Inlägg från: Anonym (Socialsekreterare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Socialsekreterare)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Det är inte bara socialtjänsten i din kommun utan det är en formulering i socialtjänstlagen som möjliggör krav på att stå till arbetsmarknadens förfogande, om man bedöms kunna det.

Du klagar över att du har fått avslag och frågar dig om de tänkt sig att du ska svälta ihjäl. Det är tänkt att du ska arbeta för ditt levebröd, inte snylta på skattebetalarnas surt förvärvade pengar.

Ekonomiskt bistånd är det yttersta skyddsnätet för dem som inte har någon annan råd, vilket du har eftersom du kan arbeta. Det är precis sådana arbetsskygga personer som du som orsakar att människor med ekonomiskt bistånd får så oförtjänt dåligt rykte.

Mvh 

Socialsekreterare

mari123 skrev 2022-03-07 11:22:22 följande:
    Så du som "socialsekreterare" använder ord som "arbetsskygg"? Skrämmande.
    Hur hade du föredragit att beskriva det? 

Jag ber dig om ursäkt för hur jag uttryckte mig tidigare. Jag har tänkt på det och det var dumt och klantigt av mig. Förlåt!

Visst är det så att försörjningsstöd inte är till för att leva på istället för att jobba om man nu kan jobba.  Men utifrån det du beskriver så  tänker jag att det inte verkar vara den bästa lösningen att bara söka en massa jobb som du har noll motivation till. Istället kanske du skulle behöva stöd i att hitta motivationen/ett arbete som ger dig motivation? Om det är motivationen som är hindret är det ju den man behöver stöd i att fixa tänker jag. 

Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar