• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-03 19:13:51 följande:

Om man VERKLIGEN vill moder Ryssland väl LYDER MAN INTE PUTIN och då är man EMOT KRIGET som hans regim startade..

Om jag fick forma mitt önske-Ryssland så skulle det vara  en demokrati ( ingen Putin-diktatur)med ett folkvalt lagstiftande parlament och parlamentarism (dvs regeringen ansvarig inför parlamentet), en regering som inte startar4 några krig alls, och med ett ceremoniellt statsöverhuvud av huset Romanov. (Överhuvudet för huset Romanov idag heter Maria och hennes son, sonhustru och sonson tror jag bor i Ryssland idag, och jobbar med välgörenhet, om de inte lämnat pga kriget.

En författning ungefär som i t.ex. något av de skandinaviska länderna eller Storbritannien,, eller annan västeuropeisk och konstitutionell monarki.

De tankarna HAR INGEN PUTIN-VATNIK, så den titeln faller platt till marken Glad

"moder ryssland" är putin :whoco5:
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)
    klyban skrev 2024-10-04 15:49:26 följande:
    "moder ryssland" är putin :whoco5:
    Nej. Putins Ryssland är inte det sanna moder Ryssland (deras motsvarighet till moder Svea)som jag ser det. Det sanna Ryssland, den sanna ryska identiteten, har inget med krigsherren Putin att göra. Som jag ser det är det sanna Ryssland snarare tsar-Ryssland. En moderniserad variant av det är jag för, med parlamentarism och en ceremoniell statschef av familjen Romanov, självfallet inget envälde, utan demokrati efter mönster av väst-Europa. Min idealförfattning är ungefär som Danmarks-demokrati förenat med att kungen har lite större parlamentarisk roll än i Sverige, bla med vissa av de formella uppgifter talmannen har här.
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-05 14:01:06 följande:
    Nej. Putins Ryssland är inte det sanna moder Ryssland (deras motsvarighet till moder Svea)som jag ser det. Det sanna Ryssland, den sanna ryska identiteten, har inget med krigsherren Putin att göra. Som jag ser det är det sanna Ryssland snarare tsar-Ryssland. En moderniserad variant av det är jag för, med parlamentarism och en ceremoniell statschef av familjen Romanov, självfallet inget envälde, utan demokrati efter mönster av väst-Europa. Min idealförfattning är ungefär som Danmarks-demokrati förenat med att kungen har lite större parlamentarisk roll än i Sverige, bla med vissa av de formella uppgifter talmannen har här.

LoL, det är slagord för den som bestämmer i ryssland och för hetsa sina joner att ställa upp på allt och för moder ryssland.
    Hur kan du inte veta såna här enkla saker de håller på med där vatnik?

Måste lägga till herre gud också, och börjar inse att du är nog inte ens här för något, för detta blev ovanligt stort fel.

Och givetvis om någon slår ihjäl putin och har samma aspirationer, kommer också köra exakt samma.
    Tror du detta är något nytt ens?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2024-10-06 12:43:55 följande:

LoL, det är slagord för den som bestämmer i ryssland och för hetsa sina joner att ställa upp på allt och för moder ryssland.
    Hur kan du inte veta såna här enkla saker de håller på med där vatnik?

Måste lägga till herre gud också, och börjar inse att du är nog inte ens här för något, för detta blev ovanligt stort fel.

Och givetvis om någon slår ihjäl putin och har samma aspirationer, kommer också köra exakt samma.
    Tror du detta är något nytt ens?

Jag är ingen vatnik men emot putin.
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-06 14:54:49 följande:
    Jag är ingen vatnik men emot putin.

Jo, vi hör dig säga detta, dock ser det inte ut så i inläggen alltid.
    Att du inte förstår motherland russia, det är också fascinerande att se.
    Och med tanke det alltid handlat om att göra som ledaren säger och när den vrålas.

klyban skrev 2024-10-06 15:10:02 följande:

Jo, vi hör dig säga detta, dock ser det inte ut så i inläggen alltid.
    Att du inte förstår motherland russia, det är också fascinerande att se.
    Och med tanke det alltid handlat om att göra som ledaren säger och när den vrålas.

Jag vet vad putin menar med moder Ryssland, men det är inte vad jag menar med moder Ryssland. Med moder Ryssland menar jag det land som skulle gynnas av att putin avlägsnas från presidentmakten och att det brottsliga anfallskriget mot Ukriana upphör.
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-07 12:21:30 följande:
    Jag vet vad putin menar med moder Ryssland, men det är inte vad jag menar med moder Ryssland. Med moder Ryssland menar jag det land som skulle gynnas av att putin avlägsnas från presidentmakten och att det brottsliga anfallskriget mot Ukriana upphör.
    All for the MOTHERLAND, har alltid använts detta sätt, och det försöker du låtsas om inte är så menar du vatnik?
    klyban skrev 2024-10-07 12:27:54 följande:
    All for the MOTHERLAND, har alltid använts detta sätt, och det försöker du låtsas om inte är så menar du vatnik?

Nej, men JAG använder uttrycket på MITT SÄTT!, och det har jag rätt till. Jag struntar i vad putin säger.

Sedan är jag svensk och mitt moderland är snarare moder Sveas än moder Rysslands. Och med det menar jag inte politiker utan en djupare gemenskap på ett annat plan, Men vad gäller Ryssland har jag varit där själv, och jag känner till ett helt annat Ryssland än diktatorn putins. Och det Ryssland jag gillar är ett helt annat Ryssland än hans - de som är emot honom och emot kriget.

Och jag är emot allt våld, allt krig.

• klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-08 13:18:13 följande:

Nej, men JAG använder uttrycket på MITT SÄTT!, och det har jag rätt till. Jag struntar i vad putin säger.

Sedan är jag svensk och mitt moderland är snarare moder Sveas än moder Rysslands. Och med det menar jag inte politiker utan en djupare gemenskap på ett annat plan, Men vad gäller Ryssland har jag varit där själv, och jag känner till ett helt annat Ryssland än diktatorn putins. Och det Ryssland jag gillar är ett helt annat Ryssland än hans - de som är emot honom och emot kriget.

Och jag är emot allt våld, allt krig.

Och ändå står vi här att allt för moderlandet är bara en klyscha för att få medborgaren göra som ledaren vill Solig

Hur kan du inte veta såna här saker vatnik, för det är ju så simpel och enkelt att förstå.

Jo, vet vi dina idéer är att Ukraina ska lägga ned vapen, men vi alla vet nazisten putin aldrig kommer göra detta.
    SÅ varför vill du att han ska komma hit för, för det är ju de nästkommande stegen i han storhetsvansinne.

Och sen vet du inte heller vad inkallning är, och att det är självklart inte frivilligt.
    Hur kan man inte veta såna här saker?

klyban skrev 2024-10-08 16:52:20 följande:

Och ändå står vi här att allt för moderlandet är bara en klyscha för att få medborgaren göra som ledaren vill Solig

Hur kan du inte veta såna här saker vatnik, för det är ju så simpel och enkelt att förstå.

Jo, vet vi dina idéer är att Ukraina ska lägga ned vapen, men vi alla vet nazisten putin aldrig kommer göra detta.
    SÅ varför vill du att han ska komma hit för, för det är ju de nästkommande stegen i han storhetsvansinne.

Och sen vet du inte heller vad inkallning är, och att det är självklart inte frivilligt.
    Hur kan man inte veta såna här saker?

Dina anklagelser faller platt till marken för att:

1) Jag vet att putin använder uttrycker moderlandet som en klyscha för att få folk att göra det han vill, men precis som han väljer det kan jag välja att mena något helt annat med uttrycket. "Moder Svea" för mig betyder inte att jag är 100% lojal med någon politiker av något som helst parti. (Däremot är jag lojal med kungen, men han för ingen politik och är inte med i något parti ö h t.)

Jag vet alltså vad putin menar och vad han vill använda uttrycket "moder Ryssland" till, men jag är lojal med oppositionen mot honom, och även de kan använda uttrycker moder Ryssland. Jag har redan sagt att jag önskar demokrati i Ryssland, inte putin-diktatur, och att jag är för en konstitutionell monarki enligt västeuropeisk förebild med en symbolisk statschef av släkten Romanov (och ja, det finns en hel del ryssar som stöder familjen)

2) Jag har aldrig sagt att "Ukraina ska lägga ned vapnen", (och som du förstås menar Ryssland skall fortsätta använda sina.) Du framställer mina ord felaktigt. Frågan är om det inte kan kallas lögn, för jag har aldrig sagt det

Däremot så sympatiserar jag med individer på båda sidor som inte vill strida och även dö unga, eftersom jag av princip inte anser att en stat i en moralisk mening kan ha äganderätt till individen. Därför är jag för att Sverige ger asyl åt desertörer och de som undvikit mobilisering på sidor. Ryssar och ukarinare är européer och kommer från samma kulturkrets som en svensk dito. (Jag serhellre det än migration från menaländerna i den omfattning som rått under tidigare år. Jag är hoppas för tills vidare stopp på flyktinginvandring från mena.)

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa