• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-11 13:21:04 följande:

Du förutsätter att man är korkad för att man är pacifist.

Inte korkad bara naiv.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-11 13:21:04 följande:

Självfallet skulle jag försöka hjälpa min fru och dotter att komma så långt bort från frontlinjen som möjligt om den närmade sig. Då kan de inte våldtas och slaktas där.

Ja det hade ju varit mycket enklare för Putin om 38 miljoner Ukrainare hade följt ditt exempel och dragit sig tillbaka till... ja vart de nu skulle tagit vägen. Inget motstånd för den ryska armen. Bara kliva in och ta över allt utan något motstånd.
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)
    klyban skrev 2024-10-11 15:34:23 följande:

Vad säger din naivitet om att återvända för de som blivit inkallade men smet?

Att de blir mötta med vackra röda rosor och sköna kramar.
    Eller kommer de ramla på en kniv 50ggr och sen kasta sig ut genom fönstret?

Domstol, ja, ibland, du kan inte vara så här naiv på riktigt :evilgrin39:

Naturligtvis är det inte klokt av dem att återvända förrän det finns en ny regim. Jag har inte påstått att det är fritt fram utan påföljd.

Om de inte återvänder slipper de knivarna.

Ja det var det jag talade om, att det inte finns några formella dödsdomar. Däremot har säkert många avrättats vid fronten-och det förnekade jag inte. Jag tror inte att du har läst mina inlägg ordentligt innan du svarar.

Jag förnekade INTE avrättningar direkt vid fronten utan rättegång. Det framgick tydligt.

nattuw skrev 2024-10-12 06:55:33 följande:
    Inte korkad bara naiv.

Är de 650 000 som lämnat Ryssland naiva? Har de gjort fel och bör resa hem och anmäla sig till krigstjänst?

Är det naivt att stödja dem-vilket jag gör?

Nej, det är det inte.

nattuw skrev 2024-10-12 07:12:51 följande:
    Ja det hade ju varit mycket enklare för Putin om 38 miljoner Ukrainare hade följt ditt exempel och dragit sig tillbaka till... ja vart de nu skulle tagit vägen. Inget motstånd för den ryska armen. Bara kliva in och ta över allt utan något motstånd.
    Jag är för rysk vapenvägran också-och 650 000 har undvikit mobilisering eller deserterat.
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-12 14:47:59 följande:

Naturligtvis är det inte klokt av dem att återvända förrän det finns en ny regim. Jag har inte påstått att det är fritt fram utan påföljd.

Om de inte återvänder slipper de knivarna.

Ja det var det jag talade om, att det inte finns några formella dödsdomar. Däremot har säkert många avrättats vid fronten-och det förnekade jag inte. Jag tror inte att du har läst mina inlägg ordentligt innan du svarar.

Jag förnekade INTE avrättningar direkt vid fronten utan rättegång. Det framgick tydligt.

Dock trodde du det var ett bra exempel att de hade lämnat, och är extremt tveksam om ens 1% av dessa är vapenvägrare och att deras enda syfte är att rädda sitt liv.
    Och det i förlängningen innebär att de inte kan åka hem som jag sagt hela tiden.

De är många som ramlat på en kniv ett femtiotal ggr och sen kastat ut sig genom fönstret.'
    Sen dör de som flugor i fängelset också, och även det med hjälp.

Din naivitet är så gigantiskt att det är omöjligt att beskriva den korrekt.

Och lägga ned vapen, det kommer aldrig nazisten putin göra ändå, och denna idé lägga ned vapen är samma som att du vill ha ryssland att komma hit, om än indirekt i bästa fall.
    Eller vatnik.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2024-10-12 15:23:23 följande:

Dock trodde du det var ett bra exempel att de hade lämnat, och är extremt tveksam om ens 1% av dessa är vapenvägrare och att deras enda syfte är att rädda sitt liv.
    Och det i förlängningen innebär att de inte kan åka hem som jag sagt hela tiden.

De är många som ramlat på en kniv ett femtiotal ggr och sen kastat ut sig genom fönstret.'
    Sen dör de som flugor i fängelset också, och även det med hjälp.

Din naivitet är så gigantiskt att det är omöjligt att beskriva den korrekt.

Och lägga ned vapen, det kommer aldrig nazisten putin göra ändå, och denna idé lägga ned vapen är samma som att du vill ha ryssland att komma hit, om än indirekt i bästa fall.
    Eller vatnik.

Självfallet finns det massor av skäl att inte vilja strida-och inget fel med det. Resultatet är det samma, att de inte är vid fronten/ inte dödas vid fronten.

Just därför bör man ha en plan, t.ex att åka utomlands, så att man slipper de knivarna. Jags stöder inte huvudlöst agerande som bara leder till att man dödas eller fängslat.

Han kommer att ha färre som håller i hans vapen ju fler som flyr.

Nej, jag vill inte ha rysk militär här, däremot att ryska armén försvagas genom ännu fler avhopp. Idag har de ingen möjlighet att invadera Sverige, och ju färre soldater de har desto mindre möjlighet.

• Meddelande borttaget
  • klyban

Intressant att det tar stopp när vi alla vet vad pacifism innebär för Sverige och hur vi helt garanterat bli invaderade och hur vi bara ska lägga ned vapen och acceptera det folkmord som sen skulle följa.

Pacifism låter som en väldigt vacker men sjukligt naiv tanke.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-13 12:38:07 följande:

...

Nej, jag vill inte ha rysk militär här, ..

Dock är ditt förslag om pacifism som helt garanterat leder till just detta.

Så du kunde ha lurat mig.

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa