• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-12 14:54:37 följande:
    Jag är för rysk vapenvägran också-och 650 000 har undvikit mobilisering eller deserterat.
    Vilket inte spelar någon roll för de Ukrainare som blir våldtagna och mördade.

OM  HELA ryska krigsmakten deserterar kan du sitta tryggt i ditt elfenbenstorn. Men för att utplåna dig och hela din familj räcker det med att en enda stridsvagn väljer att inte desserters.

Den som angriper har ett val. Den som blir angripen har inte ett val.
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)
    nattuw skrev 2024-10-14 07:11:40 följande:
    Vilket inte spelar någon roll för de Ukrainare som blir våldtagna och mördade.

OM  HELA ryska krigsmakten deserterar kan du sitta tryggt i ditt elfenbenstorn. Men för att utplåna dig och hela din familj räcker det med att en enda stridsvagn väljer att inte desserters.

Den som angriper har ett val. Den som blir angripen har inte ett val.

Ännu fler skulle mördas och våldtas om ryska krigsmakten hade mer folk och mer framgång, så det spelar STOR ROLL för de som nu inte utsätts pga att ryska krigsmakten inte är optimalt stark. De 650 000 är HJÄLTAR enligt mig..

Självfallet stannar inte varken jag eller min familj kvar där stridsvagnen kommer och låter oss dödas av den.

Den som angriper har ett val, men individer på den angripna sidan har också val.

Jag gjorde valet att söka vapenfri placering, och fick det godkänt. Det valet gäller även om Sverige blir angripit-och detta helt lagligt. Jag kunde ha valt att behållal den militära krigsplacering jag hade, men när jag blev pacifist ansökte jag om ändring och blev garanterad detta. Det gäller även under krig.

DÄREMOT skulle jag kunna göra en insats i civilförsvaret, kanske rädda liv osv.

Vapenfria gr faktiskt mycket viktiga insatser inom t.ex sjukvård och brandbekämpning m.m.

Vad är din egen krigsplacering ? Vad är din befattning etc då?

klyban skrev 2024-10-13 21:03:09 följande:

Intressant att det tar stopp när vi alla vet vad pacifism innebär för Sverige och hur vi helt garanterat bli invaderade och hur vi bara ska lägga ned vapen och acceptera det folkmord som sen skulle följa.

Pacifism låter som en väldigt vacker men sjukligt naiv tanke.

Jag tänker inte hindra dig från att döda med vapen, men själv bär jag inte vapen. Jag tänker inte hindra dig från att bära vapen. men du kan inte tvinga mig att göra det. Jag är garanterad vapenfritt av staten då min ansökan om det godkändes.

Pacifism är både vackert och tillämpbart. Många individer tillämpar det redan idag, bla många på båda sidor i Ukraina-kriget. Bevisligen går det alltså att tillämpa det.

klyban skrev 2024-10-13 21:04:56 följande:

Dock är ditt förslag om pacifism som helt garanterat leder till just detta.

Så du kunde ha lurat mig.

Nej, för jag uppmuntrar till pacifism på individnivå, Jag säger inte att ukrainska staten skall lägga ned vapen som stat samtidigt som ryska staten fortsätter använda sina vapen.

Däremot stöder jag individer på båda sidor som väljer att inte strida-vilket ger mindre skala på striderna.

Dvs då de 650 000 + de 60 000.

• klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-14 12:54:07 följande:

Jag tänker inte hindra dig från att döda med vapen, men själv bär jag inte vapen. Jag tänker inte hindra dig från att bära vapen. men du kan inte tvinga mig att göra det. Jag är garanterad vapenfritt av staten då min ansökan om det godkändes.

Pacifism är både vackert och tillämpbart. Många individer tillämpar det redan idag, bla många på båda sidor i Ukraina-kriget. Bevisligen går det alltså att tillämpa det.

Även dina försök och lägga det på mig, så står vi här med att din idé innebär putin kommer till oss och där det är helt garanterat att pacifism är ett sätt att ett folkmord sker och ändlösa våldtäkter på män, kvinnor och barn.

Det som jag finner mest komiskt, det är att det går säga det du gör, men inse hur sjukligt naivt det är och att man slutet på dagen måste försvara sig.

Det är därför vi alltid kommer till samma punkt och att det ser ut som du vill putin ska komma hit, för han kommer ju aldrig bry sig om din idé och älskar att du har den.

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-14 12:57:13 följande:

Nej, för jag uppmuntrar till pacifism på individnivå, Jag säger inte att ukrainska staten skall lägga ned vapen som stat samtidigt som ryska staten fortsätter använda sina vapen.

Däremot stöder jag individer på båda sidor som väljer att inte strida-vilket ger mindre skala på striderna.

Du är rätt komisk när du tror dom är pacifister.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-14 12:51:02 följande:

Självfallet stannar inte varken jag eller min familj kvar där stridsvagnen kommer och låter oss dödas av den.

Så vart tycker du att 38 miljoner ukrainare skulle tagit vägen?
    nattuw skrev 2024-10-14 20:35:55 följande:
    Så vart tycker du att 38 miljoner ukrainare skulle tagit vägen?

Striderna är inte i huvuddelen av Ukraina och frontlinjen står relativt stilla. Huvuddelen av Ukraina finns fortfarande + även utlandet. Vi har t.ex 2 ukrainare från stridsområdet i östra Ukraina som aktiva i min församling, och massflyktdirektivet gällande Ukraina gäller vad jag vet fortfararande. 

klyban skrev 2024-10-14 13:23:31 följande:

Även dina försök och lägga det på mig, så står vi här med att din idé innebär putin kommer till oss och där det är helt garanterat att pacifism är ett sätt att ett folkmord sker och ändlösa våldtäkter på män, kvinnor och barn.

Det som jag finner mest komiskt, det är att det går säga det du gör, men inse hur sjukligt naivt det är och att man slutet på dagen måste försvara sig.

Det är därför vi alltid kommer till samma punkt och att det ser ut som du vill putin ska komma hit, för han kommer ju aldrig bry sig om din idé och älskar att du har den.

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-14 12:57:13 följande:

Du är rätt komisk när du tror dom är pacifister.

Nej  Jag vill att putin skall avsättas inom Ryssland och inte komma hit. Ju fler som inte strider på båda sidor , ju färre mord och våldtäkter. Hade de 650 000 stridit för Ryssland hade fler mord och våldtäkter begåtts, för då hade Rysslands krigsmakt varit ännu stakare.

Dessutom begår i krig inte sällan också den egna sidans soldater mord och våldtäkter på egna civila. Krig förråar och det ger psykisk obalans.

Det spelar väl ingen roll vad de 650 000 har för motiv? Huvudsaken att de inte är med i kriget och gör putin ännu starkare.

• klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-15 13:24:45 följande:

Nej  Jag vill att putin skall avsättas inom Ryssland och inte komma hit. Ju fler som inte strider på båda sidor , ju färre mord och våldtäkter. Hade de 650 000 stridit för Ryssland hade fler mord och våldtäkter begåtts, för då hade Rysslands krigsmakt varit ännu stakare.

Dessutom begår i krig inte sällan också den egna sidans soldater mord och våldtäkter på egna civila. Krig förråar och det ger psykisk obalans.

Det spelar väl ingen roll vad de 650 000 har för motiv? Huvudsaken att de inte är med i kriget och gör putin ännu starkare.

Din pacifism och hur du inbillar dig putin kommer lägga ned sina vapen är en abnorm nivå av naivitet.

Försöker du jämföra systematiskt(Och troligtvis beordrade också.) misshandel, tortyr, avrättningar, våldtäkter på män, kvinnor och barn, men den "normala" problemen i krig.
    Sade du inte att du kunde sånt här, och igen står vi vid en punkt där du ursäktar dessa hemska saker som är i en otrolig stor omfattning och med vad du tror egna gör.

Varför rycker du ut till försvar för putin med alla dessa hemskheter de håller på med, och din pascifism är ju bara börja på folkmorden och våldtäkterna.
    Har du inte hängt med alls vad ryssen gör historiskt och tex i Ukraina?

För hade du vetat, så hade du inte rykt ut till försvar.och på något vi vet är så mycket större.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2024-10-15 15:45:52 följande:

Din pacifism och hur du inbillar dig putin kommer lägga ned sina vapen är en abnorm nivå av naivitet.

Försöker du jämföra systematiskt(Och troligtvis beordrade också.) misshandel, tortyr, avrättningar, våldtäkter på män, kvinnor och barn, men den "normala" problemen i krig.
    Sade du inte att du kunde sånt här, och igen står vi vid en punkt där du ursäktar dessa hemska saker som är i en otrolig stor omfattning och med vad du tror egna gör.

Varför rycker du ut till försvar för putin med alla dessa hemskheter de håller på med, och din pascifism är ju bara börja på folkmorden och våldtäkterna.
    Har du inte hängt med alls vad ryssen gör historiskt och tex i Ukraina?

För hade du vetat, så hade du inte rykt ut till försvar.och på något vi vet är så mycket större.

Du läser ju inte ens mina inlägg innan du svarar . Du har ju inte ens läst en enda mening i mina inlägg, för du påstår att jag  har skrivit saker jag aldrig har skrivit. Jag har ALDRIG SKRIVIT att jag förväntar att vladimir putin lägger ned vapnen, DÄREMOT att jag hoppas han avsätts, och at jag stöder individuella ryska medborgare som vägrar strida för putins regering.

Jag har ALDRIG SKRIVIT att den egna sidans soldater begår så mycket våldtäkter och mord som angriparen-långt därifrån. Däremot nämnde jag att i krig händer det också att den egna sidans soldater våldtar och mördar egna civila- men inte ens i närheten av den omfattning angriparen gör sig skyldig till dessa handlingar-

Jag har aldrig ursäktat något alls.

Jag har aldrig försvarat vladimir putin. Tvärtom har jag tydligt kallat honom både för att var alögnare och mördare,

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa