• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-19 14:32:34 följande:

5)Jag har inte sagt att 38 miljoner ukrainare ska just still Sverige. 8 miljoner har lämnat landet, och  det absoluta flertalet har inte kommit till Sverige. DÄREMOT nämnde jag att vi har 2 ukrainare i församlingen som då är välfungerande i det svenska samhället, och jag är  glad att de har funnit trygghet i Sverige, Ukrainare är européer och ofta lättintegrerade. Jag tar gärna emot fler ukrainare och färre som är från utanför Europa. Ukrainare är relativt ofta beredda att arbeta här.

Så vart har du tänkt dig att 38 miljoner människor skulle ta vägen? Och vart hade du tänkt dig att EU:s 448 miljoner medborgare skulle ta vägen om en despot bestämde sig för att rulla över ett Europa som lyssnade till dig?

Ibland hamnar man i situationer där alla alternativ är dåliga. Du anser att underkastelse och ett liv under en despots stövelklack är bättre än att stå upp för frihet. Gott så, men om de som nu dör för att du skall kunna sitta i ditt elfenbenstorn och tala om hur god människa du är inte dog för din skull skulle ditt elfenbenstorn snart vara en ruinhög.
  • klyban
    nattuw skrev 2024-10-19 21:04:30 följande:
    Ingen vill bli beskjuten av artilleri. Men när verkligheten knacka på dörren i form av en despot med onda avsikter och alla tänker som dig vem skall då beskydda dig och din familj?

Det du förespråkar innebär en fullständig underkastelse där en aggressor efter eget gottfinnande kan ägna sig åt etnisk rensning.

Den som sagt de vägrar skydda sina nära och kära?

Det är märkligt vi har en användare som har idéer som betyder vi ska lägga oss platta för en nazist.
    Vars enda intresse är att göra etnisk utrensning, det är här jag inser det är en vatnik.

En annan komisk sak är att de som flytt ryssland som inte vill dö i ett menlöst krig för en envåldshärskare.
    De ska tydligen vara pacifister, om ens 1% är pacifister skulle jag förvåna mig över, och även vapenvägra.

Och ska vi komma in på når långt över komiken, det är hur 60000 svårt krigströtta i fronten och utan avlösning skulle vara pacifister.

Ja, jag kan bara dra en slutsats, och det är att användaren tror inga vapen är ett skydd för ett land.
    Och det är där den riktigt intressanta frågan uppstår och hur kan någon vara så naiv eller är det medvetet och vatnik?
    För tyvärr så tyder allt på den punkten.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)
    Ingen vill bli beskjuten av artilleri. Men när verkligheten knacka på dörren i form av en despot med onda avsikter och alla tänker som dig vem skall då beskydda dig och din familj?

Det du förespråkar innebär en fullständig underkastelse där en aggressor efter eget gottfinnande kan ägna sig åt etnisk rensning.

Jag tackar i alla fall för att du har en i mitt perspektiv bättre ton i debatten med fokus på sakfrågor än k. Min familj skulle jag om möjligt försöka hjälpa att komma långt från stridsområdet om krig här vore fallet.

Du bortser helt ifrån att jag stöder de 650 000 ryska medborgare som lämnat Ryssland för att undgå mobilisering. Jag stöder alltså de som inte vill ställa upp som angripare.

nattuw skrev 2024-10-19 21:20:23 följande:
    Så vart har du tänkt dig att 38 miljoner människor skulle ta vägen? Och vart hade du tänkt dig att EU:s 448 miljoner medborgare skulle ta vägen om en despot bestämde sig för att rulla över ett Europa som lyssnade till dig?

Ibland hamnar man i situationer där alla alternativ är dåliga. Du anser att underkastelse och ett liv under en despots stövelklack är bättre än att stå upp för frihet. Gott så, men om de som nu dör för att du skall kunna sitta i ditt elfenbenstorn och tala om hur god människa du är inte dog för din skull skulle ditt elfenbenstorn snart vara en ruinhög.

För det första är jag inte alls "god". Ingen människa på jorden är "god". Jag har massor av fel. Jag har massor av brister. Jag gör fel varje dag-både i aktiva handlingar och underlåtelse av sådant jag kunde ha gjort. Jag är troende och det medför också att jag inte tror att jag är perfekt utan tvärtom långt långt ifrån det och behöver försoningen.

För det andra har jag inte förespråkat allmän underkastelse. Tvärtom förespråkar jag att medborgare i den angripande staten individuellt skall söka undgå mobilisering. Som sagt stöder jag de massor av ryska medborgare som har gjort just detta.

För det tredje tror jag inte det kommer till en situation där alla de 38 miljonerna eller alla de 448 miljonerna flyr.

För det fjärde är jag för att  vladimir putin (skriver hans namn med små bokstäver för jag tycker inte han förtjänar mera) avsätts i Ryssland, och hans krigspolitik skrotas liksom hans presidentskap.

Och förresten: Hur ser din egen krigsplacering ut? Vad är din befattning?

Och vore du beredd att anmäla dig som krigsfrivillig till Ukraina?

• klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-20 14:38:52 följande:

Jag tackar i alla fall för att du har en i mitt perspektiv bättre ton i debatten med fokus på sakfrågor än k. Min familj skulle jag om möjligt försöka hjälpa att komma långt från stridsområdet om krig här vore fallet.

Du bortser helt ifrån att jag stöder de 650 000 ryska medborgare som lämnat Ryssland för att undgå mobilisering. Jag stöder alltså de som inte vill ställa upp som angripare.

Fåtal av dom är pacifister :whoco5:

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-20 14:50:42 följande:

Och vore du beredd att anmäla dig som krigsfrivillig till Ukraina?

Du frågar den ofta när det går trögt för dig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-20 14:50:42 följande:

Krigsplaceringar skall hanteras som sekretessbelagd information. De enda som är intresserad av att snoka runt för att ta reda på vilka personer som är krigsplacerade vart är de som samlar information för främmande makt.
    nattuw skrev 2024-10-20 20:27:03 följande:
    Krigsplaceringar skall hanteras som sekretessbelagd information. De enda som är intresserad av att snoka runt för att ta reda på vilka personer som är krigsplacerade vart är de som samlar information för främmande makt.

Jag var intresserad för att jag ville veta mer bakgrund till dina argument, varför du skrev som du gjorde,

Själv gör jag ingen hemlighet av att jag krigsplacerats i civilförsvaret och skulle kunna arbeta med t,ex. brandbekämpning, livräddning och andra praktiska saker. En liten enskild kugge i det systemet, som t.ex jag, är inte främmande makt intresserad av. Däremot kan främmande makt vara intresserad av vissa nyckelpersoner med centrala uppgifter.

Sedan kan jag tillägga att eftersom långt fler ryska medborgare än ukrainska undvikit mobilisering så medför detta att individer hoppar av dödandet inte "obalans" till förmån för rysk militär, utan snarare mindre omfattning på kriget och därmed färre dödade i detta,

• klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-21 11:50:10 följande:

Jag var intresserad för att jag ville veta mer bakgrund till dina argument, varför du skrev som du gjorde,

Själv gör jag ingen hemlighet av att jag krigsplacerats i civilförsvaret och skulle kunna arbeta med t,ex. brandbekämpning, livräddning och andra praktiska saker. En liten enskild kugge i det systemet, som t.ex jag, är inte främmande makt intresserad av. Däremot kan främmande makt vara intresserad av vissa nyckelpersoner med centrala uppgifter.

Sedan kan jag tillägga att eftersom långt fler ryska medborgare än ukrainska undvikit mobilisering så medför detta att individer hoppar av dödandet inte "obalans" till förmån för rysk militär, utan snarare mindre omfattning på kriget och därmed färre dödade i detta,

Vad i sekretessbelagt är det du inte förstår?
    Och när du är såpass aggressiv och vilja veta krigsplaceringar, för detta är ju inte första gången heller, så är det för främmande makt ditt intresse är så stort?

klyban skrev 2024-10-21 12:36:23 följande:

Vad i sekretessbelagt är det du inte förstår?
    Och när du är såpass aggressiv och vilja veta krigsplaceringar, för detta är ju inte första gången heller, så är det för främmande makt ditt intresse är så stort?

Just med dig så har jag åtminstone tills vidare avslutat denna diskussion. 
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa