Inlägg från: Anonym (Liknande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liknande)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Anonym (L) skrev 2022-03-04 20:05:56 följande:

Utbilda dig till något som intresserar dig, ta csn och starta eget företag sedan. En inkomt måste alla människor // Skrattandeha, oavsett om de arbetar eller inte. Ingen inkomst = ingen mat på sitt bord och inget tak över huvudet.

Kan du ge exempel på utbildningar och yrken som man kan jobba som ?egen? med? Alltså direkt efter. Har inga bra idéer själv :( Vore till stor hjälp...
  • Anonym (Liknande)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-06 09:49:28 följande:
    Alla hantverksyrken?
    Det är inte lätt att få gå en sån utbildning som vuxen när man redan gått gymnasiet. Då behöver man ha arbetsförmedlingen med sig ofta. Tänkte mer ni menade utbildningar där man tar CSN kanske högskola?
  • Anonym (Liknande)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-06 15:48:52 följande:
    Revisor? Arborist? Landskapsarkitekt? Jurist kanske? Massör? Naprapat/Fysio? 

Kanske, revisor skulle säkert funka, lång utbildning dock men det kan det kanske vara värt. Hur gammal tänker du att man max bör vara för att satsa och hoppa på något sånt?

Har svårt med folk och tar mycket kraft av mig att bemöta människor men massör kanske går ändå för folk ligger väl tysta mesta av tiden? 

Sen behöver man ju kanske alltid ragga kunder på ett eller annat sätt i allt du föreslår

det är svårt att veta vad man ska satsa på

jag är intresserad av allt möjligt och tycker jag har lätt att lära mig och jobbar gärna men det är människorna som är problemet inte själva jobbet, så därför det aldrig verkar funka för mig

kanske får göra en egen tråd istället för att kapa den här

• Anonym (Liknande)
    Anonym (L) skrev 2022-03-06 23:10:51 följande:
    Byggingenjör = byggfirma
    Elingenjör = elektrikerfirma

Lär känna branschen väl först som du startar företag inom. 
    Vad menas med ?lär känna branschen?. Jag vet inte om någon skulle anställa mig har ju stora hål i CVt
  • Anonym (Liknande)
    AndreaBD skrev 2022-03-08 14:31:08 följande:
    Du kan som vuxen människa inte komma med att du saknar motivation. Det kan ett barn påstå kanske. Som vuxen har du plikten att göra det du kan för att försörja dig själv. Genom eget arbete. Varför skulle andra arbeta för att försörja DIG??
    Men allt man gör är på grund av motivation. Man behöver motivation. Kanske TS kan få hjälp med detta? I de här åtgärderna han måste gå för att få bidrag måste han väl kunna berätta om sina svårigheter tänker jag.
  • Anonym (Liknande)
    AndreaBD skrev 2022-03-08 16:47:47 följande:
    Nej, det är inte ett måste. Det finns gått om människor som arbetar för att överleva. Motivation är egentligen lyx. Man arbetar för att tjäna pengar, man behöver pengar för att kunna leva. Det är grunderna. 

Jag säger det också för att inte folk som knappt har gått klart skolan ska tro att de måste få ett jobb som de tycker är roligt. För att komma dit måste man nog oftast ha eftergymnasial utbildning, dvs. högskola. Då börjar man kunna välja lite - beror också på vad man studerar, förstås. 
    Du förstår inte vad ordet motivation innebär?
  • Anonym (Liknande)
    Anonym (Ini) skrev 2022-03-08 18:18:37 följande:
    Skaffa dig motivation. Ju mindre man gör desto mindre blir man motiverad att göra. Det gäller att sätta hjulet i rullning.
    Jag är inte TS
  • Anonym (Liknande)
    Anonym (Ini) skrev 2022-03-08 18:33:22 följande:
    Jag vet men baserat på vad du skriver är det uppenbart att du behöver skaffa dig motivation.
    Tack! Motivationen finns väl iallafall till viss del, men jag är också feg/realistisk med begränsade krafter och resurser så vill undvika att satsa på något som har små utsikter att lyckas eller ännu sämre, dömt att misslyckas.  
  • Anonym (Liknande)
    Anonym (Ini) skrev 2022-03-08 19:03:30 följande:
    Ha inte så snäva ramar för vad det är att arbeta och vad det är att lyckas. Om du nu inte kan få ett vettigt "vanligt" jobb i nuläget så lägg energi på att stärka dig själv. Det är ett "jobb" i sig.
    Krafter precis som motivation är något man behöver öva upp. 
    Jag gör så gott jag kan. Krafterna har jag inte lyckats så hållbart med att arbeta upp. Det är lätt att sänka mig igen och då börjar arbetet om. Och det har varit svårare för varje gång att hämta sig igen.
  • Anonym (Liknande)
    AndreaBD skrev 2022-03-09 10:10:11 följande:
    Har du någon funktionsvariation? Eller depression? Annars bör du satsa på något som verkar passa dig - finns ju rådgivning för sånt - och det finns ingen anledning varför det inte skulle fungera. 
    Depression ja. Och utmattningssyndrom. Ingenting verkar passa mig alla åtgärder, hjälp och rådgivning har varit återvändsgränder. Jag kan ibland jobba eller vara i någon aktivitet ett tag men inget hittills har varit hållbart i längden. Jag har fundera mycket på vad jag skulle kunna satsa på som skulle vara hållbart i längden. Men kanske kommer det till min 65 årsdag se ut som det hittills gjort-jobba några månader-sjuk ett antal månader- arbetsträna lite-sjuk igen-arbetsträna, visa upp en förmåga, få hjälp med utbildning på nåt nytt -sjukskriven några månader - gå klart utbildningen, hitta ett jobb- sjuk 3 år. Nåt sånt.
  • Anonym (Liknande)
    Mandel skrev 2022-03-09 10:51:31 följande:
    Man får pengar, men det finns några få motkrav. Att man gör allt man kan för att klara sin egen försörjning är första motkravet.
    Vill man inte stå till arbetsmarknadens förfogande och följa de regler som är satta för att få a-kassa får man börja vara kreativ och hitta andra lösningar.

Kasta sig utför ett stup och bli invalid för resten av livet så får man troligen sjukpenning.
    Sälja sex är olagligt, men om man sköter det snyggt lite då och då lagom för att få ihop till mat och hyra så kanske ingen märker det och anmäler det?
    Hitta någon som är villig att försörja dig? Min kollega har en inneboende parasit hos sig som inte har vare sig a-kassa eller soc och bidrar inte ens med städning utan sitter bara hemma och glor på tv hela dagarna.
    Anmäl dig till olika forskningsprojekt och välj själv sedan de som passar dig tidsmässigt och humör.

Sälja sex är INTE olagligt. Det är köpa som är olagligt.

Har själv funderat på detta ibland.

• Anonym (Liknande)
    Anonym (.) skrev 2022-03-09 11:54:55 följande:
    Ja, pengarna är motivationen. Och TS vill ha pengar. Alltså har TS motivation. 
    Inte tillräcklig motivation för att göra det som krävs, vad det verkar. TS kanske hamnar på gatan och svälter ihjäl
  • Anonym (Liknande)
    Mandel skrev 2022-03-20 09:44:18 följande:

Nejdå, ts kan knacka på hos min kollega och hoppas att han öppnar dörren och så kan ts bo där. Kollegan har redan en parasit boende hos sig som inte bidrar med en krona utan bor och äter på kollegans bekostnad och parasiten sköter inte ens om hemmet som tack utan kan på sin höjd laga mat en gång i veckan. Resten av tiden sover parasiten eller sitter och ser på tv/spelar dator och pimplar folköl. Har pågått i 2,5 år än så länge... (De är inte ett kärlekspar!)

Kollegan skulle inte ha hjärta att sparka ut TS utan han skulle ta lite mer konstig lån till suspekta räntor för att driva runt cirkusen...

Köper han alltså hem öl till personen också.

Men ja, det är ju upp till honom. Men om det är svårt på annat sätt kanske han kan sälja/säga upp och flytta och bli av med personen i den vevan.
  • Anonym (Liknande)
    Mandel skrev 2022-03-20 14:37:31 följande:
    Han flyttade till mindre billigare lägenhet men parasiten flyttade med...
    Och han är för snäll så han väljer fogden pga kraschad ekonomi istället för att kräva att parasiten bidrar eller sparkar ut honom.
    Och sparkar han ut parasiten blir en släkting arg hävdar han.
    Släktingen bidrar m lite ölpengar men inte mer.
    Helt galet!
    Då får han väl säga upp lägenheten och flytta in till till exempel dig där personen inte är välkommen. Hyra ett förråd till alla möbler och husgeråd. Och sen skaffa eget boende framöver när den andre är ur bilden.

Släktingen kan ta den här personen under sina vingar då annars har han ingen rätt bli arg.
Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar