• Anonym (Arbetstrött)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Så här ligger det till. Jag pallar inte att arbeta. Det är värdelöst att jobba, för jag blir så himla trött av det. Stiga upp kl 7 på morgonen, sätta sig på en jävla buss för att åka till något skitjobb. Sedan komma hem sent och inte orka göra något. Jag trivs bättre av att vara fri på dagarna och göra vad jag vill. Vara ute i friska luften och få solljus. Men det viktigaste av allt är att man kan disponera dagarna som man vill. Göra precis bara det som faller mig in. 

Har haft lite jobb tidigare som jag sagt upp mig ifrån, för jag pallar fan inte med det. Har haft a-kassa lite till och från, men har nu blivit utförsäkrad. 

Nu till det tråkiga. Socialen i kommunen där jag bor kräver att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande och de försöker tvinga mig till att söka en massa skitjobb jag inte vill ha. Jag är inte intresserad av det. Jag vill bara ha pengar så jag klarar mig så jag slipper jobba, för det ger mig inget i livet. 

Hur ska man göra då? Har de tänkt att jag ska svälta ihjäl heller? 
    Någon fler som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:18:26 följande:
    Jag tror det finns sådana som gillar att arbeta, men vi som inte gör det borde få låta bli. 
    Absolut. Men ni kan inte räkna med att få pengar.
  • Anonym (Anonym 666)

Naww, stakkars.... Guess what, om du sitter på röven och rullar tummarna får du inga pengar. Inte av soc, inte av nån. Så om man vill ha mat på bordet kan man söka jobb.

• Anonym (Arbetstrött)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-04 16:20:06 följande:
    Absolut. Men ni kan inte räkna med att få pengar.
    Varför inte det? Finns ju många som kan dela med sig. Vad har bankerna gjort för att förtjäna alla dessa pengar tycker du?
  • Anonym (Arbetstrött)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2022-03-04 16:21:59 följande:

Naww, stakkars.... Guess what, om du sitter på röven och rullar tummarna får du inga pengar. Inte av soc, inte av nån. Så om man vill ha mat på bordet kan man söka jobb.

Men, om man inte känner att man får ut något av att jobba då?
  • Anonym (äta)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:27:04 följande:
    Fast det får det ju. Pengar. Så att du kan äta. Men det kanske inte är så viktigt för dig att äta?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:27:04 följande:
    Antingen lär du dig sköta ett jordbruk som du kan gå runt på helt.

Eller så gifter du dig rikt.

Eller så inser du att för att leva i samhället så behöver du bidra.
  • Anonym (Arbetstrött)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-04 16:35:46 följande:
    Antingen lär du dig sköta ett jordbruk som du kan gå runt på helt.

Eller så gifter du dig rikt.

Eller så inser du att för att leva i samhället så behöver du bidra.
    Jag orkar inte. Bidrar jag mer om jag gifter mig rik? Trivs bäst ensam.
  • Anonym (sss)

Det är ganska lätt att komma undan att jobba även om man går på soc. Känner folk som har gjort det i många år (säger inte att det är rätt, men ibland kan man förstå dem). Man gör sig bara oanställningsbar. Säg till soc och Af att du vill jobba och är positiv inför alla åtgärder de föreslår, men gör dig sedan omöjlig när du kommer till åtgärden, så att dina handledare där meddelar Af (eller soc om det är en åtgärd för bara socialbidragstagare) att dom inte kan ha dig kvar. Du vet nog själv hur du ska göra! :) Sedan lär det dröja minst ett halvår till nästa åtgärd. 

• Jemp

Suck, inte ens ett bra försök... 

Men annars får du väl jobba med opinionsbildning för medborgarlön. Slå två flugor i en smäll. 

Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar