• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 15:37:17 följande:
    Fast nu vet jag ju vad du har skrivit här och på andra ställen. Om att du är rädd för män, rädd för att bli fast med en man som behandlar dig illa. Och ändå vill du inte att en kvinna, som har haft oturen att gifta sig med en man som gör det - kanske misshandlar henne gravt till och med, och tvingar henne till sex när hon inte vill - ska få skilja sig?

Som sagt, jag tycker dock att vid eventuellt omgifte, så bör kyrkan pröva hennes skäl till den första skilsmässan. Det duger inte att ordna fyra stora kyrkbröllop efter varandra, där huvudsyftet är att bruden ska ha "allt ljus på mig" i fantastiska vita kreationer och brudkronor. Tänk Pamela Anderson, t.ex....
    Kommer aldrig ske i den svenska kyrkan, du behöver aldrig ange orsak till skilsmässa i Sverige, varför ska du ha kravet i detta i Svenska Kyrkan?
  • Friger
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 19:50:09 följande:

Ha ha ha. jag är frestad att anta denna tävling, men nån bil jag inte, så det får bli nåt annat. Jag skiter fullständigt i ekonomiavdelningen. Glad  Sant att vetenskap o tro inte utesluter varandra. Jag är civilingenjör och adjunkt i naturvetenskapliga discipliner,, och troende kristen sen jag var 16. Jag har också erfarenhet av det övernaturliga. Jag vet vad som jag har sett med mina egna ögon av den arten.  (Jag menar absolut att klassisk kristen tro totalt sett tycks komma närmare svaren på de stora livsfrågorna än både ateism och andra religioner. Däremot säger jag inte att alla andra religioner har fel i varje enskild fråga. Långt ifrån allting i dem strider mot min kristna tro.)

Ja, Jackelén har jag varit missnöjd med, men hon överraskade positivt i ett par frågor nu under förra året,. Hon kritiserade faktiskt partipolitiken. Göteborgsbiskopen gjorde mig besviken midnattsmäsan julen 19 i Göteborgs domkyrka - typ inte ett ord kristet budskap, helt anpassat till sekulära tillfälliga kyrkobesökare, inget  evangeliskt.

Synd, jag hade gärna velat ha en till bil, får bli något mindre då! :P

Pluggade teknisk fysik i min ungdom men hoppade av och blev vanlig ingenjör. Något jag ångrar idag.

Det var nog mitt intresse för fysik och astronomi som fick mig att få upp ögonen för Gud. Alla paradoxer som finns överallt. Det är mycket som egentligen pekar på en intelligent skapare. Det enda egentliga alternativet är att man inför oändligheter för att lösa problemet med hur osannolikt allt är.

Börjar man jobba med oändligheter för det med sig andra problem. Då ska man ju i princip gå och bli buddist istället.

Fast någon god kristen är jag ju inte försiktigt uttryckt.

Jackelén och dom där... Känns som att dom kidnappat kyrkan för andra skäl än religiösa. De är en starkt bidragande orsak att jag inte går med i kyrkan. Har vi något tillfälle kollat om det finns vettiga alternativ som inte är sekt. Sekter ska man starta, inte ansluta till. Men det dog väl där.
  • Anonym (XXX)
    SweeneyToad skrev 2022-01-20 15:41:39 följande:
    Majoriteten av skilsmässor beror dock inte på misshandel. 

Här är en bra sida, som ger ett bra svar:

www.catholic.com/qa/is-divorce-a-sin-when-ones-spouse-is-abusive
    Jodå, jag VET allt det där. Jag har haft mitt eget lilla svärmeri för Katolska kyrkan, när jag var i tonåren, och påbörjade även konverteringskursen.

Men frågan är då om det är bättre, att vissa är så rädda för att gifta sig, på grund av att de tror att de inte får skilja sig, att de inte vågar ge sig in i något förhållande alls? Under sina bästa, mest fruktsamma år? Observera att Katolska kyrkan inte heller accepterar egensex...
    sextiotalist skrev 2022-01-20 16:04:20 följande:
    Kommer aldrig ske i den svenska kyrkan, du behöver aldrig ange orsak till skilsmässa i Sverige, varför ska du ha kravet i detta i Svenska Kyrkan?
    Inte till skilsmässa, det går ju genom myndigheter och i Sverige går det mycket snabbt och lätt att få skilsmässa. Det tar aldrig mer än ett halvår, inte ens om det finns små barn.

Men om en av parterna sedan önskar gifta om sig i kyrkan, så skulle kanske vigselprästen kunna syna skälen till den tidigare skilsmässan? Eller någon över honom i den kyrkliga hierarkin. För jag tycker också att det blir löjeväckande när folk envisas med att uttala de heliga löftena i kyrkan, bryter dem efter ett par år, återkommer ett halvår senare med ny partner och hela balunsen som hör till ett stort kyrkbröllop... och detta upprepas * 3 eller 4. Jag menar, har man brutit vigsellöftena en gång, så kanske man ska hålla sig till borgerliga ceremonier i fortsättningen, som inte inbegriper eviga löften? I stället för att ta bort vigselrätten helt för Svenska kyrkan.

• sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 16:15:44 följande:
    Jodå, jag VET allt det där. Jag har haft mitt eget lilla svärmeri för Katolska kyrkan, när jag var i tonåren, och påbörjade även konverteringskursen.

Men frågan är då om det är bättre, att vissa är så rädda för att gifta sig, på grund av att de tror att de inte får skilja sig, att de inte vågar ge sig in i något förhållande alls? Under sina bästa, mest fruktsamma år? Observera att Katolska kyrkan inte heller accepterar egensex...
    Inte till skilsmässa, det går ju genom myndigheter och i Sverige går det mycket snabbt och lätt att få skilsmässa. Det tar aldrig mer än ett halvår, inte ens om det finns små barn.

Men om en av parterna sedan önskar gifta om sig i kyrkan, så skulle kanske vigselprästen kunna syna skälen till den tidigare skilsmässan? Eller någon över honom i den kyrkliga hierarkin. För jag tycker också att det blir löjeväckande när folk envisas med att uttala de heliga löftena i kyrkan, bryter dem efter ett par år, återkommer ett halvår senare med ny partner och hela balunsen som hör till ett stort kyrkbröllop... och detta upprepas * 3 eller 4. Jag menar, har man brutit vigsellöftena en gång, så kanske man ska hålla sig till borgerliga ceremonier i fortsättningen, som inte inbegriper eviga löften? I stället för att ta bort vigselrätten helt för Svenska kyrkan.

Ja, det känns lite löjligt, men jag är rätt säker på att man aldrig får igenom detta. Hur syna? Vem ska bestämma regelverket? Det är ett ganska radikalt beslut, jag har en känsla av att det även skulle strida mot svensk lagstiftning. 
  • Friger
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 16:15:44 följande:

Är det så många som gifter sig så många gånger då? Är inte det påståendet något du bara slänger ur dig?

Så har man brutit löftena en gång så får man ingen ny chans? Är man för evigt förtappad då?

Om jag skulle gifta mig en andra gång skulle jag inte vilja dra dit hela släkten en gång till. Skulle ni göra det?
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-01-20 16:26:13 följande:
    Ja, det känns lite löjligt, men jag är rätt säker på att man aldrig får igenom detta. Hur syna? Vem ska bestämma regelverket? Det är ett ganska radikalt beslut, jag har en känsla av att det även skulle strida mot svensk lagstiftning. 
    Nja, enskilda svenska präster har faktiskt rätt att neka viga vem de vill, enligt vilka grunder som helst. Men i verkligheten vågar de inte tillämpa det. Kyrkan har ju blivit otroligt politiskt korrekt, och de är livrädda för all publicitet och mediastormar som det skulle bli av ett sådant fall. 
  • Sven Erik Johansson
    Friger skrev 2022-01-20 16:14:22 följande:
    Synd, jag hade gärna velat ha en till bil, får bli något mindre då! :P

Pluggade teknisk fysik i min ungdom men hoppade av och blev vanlig ingenjör. Något jag ångrar idag.

Det var nog mitt intresse för fysik och astronomi som fick mig att få upp ögonen för Gud. Alla paradoxer som finns överallt. Det är mycket som egentligen pekar på en intelligent skapare. Det enda egentliga alternativet är att man inför oändligheter för att lösa problemet med hur osannolikt allt är.

Börjar man jobba med oändligheter för det med sig andra problem. Då ska man ju i princip gå och bli buddist istället.

Fast någon god kristen är jag ju inte försiktigt uttryckt.

Jackelén och dom där... Känns som att dom kidnappat kyrkan för andra skäl än religiösa. De är en starkt bidragande orsak att jag inte går med i kyrkan. Har vi något tillfälle kollat om det finns vettiga alternativ som inte är sekt. Sekter ska man starta, inte ansluta till. Men det dog väl där.

Tänk inte i samfund, utan mer i församlingar och personer. De stora skillnaderna är ofta inte alls mellan samfunden utan inom samfunden mellan olika församlingar : Det finns definitivt bra församlingar i Sv K tänker jag, t.ex. St Pauli Göteborg, men bara en spårvagnshållplats bort kan det förkunnas genus o pk. Jag går ibland i katolska kyrkan i Jönköping, och kyrkoherden där predikar mer lutherskt än många präster i min egen så kallat lutherska kyrka. När jag är där känner jag det som Den Helige Ande också är det. Vad som tros o förkunnas skiljer sig alltså mer åt mellan församlingar och personer. Det finns bättre o sämre församlingar också inom RKK.

Jag är ekumen, och jag ser det så att gränsen för Guds sanna yrka går tvärs igenom samfunden. I Jönköping har vi dessutom bra ekumeniskt klimat. Vår kyrkobyggnad på Råslätt delas av Sv K, Pingst och Syrisk-Ortodoxa. På 13-dagen var jag på syrisk-ortodox gudstjänst. Den var inte på svenska, men det fanns en skärm som visade svensk text, så jag kunde hänga med. Jag var nog ende svensken där - så jag kände mig hedrad och som att skärmen var just för mig. Glad

• Mrs Moneybags

Jag håller med dig Sven Erik!
    Den juridiskt bindande vigseln bör vara borgerlig, sedan kan paret gå till valfritt ställe och få en välsignelse eller låta bli. Precis som man gör i de flesta europeiska länder.

• Anonym (XXX)
    Friger skrev 2022-01-20 16:46:27 följande:
    Är det så många som gifter sig så många gånger då? Är inte det påståendet något du bara slänger ur dig?

Så har man brutit löftena en gång så får man ingen ny chans? Är man för evigt förtappad då?

Om jag skulle gifta mig en andra gång skulle jag inte vilja dra dit hela släkten en gång till. Skulle ni göra det?
    Nu KAN vi ju gifta oss borgerligt i Sverige, och de juridiska följderna blir precis desamma, plus att du kan tala om din partner som "din hustru" eller "din make" (vilket är viktigt för många) och ha de där ringarna på fingret. Så jag ser inte riktigt varför det skulle vara så hemskt. Det FINNS en viss löjes-faktor över att stå i kyrkan och upprepa samma heliga löften till nya partners igen och igen och igen... "den HÄR gången ska jag hålla dem!". Och det borde man inse själv.

Jodå, jag vet folk som har gift sig så många gånger som fem stycken - i kyrkan varje gång... Och vid ett tillfälle var bröllopet en exakt kopia av bröllopet närmast innan: samma kyrka, samma festlokal, samma meny, samma tärnor, samma brudklänning, ungefär samma gäster. Det vara bara brudgummen som var en annan.
  • Friger
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-21 15:53:36 följande:
    Nu KAN vi ju gifta oss borgerligt i Sverige, och de juridiska följderna blir precis desamma, plus att du kan tala om din partner som "din hustru" eller "din make" (vilket är viktigt för många) och ha de där ringarna på fingret. Så jag ser inte riktigt varför det skulle vara så hemskt. Det FINNS en viss löjes-faktor över att stå i kyrkan och upprepa samma heliga löften till nya partners igen och igen och igen... "den HÄR gången ska jag hålla dem!". Och det borde man inse själv.

Jodå, jag vet folk som har gift sig så många gånger som fem stycken - i kyrkan varje gång... Och vid ett tillfälle var bröllopet en exakt kopia av bröllopet närmast innan: samma kyrka, samma festlokal, samma meny, samma tärnor, samma brudklänning, ungefär samma gäster. Det vara bara brudgummen som var en annan.
    Du vill med andra ord ha en regel på 1 gång?

5 gånger? Tror du pratar om extremfallen. Inte det som är normalt... Var dom skådespelare? Jag gillar idén om att återanvända. Tyvärr tror jag ingen av de tjejer jag hittills träffat är så pigga på tanken att använda mitt ex kläder. Särskilt inte brudklänningen. Kanske om jag nämner att hon bara behöver gå ner 3-4kg för att passa i den?
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige