• Anonym (Arbetstrött)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Så här ligger det till. Jag pallar inte att arbeta. Det är värdelöst att jobba, för jag blir så himla trött av det. Stiga upp kl 7 på morgonen, sätta sig på en jävla buss för att åka till något skitjobb. Sedan komma hem sent och inte orka göra något. Jag trivs bättre av att vara fri på dagarna och göra vad jag vill. Vara ute i friska luften och få solljus. Men det viktigaste av allt är att man kan disponera dagarna som man vill. Göra precis bara det som faller mig in. 

Har haft lite jobb tidigare som jag sagt upp mig ifrån, för jag pallar fan inte med det. Har haft a-kassa lite till och från, men har nu blivit utförsäkrad. 

Nu till det tråkiga. Socialen i kommunen där jag bor kräver att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande och de försöker tvinga mig till att söka en massa skitjobb jag inte vill ha. Jag är inte intresserad av det. Jag vill bara ha pengar så jag klarar mig så jag slipper jobba, för det ger mig inget i livet. 

Hur ska man göra då? Har de tänkt att jag ska svälta ihjäl heller? 
    Någon fler som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar
  • mari123
    KaptenOhoy skrev 2022-03-06 16:58:02 följande:

Nu tror jag inte heller att tråden är på riktigt, men jag ser hellre att mina skattepengar går till dem som inte kan försörja sig på riktigt på grund av skador, sjukdom eller liknande. Har inga problem att hjälpa dessa människor alls.

TS kan dock gott svälta ihjäl, inte mig emot. 

FAST är det inte en "sjukdom" att inte vilja jobba? Man gnäller på jobbet men liksom tanken på, eller hotet om, arbetslöshet skrämmer väl skiten ur en frisk person?
  • Anonym (Socialsekreterare)

Det är inte bara socialtjänsten i din kommun utan det är en formulering i socialtjänstlagen som möjliggör krav på att stå till arbetsmarknadens förfogande, om man bedöms kunna det.

Du klagar över att du har fått avslag och frågar dig om de tänkt sig att du ska svälta ihjäl. Det är tänkt att du ska arbeta för ditt levebröd, inte snylta på skattebetalarnas surt förvärvade pengar.

Ekonomiskt bistånd är det yttersta skyddsnätet för dem som inte har någon annan råd, vilket du har eftersom du kan arbeta. Det är precis sådana arbetsskygga personer som du som orsakar att människor med ekonomiskt bistånd får så oförtjänt dåligt rykte.

Mvh 

Socialsekreterare

• Anonym (ff)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 15:54:24 följande:
    Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Så här ligger det till. Jag pallar inte att arbeta. Det är värdelöst att jobba, för jag blir så himla trött av det. Stiga upp kl 7 på morgonen, sätta sig på en jävla buss för att åka till något skitjobb. Sedan komma hem sent och inte orka göra något. Jag trivs bättre av att vara fri på dagarna och göra vad jag vill. Vara ute i friska luften och få solljus. Men det viktigaste av allt är att man kan disponera dagarna som man vill. Göra precis bara det som faller mig in. 

Har haft lite jobb tidigare som jag sagt upp mig ifrån, för jag pallar fan inte med det. Har haft a-kassa lite till och från, men har nu blivit utförsäkrad. 

Nu till det tråkiga. Socialen i kommunen där jag bor kräver att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande och de försöker tvinga mig till att söka en massa skitjobb jag inte vill ha. Jag är inte intresserad av det. Jag vill bara ha pengar så jag klarar mig så jag slipper jobba, för det ger mig inget i livet. 

Hur ska man göra då? Har de tänkt att jag ska svälta ihjäl heller? 
    Någon fler som varit i en liknande situation?

Jag förstår inte riktig det här,du är inte den enda som som inte vill jobba men vill fortfarande ha pengar.Så varför ska du få en specialbehandling?
  • Anonym (Liknande)
    Anonym (L) skrev 2022-03-06 23:10:51 följande:
    Byggingenjör = byggfirma
    Elingenjör = elektrikerfirma

Lär känna branschen väl först som du startar företag inom. 
    Vad menas med ?lär känna branschen?. Jag vet inte om någon skulle anställa mig har ju stora hål i CVt
  • mari123
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2022-03-07 10:21:42 följande:

Det är inte bara socialtjänsten i din kommun utan det är en formulering i socialtjänstlagen som möjliggör krav på att stå till arbetsmarknadens förfogande, om man bedöms kunna det.

Du klagar över att du har fått avslag och frågar dig om de tänkt sig att du ska svälta ihjäl. Det är tänkt att du ska arbeta för ditt levebröd, inte snylta på skattebetalarnas surt förvärvade pengar.

Ekonomiskt bistånd är det yttersta skyddsnätet för dem som inte har någon annan råd, vilket du har eftersom du kan arbeta. Det är precis sådana arbetsskygga personer som du som orsakar att människor med ekonomiskt bistånd får så oförtjänt dåligt rykte.

Mvh 

Socialsekreterare

Så du som "socialsekreterare" använder ord som "arbetsskygg"? Skrämmande.
  • Anonym (Socialsekreterare)
    mari123 skrev 2022-03-07 11:22:22 följande:
    Så du som "socialsekreterare" använder ord som "arbetsskygg"? Skrämmande.
    Hur hade du föredragit att beskriva det? 
  • Anonym (Arbetstrött)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2022-03-07 10:21:42 följande:

Mvh 

Socialsekreterare

Jag kan inte arbeta eftersom jag saknar motivation. Därigenom står jag inte till arbetsmarknadens förfogande. Inte snylta på skattebetalarna säger du. Jobbar du som sosskärring är det väl precis det du själv gör? Skrattande
  • AndreaBD
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-08 13:17:58 följande:
    Jag kan inte arbeta eftersom jag saknar motivation. Därigenom står jag inte till arbetsmarknadens förfogande. Inte snylta på skattebetalarna säger du. Jobbar du som sosskärring är det väl precis det du själv gör? Skrattande
    Du kan som vuxen människa inte komma med att du saknar motivation. Det kan ett barn påstå kanske. Som vuxen har du plikten att göra det du kan för att försörja dig själv. Genom eget arbete. Varför skulle andra arbeta för att försörja DIG??
  • Anonym (Liknande)
    AndreaBD skrev 2022-03-08 14:31:08 följande:
    Du kan som vuxen människa inte komma med att du saknar motivation. Det kan ett barn påstå kanske. Som vuxen har du plikten att göra det du kan för att försörja dig själv. Genom eget arbete. Varför skulle andra arbeta för att försörja DIG??
    Men allt man gör är på grund av motivation. Man behöver motivation. Kanske TS kan få hjälp med detta? I de här åtgärderna han måste gå för att få bidrag måste han väl kunna berätta om sina svårigheter tänker jag.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-08 13:17:58 följande:
    Ptja, får du inga gratispengar är väl motivationen krasst sett att sätta mat på bordet och ha tak över huvudet?
Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar