• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)
    klyban skrev 2024-09-23 12:00:01 följande:

Som du förstår, det är dina idéer du gett och får ta ansvar för.
    Och det är samma sak som du brukar säga, som du först säger , DET HAR JAG INTE SAGT, och sen upprepar du just vad du sagt.

Och igen så berättar du att du inte vet vad inkallning är, sade du inte att du var utbildad på området och ändå upprepar du inte förstår vad att bli inkallad är i krig.

putin skiter fullständigt i vad du tycker och tror, så det är betydelselöst det du skriver.
    För det som sker är att de trillar på en kniv 30-50ggr och sen kastar ut sig genom fönstret och som död.

Det är faktiskt makalöst att du inte förstår vad militär är och vad de gör med de som inte vill, rätt komiskt faktiskt.

Fast du har ju inte läst något av mina inlägg, Då kan du ju inte veta.

Vaddå förstår? Jag vet vad det är MEN jag skulle VÄGRA vad det än är. Det är EN HELT ANNAN SAK.

putin bryr väl inte sig mer om vad du skriver än vad jag skriver? Varför skulle dina ord vara viktigare? putin vet inte om NÅGON AV OSS.

Jag vet precis vad militär är, men jag VET OCKSÅ att  BÅDE många ryssar o många ukrainare har rest utomlands och inte kan nås av vare sig rysk eller ukrainsk militär. Vi har som sagt ukrainare i vår församling.

• klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-25 11:51:03 följande:

Fast du har ju inte läst något av mina inlägg, Då kan du ju inte veta.

Vaddå förstår? Jag vet vad det är MEN jag skulle VÄGRA vad det än är. Det är EN HELT ANNAN SAK.

putin bryr väl inte sig mer om vad du skriver än vad jag skriver? Varför skulle dina ord vara viktigare? putin vet inte om NÅGON AV OSS.

Jag vet precis vad militär är, men jag VET OCKSÅ att  BÅDE många ryssar o många ukrainare har rest utomlands och inte kan nås av vare sig rysk eller ukrainsk militär. Vi har som sagt ukrainare i vår församling.

Jo, putin skulle älska dina idéer, du vet dom som du inte har en susning om vad de är, men ändå upprepar dom med jämna mellan rum du vet.

Och dessa idéer ger en motorväg för putin rätt mot Sverige, för de ska hellre vapenvägra och inte försvara sitt eget land längre.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2024-09-25 16:20:37 följande:

Jo, putin skulle älska dina idéer, du vet dom som du inte har en susning om vad de är, men ändå upprepar dom med jämna mellan rum du vet.

Och dessa idéer ger en motorväg för putin rätt mot Sverige, för de ska hellre vapenvägra och inte försvara sitt eget land längre.

Jag vet precis  vad krig är. Det dödas och lemlästas människor och djur, och att jag har den insikten och vill att man inte ska lyda putin är väl inget han skulle gilla.

Nej-för vapenvägran ska ju gälla också ryska krigsmakten-

• klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-26 11:36:12 följande:

Jag vet precis  vad krig är. Det dödas och lemlästas människor och djur, och att jag har den insikten och vill att man inte ska lyda putin är väl inget han skulle gilla.

Nej-för vapenvägran ska ju gälla också ryska krigsmakten-

Dina idéer om vapenvägra är det mest naiva jag sett i mitt liv, undrar vad som får dig att skriva nonsens, vad är argumentet med nonsens för det enda man ser är vatnik.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Meddelande borttaget
    klyban skrev 2024-09-26 15:36:46 följande:
    Dina idéer om vapenvägra är det mest naiva jag sett i mitt liv, undrar vad som får dig att skriva nonsens, vad är argumentet med nonsens för det enda man ser är vatnik.

vatnik är en sådan som stöder putins våld. Jag är emot putins våld. Jag är emot allt våld. Mycket enkelt.

Skulle du lyda om du blev inkallad av putins regim. Skulle du inte göra just detta att vapenväägra?

• klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-27 11:29:04 följande:

vatnik är en sådan som stöder putins våld. Jag är emot putins våld. Jag är emot allt våld. Mycket enkelt.

Skulle du lyda om du blev inkallad av putins regim. Skulle du inte göra just detta att vapenväägra?

Indirekt gör du detta, och det är vad vatnik betyder och hur man stöder putin på något sätt och i detta fallet dina extremt svårt naiva idéer.
    klyban skrev 2024-09-27 12:30:42 följande:
    Indirekt gör du detta, och det är vad vatnik betyder och hur man stöder putin på något sätt och i detta fallet dina extremt svårt naiva idéer.
    Inte på något sätt.. Jag är pacifist och kristen och jag anser helt enkelt inte att en kristen kan bära vapen. Jag kan inte se hur det skulle gå ihop med undervisningen från Jesus och apostlarna. Kristna unga män brukade på min tid söka vapenfritt, Jag var en av dem och fick det godkänt utan problem. Dessutom svarade du inte på frågan. Skulle DU lyda om du blev mobiliserad till Rysslands krigsmakt?
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-27 13:34:50 följande:
    Inte på något sätt.. Jag är pacifist och kristen och jag anser helt enkelt inte att en kristen kan bära vapen. Jag kan inte se hur det skulle gå ihop med undervisningen från Jesus och apostlarna. Kristna unga män brukade på min tid söka vapenfritt, Jag var en av dem och fick det godkänt utan problem. Dessutom svarade du inte på frågan. Skulle DU lyda om du blev mobiliserad till Rysslands krigsmakt?
    Jo, du påstår det, och sen kommer dina konstiga idéer som berättar annat....
  • Tow2Mater
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-27 13:34:50 följande:
    Apostlagärningarna 10 talar om officeren (centurion) Cornelius och hans soldater (Som centurion hade Cornelius befäl över hundra av dessa läser jag):

I Caesarea bodde en man som hette Cornelius, en officer vid den italiska vaktavdelningen[a]. 2 Han var from och fruktade Gud[b] liksom alla i hans familj, och han gav generöst med gåvor till folket och bad alltid till Gud.

7 När ängeln som talat med honom var borta, kallade Cornelius till sig två av sina tjänare och en from soldat från sitt närmaste följe

Var de alla vapenfria?
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa