• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Anonym (XXX)
    Friger skrev 2022-01-19 19:37:19 följande:
    Förlovning är ett sätt att smita undan äktenskap ytterligare något år.
    Jo. Det finns till och med par nu, som aldrig ens har tänkt att gifta sig, men ändå köper ringar och låtsas att de är förlovade, för att de tror att detta gör deras förhållande finare och seriösare än andra sambopars...
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Q) skrev 2022-01-19 20:49:50 följande:
    Nej, men de gillar småbarn. Som sagt, världens hycklare.

Där instämmer jag inte. Förut var kontrollen av den psykologiska profilen hos prästkandidater inom RKK dålig, men jag tror att den har förbättrats. De  övergrepp jag har läst om ligger alla en bit tillbaka i tiden. Medvetenheten har höjts. Övergrepp ska naturligtvis polisanmälas och förövare lagföras, och ja - precis som i idrottsrörelsen, med funktionärer som begått övergrepp har det funnits katolska präster som gjord det, och naturligtvis ha bort dömas och sättas i fängelse för det, men jag - som är medlem i svenska Kyrkan - men aktiv också i katolska kyrkan vet att detta inte sker där jag är aktiv. En ärligare och bättre/modigare predikant än katolske kyrkoherden här i stan är svår att hitta. Analogt kunde du säga att "idrottsrörelsen är hycklare" om du ska generalisera på samma sätt.

Men jag är som sagt i grunden svensk-kyrklig, och i denna frågan tänker jag mest på Svenska Kyrkan.

• Anonym (Q)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 20:51:57 följande:

Jag vill faktiskt att kyrkorna VARKEN ska viga 2- eller 1-köande par. Jag vill ju att alla vigslar skall vara borgerliga - som i andra länder i Europa. Jag vill att kyrkorna ska förknippas med Jesus och hans budskap , inte  med ceremonier, och inte stå för myndighetsutövning, vilket ju en vigsel faktiskt är.

Att leva som kristen medför att man har en radikal alternativ livsstil, snarare än lever  som världen lever.  Jag säger inte att det är lätt att leva som kristen, men vill man följa Jesus så innebär det ett annorlunda liv.

Ingen ska tvingas vara lärjunge. Vill man följa honom så innebär det dock att ens liv förändras.. Vissa av oss tror att livet förändras radikalt även på samlevnadsområdet när en person blir kristen. .Det  är logiskt att inte vara med i en församling vars tro man inte delar. Då kan man gå ur den, och gå med i en annan som man har mer gemensamt med - eller starta en egen  församling med en tro som "passar en". - eller inte vara med i någon alls.. En kyrka är en förening med helt frivilligt medlemskap.

Jag tror att en kyrka finns till för dem som verkligen är intresserade av Jesus och detta med att följa honom. En kyrka måste ju ändå få stå för något. Den måste väl ändå få ha en tro ? Precis som t.ex. ett politiskt parti måste få stå för något, även om inte alla gillar det. Jag tror att Jesus älskar och vill att alla ska följa honom, men ingen kan tvingas göra det. I den meningen är kyrkan till för alla, men det betyder inte att den ska anpassa sitt budskap efter allas önskemål. Man får hålla isär olika frågor där..

Det finns alla möjliga sorters tro, och skälen till varför en del homosexuella har en tro varierar såklart, hur mycket som helst. Alla har sin personliga historia. Jag blev själv troende vid 16 , och min historia är, precis som för alla andra, personligt unik,. Precis som skälen till att en del heterosexuella, bisexuella eller asexuella har en tro varierar varierar det för homosexuella.

Du skrev att man ska vigas borgerligt och sedan ha en ceremoni i kyrkan. Menar du att kyrkan ska kunna säga nej om ett samkönat par vill ha en kyrklig ceremoni efter den juridiska vigseln?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ateist-Mia) skrev 2022-01-19 18:26:11 följande:

Jag tycker att religiösa samfund ska fråntas vigselrätten. Jag tycker att det är viktigt att det är tydligt att äktenskapet är ett juridiskt avtal. (Och endast om man vill, även ett religiöst.)

Att frånta kyrkan vigselrätten kanske också kan öppna för möjligheten att gifta sig inför Gud men inte inför lagen. Många idag är ju förlovade utan att ha som intention att gifta sig, tex på grund av arv och särkullsbarn. De som då vill kan få sitt förhållande välsignat utan att ändra arvsrätten. 

Fast detta vore väl RIKTIGT illa? Ett äktenskap är ett äktenskap är ett äktenskap. Det får man ALDRIG rucka på, för då faller hela samhället samman, eftersom de gifta paren med sina kärnfamiljer är de minsta enheterna i hela samhällsbygget. Faller de bort, så faller allting! 

Har man synpunkter om styvbarns arvsrätt, så får man väl lobba för en förändring av de relevanta lagarna i stället. 
  • Anonym (Ateist-Mia)
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 21:01:59 följande:
    Jo. Det finns till och med par nu, som aldrig ens har tänkt att gifta sig, men ändå köper ringar och låtsas att de är förlovade, för att de tror att detta gör deras förhållande finare och seriösare än andra sambopars...
    Eller så gör de det för att de vill ha en symbolhandling som bevis på kärlek och trohet, men inte vill ärva varandra, på grund av särkullsbarn tex. 
  • Anonym (Q)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:03:02 följande:

Där instämmer jag inte. Förut var kontrollen av den psykologiska profilen hos prästkandidater inom RKK dålig, men jag tror att den har förbättrats. De  övergrepp jag har läst om ligger alla en bit tillbaka i tiden. Medvetenheten har höjts. Övergrepp ska naturligtvis polisanmälas och förövare lagföras, och ja - precis som i idrottsrörelsen, med funktionärer som begått övergrepp har det funnits katolska präster som gjord det, och naturligtvis ha bort dömas och sättas i fängelse för det, men jag - som är medlem i svenska Kyrkan - men aktiv också i katolska kyrkan vet att detta inte sker där jag är aktiv. En ärligare och bättre/modigare predikant än katolske kyrkoherden här i stan är svår att hitta. Analogt kunde du säga att "idrottsrörelsen är hycklare" om du ska generalisera på samma sätt.

Men jag är som sagt i grunden svensk-kyrklig, och i denna frågan tänker jag mest på Svenska Kyrkan.

Ännu idag mörkas det om vad som hänt, och antagligen fortfarande händer. Och hur vet du att det inte förekommer i Sverige? Det vet du inte. Du verkar vara naiv.

Ja, självklart vill du inte tänka på vad andra kristna kyrkor gör, eftersom du har svårt att ta avstånd från det.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (LS) skrev 2022-01-19 20:46:44 följande:

Jag tänker att jag är en tämligen typisk medlem i Svenska kyrkan. Döpt, konfirmerad, gift och med plan att begravas i min församling. 
    Dock inte speciellt aktiv i kyrkan. Gudstjänst sporadiskt.

Personligen tycker jag inte det behövs ytterligare administration i samband med en vigsel och ser faktiskt inte någon poäng med att det skulle behövas två cermonier för att vissa blir stötta av vad de uppfattar som hyckleri.  

Själv reagerar faktiskt på att ett parti driver frågor och sen samtidigt uppger att de tycker att det inte ska drivas politik i kyrkan. Om nu det finns majoritet till en förändring inom kyrkan, eller inom staten kommer det ju bli en förändring. Som det är nu så tror jag många faktiskt uppskattar en ordentlig vigsel där man både lovar Gud och faktiskt får ett lagligt äktenskap.

För det 1:a så säger jag inte att det behövs 2 ceremonier. Ute i länder i Europa är det bara den borgerliga som är obligatorisk. De som sen vill kan ha en kyrklig akt också. Det finns flera skäl att jag vill ha det som i andra länder än att  jag tycker det är hyckleri att gifta sig kyrkligt bara av tradition. Det som fungerar i andra länder borde väl fungera här?

För det 2:a : Med parti menar jag de allmänpolitiska partierna, inte en rent kyrklig nomineringsgrupp som står utanför de vanliga politiska partierna, och bara finns inom kyrkan och bara arbetar med de kyrkliga frågorna. I vanliga politiska val röstar jag på vanliga partiers kandidater, men inte inom kyrkan dock. Felet är när partiapparater utanför kyrkan nominerar och påverkar inom kyrkan.

För det 3:e är det ju just förändring jag arbetar för. Den kommer inte automatiskt. Frågorna måste ju drivas om något ska ske..

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Q) skrev 2022-01-19 21:08:40 följande:

Ännu idag mörkas det om vad som hänt, och antagligen fortfarande händer. Och hur vet du att det inte förekommer i Sverige? Det vet du inte. Du verkar vara naiv.

Ja, självklart vill du inte tänka på vad andra kristna kyrkor gör, eftersom du har svårt att ta avstånd från det.

Det sa jag inte. DÄREMOT känner jag väl till hur det är i de församlingar jag är aktiv,  DEM  kan jag tala för. De personerna känner jag. Och som sagt - även i idrottsrörelsen.

Vaddå inte påverkas ? Som aktiv i Svenska Kyrkan ser jag att  det vore stor nytta just inom mitt samfund med reformen. Därför nämner jag mest den.

• Anonym (Q)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:13:58 följande:

Det sa jag inte. DÄREMOT känner jag väl till hur det är i de församlingar jag är aktiv,  DEM  kan jag tala för. De personerna känner jag. Och som sagt - även i idrottsrörelsen.

Vaddå inte påverkas ? Som aktiv i Svenska Kyrkan ser jag att  det vore stor nytta just inom mitt samfund med reformen. Därför nämner jag mest den.

Du tror på allvar att de skulle berätta för dig?
  • Anonym (Q)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:13:58 följande:

Kan du svar på inlägg 73?
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige