till mat, boende och vad du vill ha hjälp med. Eller gift dig rikt så någon annan person som är med i samhället betalar för dig.
  • Anonym (Arbetstrött)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2022-03-04 17:05:29 följande:
    Då kan man låta bli :) Och inte ha mat eller hem.
    Jag vill inte arbeta, men ändå ha mat och hem. 
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 17:30:57 följande:
    Jag vill inte arbeta, men ändå ha mat och hem. 
    Mm men du fattar att den ekvationen inte funkar, eller hur?
  • Anonym (ja)

Sälj din kropp det tjänar du mycket pengar på och f??år mycket fritid

• Anonym (Arbetstrött)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2022-03-04 17:33:23 följande:
    Mm men du fattar att den ekvationen inte funkar, eller hur?
    Så du menar att alla som har mat och tak över huvudet arbetar i Sverige (eller har gift sig rikt)? 
Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar