Inlägg från: Anonym (Ini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ini)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Anonym (WTF?) skrev 2022-03-05 18:44:52 följande:
    Har också alltid haft den tanken men .... som 50 + skulle jag inte arbeta mer.
    Det har jag gjort sedan jag gick ut gymnasiet.
    Har man pengar från  så lär man ju ändå bidra till samhället med skatter, moms med mera.
    Att vi har ett samhälle där man kan åka snålskjuts utan att vara sjuk eller handikappad utan bara lat och intelligensbefriad gör mig fan mörkrädd.
    Jag tycker mest synd om de som åker snålskjuts 
  • Anonym (Ini)
    Mimosa86 skrev 2022-03-08 16:55:22 följande:

Jobb=pengar=möjlighet att finansiera sitt liv.

Varför ska JAG slita hårt på mitt jobb och betala skattemedel till DIG? Jag kanske hellre vill vara hemma mer med mina barn. Varför skulle din fritid vara viktigare?

Har bara ett råd: SKÄRP DIG

Du tänker fel. TS har rätt. Varför skulle han arbeta för dig och mig? Det kommer han aldrig att göra.

Svaret är för att TS då kommer att må bättre själv, inte för att du och jag ska vara nöjda.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Ini) skrev 2022-03-08 18:01:52 följande:
    Du tänker fel. TS har rätt. Varför skulle han arbeta för dig och mig? Det kommer han aldrig att göra.

Svaret är för att TS då kommer att må bättre själv, inte för att du och jag ska vara nöjda.
    Jag menar att TS ska anstränga sig och jobba för sin egen skull, och inget annat.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-08 15:03:08 följande:
    Men allt man gör är på grund av motivation. Man behöver motivation. Kanske TS kan få hjälp med detta? I de här åtgärderna han måste gå för att få bidrag måste han väl kunna berätta om sina svårigheter tänker jag.
    Skaffa dig motivation. Ju mindre man gör desto mindre blir man motiverad att göra. Det gäller att sätta hjulet i rullning.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-08 18:25:29 följande:
    Jag är inte TS
    Jag vet men baserat på vad du skriver är det uppenbart att du behöver skaffa dig motivation.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Sof) skrev 2022-03-08 18:56:06 följande:

Tror inte det är många folk som vill jobba eller stiga upp tidigt på morgonen och arbeta bort sitt liv. Men det är något många av oss behöver göra för att kunna leva ett liv med någon sorts kvalité. 
    Och hur skulle det vara om ingen jobbade? Då går ju inte världen runt. Och inte heller är det snällt att någon annan på ett vis ska behöva försörja dig när du känner som otroligt många människor men dom går till jobbet allefall 

Vad är alternativet menar du? Även bland de som är ekonomiskt oberoende så är de som inte jobbar de som mår sämst. De klokaste människorna slutar aldrig att arbeta. De förstår att det är en del av ett sunt liv.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-08 18:50:25 följande:
    Tack! Motivationen finns väl iallafall till viss del, men jag är också feg/realistisk med begränsade krafter och resurser så vill undvika att satsa på något som har små utsikter att lyckas eller ännu sämre, dömt att misslyckas.  
    Ha inte så snäva ramar för vad det är att arbeta och vad det är att lyckas. Om du nu inte kan få ett vettigt "vanligt" jobb i nuläget så lägg energi på att stärka dig själv. Det är ett "jobb" i sig.
    Krafter precis som motivation är något man behöver öva upp. 
  • Anonym (Ini)
    Mandel skrev 2022-03-20 09:44:18 följande:

Nejdå, ts kan knacka på hos min kollega och hoppas att han öppnar dörren och så kan ts bo där. Kollegan har redan en parasit boende hos sig som inte bidrar med en krona utan bor och äter på kollegans bekostnad och parasiten sköter inte ens om hemmet som tack utan kan på sin höjd laga mat en gång i veckan. Resten av tiden sover parasiten eller sitter och ser på tv/spelar dator och pimplar folköl. Har pågått i 2,5 år än så länge... (De är inte ett kärlekspar!)

Kollegan skulle inte ha hjärta att sparka ut TS utan han skulle ta lite mer konstig lån till suspekta räntor för att driva runt cirkusen...

Såvida inte personen är handikappad är det där nästan bland det värsta man lan göra mot någon. Inte att parasitera utan att låta någon bo hemma hos en utan krav.
  • Anonym (Ini)
    Mandel skrev 2022-03-20 17:40:15 följande:
    Problemet är att om kollegan får två val - spelar ingen roll vad valet gäller, men där ett är det rätta/bra valet och ett är fel/dåligt så vet han att det är bra och dåligt och ändå väljer han det dåliga.
    I alla lögen. Han vet att han gör fel, ändå gör han det.
    Låter som en bekvämlighetsnarkoman.
Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar